JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

OECD-rapport om IKT i offentlige tjenester:

800.000 nordmenn skjønner ikke hvordan de skal bruke tjenester som Altinn. Det fins ikke noe alternativ for dem

Det finnes ingen plan B for de 800.000 innbyggerne som mangler digital kompetanse, bekrefter statssekretær Paul Chaffey.
STENGES UTE: - Vi har hatt situasjoner i Nav der folk pushes til å bruke digitale tjenester og ikke slippes inn på Nav-kontoret, sier NTL-tillitsvalgt i Nav Reidar Mysen.

STENGES UTE: - Vi har hatt situasjoner i Nav der folk pushes til å bruke digitale tjenester og ikke slippes inn på Nav-kontoret, sier NTL-tillitsvalgt i Nav Reidar Mysen.

May Berg

may.berg@lomedia.no

Digitalisering er tema for den årlige NTL-konferansen som går over to dager. NTL har invitert tillitsvalgte, forskere og politikere til å diskutere hvordan man best mulig skal videreutvikle digitale løsninger i offentlig sektor.

Statssekretær Paul Chaffey var onsdag tilstede på NTL-konferansen for å snakke om drift og utvikling av statens IT-tjenester.

Reidar Mysen, NTL-tillitsvalgt og ansatt på Nav Grunerløkka, lot ikke muligheten gå fra seg til å rette direkte spørsmål til statssekretæren som har jobbet med modernisering og digitalisering under tre statsråder i Solberg-regjeringen.

– Tjenester vi ikke ser nytten av

– Jeg forstår pushet mot digitalisering som et ønske om bedre tjenester, mer demokratiske løsninger og lavere kostnader. Vår opplevelse som ansatte i Nav er at vi har fått tilbake tjenester fra IT-utviklerne som vi ikke kjenner oss igjen, som vi ikke føler medbestemmelse over og som vi heller ikke ser nytten av.

Mysen viste til at en OECD-rapport har dokumentert at 800.000 nordmenn mangler grunnleggende digital kompetanse og for eksempel ikke klarer å logge seg inn på Altinn.

– Jeg forstår at digitale tjenester skal være førstevalget, men da reises spørsmålet: hva skal være andrevalget, spurte Mysen, og påpekte at presset mot brukerne for at de skal gå over til digitale tjenester har ført til at folk ikke slipper inn på Nav-kontorene.

Brukere får også beskjed om at søknader ikke tas imot over disk, men må innleveres digitalt.

– Vi hadde ikke fått dette strenge regelverket om de ansatte hadde hatt mer medbestemmelse, sa Mysen.

Fagforbundet vil ha kontrollen med offentlige data tilbake i etatene

«Digital optimisme»

Mysen opplever at det er en konflikt mellom digital innovasjon og lokal innovasjon.

– Nav-ansatte vil gjerne bruke tid på å få ungdom og innvandrere ut i arbeid, men vi har ikke mulighet til det. Vi har fått flere rådgivere og råflotte digitale tjenester, på bekostning av antallet ansatte ute i etaten. Det opplever vi som en direkte konsekvens av digital optimisme i det offentlige.

Har ingen plan B

Statssekretær Chaffey kunne bekrefte at det finnes ingen plan B for dem som mangler digital kompetanse.

– Vår viktigste jobb blir opplæring for å senke terskelen for at folk kan mestre digitale verktøy. Det blir viktig å fortsette samarbeidet for å senke denne terskelen, sa Chaffey, som heller ikke kunne love mer ressurser til lokal innovasjon på bekostning av sentrale systemer.

OPPLÆRING: – Vår viktigste jobb blir opplæring for å senke terskelen for at folk kan mestre digitale verktøy, sier statssekretær Paul Chaffey (H) .

OPPLÆRING: – Vår viktigste jobb blir opplæring for å senke terskelen for at folk kan mestre digitale verktøy, sier statssekretær Paul Chaffey (H) .

Kristian Brustad (arkiv)

– Ærlige svar

– Jeg følte at jeg fikk ganske ærlige svar fra Chaffey. 800 000 nordmenn har for dårlig digital kompetanse til å bruke våre tjenester, de er i tillegg i den gruppen som er mer avhengig av det offentlige enn andre. De er en betydelig gruppe, og de får et dårligere tilbud. Men disse 800 000 har ikke noe annet valg enn å tilpasse seg. Og Chaffey bekreftet også at det må bli IT-utviklerne som må vinne kampen om ressursene. Det koster så mye penger at det bli bli færre mennesker ute i etaten.

Regjeringen oppretter et nytt digitaliseringsdirektorat

Han vokter personvernet til tre millioner nordmenn i Nav-systemet

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse