Staten legger ikke nok vekt på klimahensyn når de skal dekke utgifter til jobbreiser, mener LO Stat og NTL
Leif Martin Kirknes
Reiser i statens regi
Billigst eller raskest går foran miljøhensyn når staten skal dekke utgifter til jobbeiser: – Kritikkverdig, mener NTL
Staten legger ikke nok vekt på klimahensyn når de skal dekke utgifter til jobbreiser, mener LO Stat og NTL. De mener dette bør inn i reiseregulativet.
merete.jansen@lomedia.no
– Dette møter ikke våre ambisjoner, sier NTL-leder Kjersti Barsok om det nye regulativet for reiser i statens tjeneste som gjelder fra 1. juni.
Som Frifagbevegelse nylig kunne fortelle, har hovedsammenslutningene og staten forhandlet i seks måneder uten å få til annet en noen minimale endringer av summene for kost- og kjøregodgjørelse. Alt av endringer i innholdet for øvrig, er utsatt til nye forhandlinger i løpet av året.
De ansattes representanter presset blant annet på for å få lagt mer vekt på klima- og miljøhensyn i det nye regulativet.
Her er de nye satsene for diett og kjøregodtgjørelse – for deg som reiser i jobben
Vibecke Solhaug, som forhandlet på vegne av LO Stat, mener at det bør legges bedre til rette for å kunne velge klimavennlig transport, selv når dette ikke er billigst eller raskest, som er kravet i dagens retningslinjer for godgjørelse.
– Kritikkverdig
Kjersti Barsok støtter denne tankegangen fullt ut:
– Vi er så heldige å ha mange medlemmer som er opptatt av å kunne ta klima- og miljøhensyn. Det betyr at staten har mange ansatte som vil det også. Det er kritikkverdig at man ikke får på plass en løsning som gjør at folk kan vekte klimahensynet tyngst sjøl om det er litt dyrere og kan ta noe lengre tid.
NTL har tidligere vært ute og sagt at de har store forventninger til forhandlingene, men synes nå ikke at resultatet er godt nok.
Staten som klimafyrtårn
Selv mener Barsok at staten tvert imot bør gå foran og vise vei, som et klimafyrtårn. Dette kan blant annet skje ved at staten bruker sin makt som er stor innkjøper av tjenester.
Lederen for Statens innkjøpssenter, Kjetil Østgård, kom i fjor med denne kommentaren om statens reiseavtaler: «Noen ganger kan innkjøpsmakt brukes til å skape utvikling i markedet, og det er i ferd med å skje i markedet for reisebyråer. Vi bruker nå Statens samlede innkjøpsmakt til å fremme klima, fremme tog og muliggjøre bevisste transportvalg ved å stille et absolutt krav til reisebyråene om mulighet for integrert togbestilling i reisebyråenes portaler.»
Med dette i minne, synes Barsok det er ekstra merkelig å oppleve at LO Stat ikke engang får gjennomslag for å få inn en beskrivelse av hvorvidt man kan velge å reise miljøvennlig selv om det koster noen kroner ekstra.
– Staten har stor innkjøps- og påvirkningsmakt, og det er uheldig at ambisjonene ikke strekker seg lenger enn til å legge til rette for at ansatte kan bestille tog gjennom reisebyrået, uten at de praktiske konsekvensene av å ta dette valget er klare.
Mener staten har ambisjoner
Statens personaldirektør Gisle Norheim, som har ledet forhandlingene for Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), svarer ikke direkte på kritikken han blir forelagt fra NTL og LO Stat. Men han påpeker i en epost at staten har ambisjoner og mål på klimaområdet.
– Det er blant annet etablert en felles miljøpolicy for departementsfelleskapet, og det er satt konkrete mål. Mål nr. 3 sier at «departementsfellesskapet skal innen 2025 redusere den totale andelen flyreiser for embetsverket».
Norheim ser for seg at utviklingen som har skjedd under koronakrisen, med utstrakt bruk av digitale møter, i seg selv kommer til å endre reisevanene fremover.
– Vi ser at statlige virksomheter på kort tid har endret arbeidsform, og der det er mulig, erstatter digitale løsninger reisevirksomhet.
Norheim viser videre til at forhandlingspartene skal komme tilbake til hvordan klima- og miljøhensyn kan ivaretas på reise.
Ønsker ikke dugnad
NTL-leder Kjersti Barsok forventer at man i det arbeidet finner praktiske løsninger for hvordan miljøhensynene kan ivaretas.
– Hva betyr det når man velger et mer miljøvennlig reisealternativ og det tar lenger tid? Blir mertiden kompensert som arbeidstid? Hva med diett?
Hun påker et dekningen av utgiftene er usikker og er opptatt av at det å ta klimavennlige valg i jobben, ikke skal være en dugnad de ansatte er med på.
– Det skal ikke være enkeltansatte med økonomi til det som kan ta disse valgene, mens andre ikke kan det, fordi de taper på det økonomisk.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin