JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Reiser i statens regi

Billigst eller raskest går foran miljøhensyn når staten skal dekke utgifter til jobbeiser: – Kritikkverdig, mener NTL

Staten legger ikke nok vekt på klimahensyn når de skal dekke utgifter til jobbreiser, mener LO Stat og NTL. De mener dette bør inn i reiseregulativet.
Staten legger ikke nok vekt på klimahensyn når de skal dekke utgifter til jobbreiser, mener LO Stat og NTL

Staten legger ikke nok vekt på klimahensyn når de skal dekke utgifter til jobbreiser, mener LO Stat og NTL

Leif Martin Kirknes

merete.jansen@lomedia.no

– Dette møter ikke våre ambisjoner, sier NTL-leder Kjersti Barsok om det nye regulativet for reiser i statens tjeneste som gjelder fra 1. juni.

Som Frifagbevegelse nylig kunne fortelle, har hovedsammenslutningene og staten forhandlet i seks måneder uten å få til annet en noen minimale endringer av summene for kost- og kjøregodgjørelse. Alt av endringer i innholdet for øvrig, er utsatt til nye forhandlinger i løpet av året.

De ansattes representanter presset blant annet på for å få lagt mer vekt på klima- og miljøhensyn i det nye regulativet.

Her er de nye satsene for diett og kjøregodtgjørelse – for deg som reiser i jobben

Vibecke Solhaug, som forhandlet på vegne av LO Stat, mener at det bør legges bedre til rette for å kunne velge klimavennlig transport, selv når dette ikke er billigst eller raskest, som er kravet i dagens retningslinjer for godgjørelse.

– Kritikkverdig

Kjersti Barsok støtter denne tankegangen fullt ut:

– Vi er så heldige å ha mange medlemmer som er opptatt av å kunne ta klima- og miljøhensyn. Det betyr at staten har mange ansatte som vil det også. Det er kritikkverdig at man ikke får på plass en løsning som gjør at folk kan vekte klimahensynet tyngst sjøl om det er litt dyrere og kan ta noe lengre tid.

NTL har tidligere vært ute og sagt at de har store forventninger til forhandlingene, men synes nå ikke at resultatet er godt nok.

Staten som klimafyrtårn

Selv mener Barsok at staten tvert imot bør gå foran og vise vei, som et klimafyrtårn. Dette kan blant annet skje ved at staten bruker sin makt som er stor innkjøper av tjenester.

Lederen for Statens innkjøpssenter, Kjetil Østgård, kom i fjor med denne kommentaren om statens reiseavtaler: «Noen ganger kan innkjøpsmakt brukes til å skape utvikling i markedet, og det er i ferd med å skje i markedet for reisebyråer. Vi bruker nå Statens samlede innkjøpsmakt til å fremme klima, fremme tog og muliggjøre bevisste transportvalg ved å stille et absolutt krav til reisebyråene om mulighet for integrert togbestilling i reisebyråenes portaler.»

Med dette i minne, synes Barsok det er ekstra merkelig å oppleve at LO Stat ikke engang får gjennomslag for å få inn en beskrivelse av hvorvidt man kan velge å reise miljøvennlig selv om det koster noen kroner ekstra.

– Staten har stor innkjøps- og påvirkningsmakt, og det er uheldig at ambisjonene ikke strekker seg lenger enn til å legge til rette for at ansatte kan bestille tog gjennom reisebyrået, uten at de praktiske konsekvensene av å ta dette valget er klare.

Mener staten har ambisjoner

Statens personaldirektør Gisle Norheim, som har ledet forhandlingene for Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), svarer ikke direkte på kritikken han blir forelagt fra NTL og LO Stat. Men han påpeker i en epost at staten har ambisjoner og mål på klimaområdet.

– Det er blant annet etablert en felles miljøpolicy for departementsfelleskapet, og det er satt konkrete mål. Mål nr. 3 sier at «departementsfellesskapet skal innen 2025 redusere den totale andelen flyreiser for embetsverket».

Norheim ser for seg at utviklingen som har skjedd under koronakrisen, med utstrakt bruk av digitale møter, i seg selv kommer til å endre reisevanene fremover.

– Vi ser at statlige virksomheter på kort tid har endret arbeidsform, og der det er mulig, erstatter digitale løsninger reisevirksomhet.

Norheim viser videre til at forhandlingspartene skal komme tilbake til hvordan klima- og miljøhensyn kan ivaretas på reise.

Ønsker ikke dugnad

NTL-leder Kjersti Barsok forventer at man i det arbeidet finner praktiske løsninger for hvordan miljøhensynene kan ivaretas.

– Hva betyr det når man velger et mer miljøvennlig reisealternativ og det tar lenger tid? Blir mertiden kompensert som arbeidstid? Hva med diett?

Hun påker et dekningen av utgiftene er usikker og er opptatt av at det å ta klimavennlige valg i jobben, ikke skal være en dugnad de ansatte er med på.

– Det skal ikke være enkeltansatte med økonomi til det som kan ta disse valgene, mens andre ikke kan det, fordi de taper på det økonomisk.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse