JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flyreiser

Dyrere og dårligere flytilbud skaper frustrasjon i Nord-Norge: – Håpløst

Flyprisene har steget og reisebudsjettet er kuttet – det er dårlig distriktspolitikk, mener Kjetil Mathisen.
NTL Brønnøysundregistrene og  Kjetil Mathisen forventer en bedre distriktspolitikk av rødgrønn regjering.

NTL Brønnøysundregistrene og Kjetil Mathisen forventer en bedre distriktspolitikk av rødgrønn regjering.

Merete Jansen

nina.hanssen@lomedia.no

– For oss som bor i nord er Widerøe kollektivtilbudet. Når de kutter i frekvens, legger på prisen og samtidig ber oss kutte i reisebudsjettet, blir dette helt håpløst.

Det sier leder Kjetil Mathisen i NTL Brønnøysundregistrene.

Han er misfornøyd med at sentrale føringer om reisebudsjettkutt for alle virksomheter, fører til en urettferdig skjevfordeling for de som har base i Nord-Norge og på Vestlandet.

Bakgrunn: Kutt i reiser provoserer tillitsvalgte i staten: – Tar ikke hensyn til samfunnsoppdraget

Frykter regningen for 2023

Mathisen, som representerer 170 ansatte i Brønnøysundregistrene, har en høne å plukke med dagens Ap- og Sp-regjering.

Det handler blant annet om distriktspolitikk som slår skjevt ut.

– Det er jo ikke slik at vi reiser fordi vi har lyst, men vi må reise for blant annet å møte viktige samarbeidspartnere i sentrale strøk. Vi er avhengig av disse reisene. Det som nå skjer, er at vi ofte må reise dagen før – og hjem dagen etter – til en langt høyere pris enn tidligere på grunn av frekvensen, sukker han.

Han frykter at regningen for 2023 blir ganske stiv, og at de er nødt til å fortsette å ha mange teams- og zoom-møter slik som under pandemien.

– Det er viktig å møte ansikt til ansikt, for man mister mye kommunikasjon ved kun å delta i nettmøter, sier han.

Helt håpløst i dag

Mathisen er glad for at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har signalisert at han vil halvere prisen på flyruter i distriktene fra 1. april 2024.

– Det er flott at regjeringen nå har forstått at de er nødt til å levere bedre på de såkalte FOT-rutene.

For disse rutene i Nord-Norge er helt avgjørende for folk og næringsliv. Mathisen synes også det er bra at prisene skal ned i tråd med Hurdalsplattformen. Men han forventer samtidig at frekvensen går opp, slik at de kan delta på korte møter også.

– Slik det er i dag, er det helt håpløst. Året vi er inne i vil koste mye, i både tid og penger, for Brønnøysundregistret.

Det samme gjelder for de tillitsvalgte, som også har behov for å delta på møter og kurs, ifølge Mathisen.

– Dette er dårlig distriktspolitikk

Mathisen og kollegaene Ove Johnny Valla og Marianne Dalheim reiste fra Brønnøysund til NTL-konferansen på Sørmarka i mars.

Her engasjerer de seg både i kommende lønnsoppgjør, men også i politiske diskusjoner om Hurdalsplattformen og praktisk politikk.

– Slik det er i dag, må vi ofte delta på teams eller zooms på konferanser, og det blir ikke det samme som å være der fysisk og utveksle erfaringer og bygge nettverk, sier han.

For de ansatte blir det også færre reiser utenlands, selv om de deltar i flere europeiske prosjekter.

– Jeg forstår jo at målet med det nye reisereglementet er å bli mer miljøvennlig, men nå rammer det skjevt. Jeg skulle gjerne tatt toget til Oslo men kan ikke forsvare at det tar to dager. Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt i lengden. Det rammer både oss i Nord-Norge og de på Vestlandet. Dette er dårlig distriktspolitikk, gjentar Kjetil Mathisen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse