JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Falck fortsetter på Bodø lufthavn. Ansatte er lettet

Falck fortsetter å drive brann- og redningstjenesten på Bodø lufthavn, og skal ta over driftsoppgavene.
FORNØYD: NTL-tillitsvalgt Ruben Frendal er lettet over at han og medlemmene ikke skal ut i en ny prosess med overgang til en annen arbeidsgiver.

FORNØYD: NTL-tillitsvalgt Ruben Frendal er lettet over at han og medlemmene ikke skal ut i en ny prosess med overgang til en annen arbeidsgiver.

Anders Hauge-Eltvik

anders@lomedia.no

Etter at Avinor privatiserte tjenestene i 2016, har Falck drevet brann- og redningstjenesten og Mesta plasstjenesten på Bodø Lufthavn siden 2016.

Avinor ville ikke forlenge kontraktene, og lyste ut et nytt anbud der én aktør skal står for brannberedskapen og plasstjenesten, som innebærer drift av rullebanen og snøbrøyting, blant annet.

Dette er lønna i over 300 yrker

Får forutsigbarhet

Den nye kontrakten er mye lengre, og har opsjoner på forlengelse etter fire år, så etter to år til og etter det årlig inntil ti år.

Tillitsvalgt Ruben Frendal i NTL sier de ansatte i Falck er lettet over at det ikke ble et annet selskap som vant, med usikkerheten det ville medført.

– Vi vet hva vi har, men ikke hva vi kunne fått. Folk har vært usikre på hva som ville skje. Det ville blitt en tøff prosess dersom det hadde kommet inn en ny aktør, sier han.

Nå blir det forhandlinger på hvordan de skal fase inn plasstjenesten i Falck, og hvordan tariffavtalen skal endres for å ta høyde for den økte arbeidsmengden.

Frendal håper at de som jobber i plasstjenesten i dag blir med over til Falck. Disse jobbet i likhet med NTLerne i Falck i Forsvaret tidligere, før Avinor tok over rullebanen og satte i gang konkurranseutsettingen.

– Vi var kollegaer i Forsvaret hele gjengen, så dette er folk jeg har jobbet med i 22 år, sier han.

Kamp for høyere lønn

De to tariffoppgjørene i Falck siden de startet opp i Bodø har begge endt i mekling. NTL mener de skal vesentlig opp i lønn, for å få det som Avinor-ansatte med de samme oppgavene utfører på andre flyplasser.

– Vi har mye å ta igjen i tariffoppgjøret, så det blir spennende. Tariffavtalen må forandres i og med at plasstjenesten skal inn til oss. Det blir kanskje 50 prosent mer jobb, så da må lønna gjenspeile det, konstaterer Frendal.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse