VEDLIKEHOLD: FLT og NTL Forsvaret vil at vedlikeholdet av de nye kampflyene skal gjøres i Norge.
Lockheed Martin
Verkstedansatte håper vedlikeholdet av F35-flyene skal skje i Norge
De første F35-kampflyene har kommet til Norge. Nå håper tillitsvalgte både i FLT og NTL Forsvaret at vedlikeholdet av disse skal gjøres i Norge og ikke i Italia.
nina.hanssen@lomedia.no
Statsaksjeselskapet AIM Norway, eid av Forsvarsdepartementet, har de siste årene vært med i konkurransen om flere større internasjonale vedlikeholdsoppdrag, blant annet på F35-flyene. Da de første kontraktene for vedlikehold av flyene ble utdelt i fjor, gikk ingen til AIM Norway.
Tillitsvalgt i FLT, Øivind Kongsvold, fra AIM Norway poengterer at F35-flyene er den største investeringen norsk fastlandsøkonomi noensinne, og mener at vedlikeholdet av disse bør være i Norge.
Tom-Rune Klemetsen, leder i NTL Forsvaret, synes det er et paradoks at Norge har gjort den største fastlandsinvesteringen noensinne, men ikke har råd til å ha eget personell til å drive vedlikehold.
– Da er egen kompetanse, kontroll på personell og materiell for kostbar, sier han og rister på hodet.
• AIM-ansatte kjemper mot privatisering
Sp mener det er uklokt
En av de som har tatt dette opp i Stortinget er Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Han mener det er veldig uklokt å legge vedlikeholdet i Nord-Italia. I et skriftlig spørsmål til forsvarsministeren tok han opp denne problematikken på Stortinget allerede i juni.
Daværende forsvarsminister Ine Eriksen Søreide svarte da at å bygge opp nasjonal kapasitet for vedlikehold vil medføre merkostnader hver enkelt nasjon må finansiere selv.
«Fra norsk side har vi ikke vurdert det som nødvendig eller økonomisk ønskelig å etablere egen depotkapasitet utenfor den løsningen som er valgt i partnerskapet.», svarte Søreide.
Utålmodige LO-tillitsvalgte
FLT-tillitsvalgt Øivind Kongsvold er utålmodig og håper nå at også Arbeiderpartiet kan engasjere seg i saken.
Kongsvold mener at Norge bør ta seg råd til den nasjonale beredskapen som trengs for å kunne drifte samt vedlikeholde flyet hjemme.
– Dessverre ser vi en politisk tankegang i Norge hvor infrastrukturen som skal gjøre oss trygg i krisesituasjoner, ses på som noe vi kan, i dette tilfellet, sende ut til Italia, siden arbeidskraften der kan være billigere, understreker han.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Kan miste lærlinger og jobber
Kongsvold minner om at AIM også tar inn 20-25 lærlinger i året.
– Nå er vi nede i to lærlinger. Gjennomføres bortsettingen av tungt vedlikehold av F35 til Italia, er jeg bekymret for arbeidsplassene på AIM, advarer han om.
FLT håper også at LO kommer mer på banen for å støtte AIMs viktige krav om å beholde kritisk norsk forsvarsstruktur her hjemme. Dessuten skulle han ønske at Ap kan legge press på regjeringen slik at de snur slik at norsk beredskap og kunnskap videreutvikles.
AIM-sjefen håper regjeringen gjør ny vurdering
AIM Norway sjef Ove Haukåssveen mener regjeringen bør se på nytt om det tyngre vedlikheoldet på F35 kan gjøres i Norge.
– Dette er en sak vi er opptatt av. Vi skulle ønske at regjeringen ser med ny og vurderer dette en gang til, sier han og viser til at både Nederland og Storbritannia har sagt at de selv ønsker å utføre tyngre vedlikehold.
– Det er lenge siden 2014 og jeg håper at de kan se på denne beslutningen med nye øyne. Kanskje også se på det økonomiske aspektet en gang til, sier Haukåssveen.
Ap-leder Jonas Gahr Støre fikk spørsmål fra FLT om vedlikeholdet på Kartellkonferansen på Gol. Han var ikke avvisende til forslaget om F35-vedlikehold i Norge.
• Han samarbeider med Skatteetaten og Forsvaret for å skape framtidas modell for arbeid mot sosial dumping
• Frykter oppsigelser og massepermitteringer ved AIM Norway
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin
Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom
Knut Viggen