Det er ikke bare de 160.000 statsansatte som leser resultatet med lupe når avtalene offentliggjøres.
Colourbox
Egen bil i jobb
Her er de nye satsene for kjøregodtgjørelse
Godtgjørelsen for å bruke egen bil i jobbsammenheng for ansatte i staten får et kraftig hopp. Det er på tide, sier Vibecke Solhaug i LO Stat.
guro@lomedia.no
Partene i staten har blitt enig om justeringer i satser for reiser både innenlands og utenlands.
Det er ikke store endringer som er gjort, bortsett fra på ett viktig område: Kilometergodtgjørelsen for bruk av egen bil økes med 45 øre per kilometer.
Reiseavtalene for inn- og utland forhandles mellom partene i staten skal med jevne mellomrom. Satsene skal likevel forhandles om årlig. Den nye avtalen gjelder fra 1. januar 2023 og ut året.
Det er ikke bare de 160.000 statsansatte som leser resultatet med lupe når avtalene offentliggjøres.
Disse avtalene blir gjerne kopiert i stor grad av alle sektorer.
Som vanlig var det tøffe forhandlinger. Spesielt er kilometergodtgjørelsen ved bruk av egen bil et en stor diskusjon. Her ble det også uttelling. Den økes nemlig fra 4.03 til 4.48 kroner per kilometer.
Ifølge tall hentet fra Norges Bilbransjeforbund fra 2021 koster det i gjennomsnitt 5,30 kroner per kilometer å kjøre elbil. Bensinbiler koster 6,56 kroner. Dette innebærer alt av utgifter til bilen, som vedlikehold, forsikringer og drivstoff.
Likevel er det en seier, ifølge forhandlingsansvarlig Vibecke Solhaug i LO Stat.
– Vi ser at godtgjørelsen fortsatt er for lav i den forstand, spesielt med tanke på drivstoffprisene vi ser nå. Men vi er veldig fornøyde med tanke på at vi kom til forhandlingene med så ulike utgangspunkt, sier hun.
Hun forteller at mens staten kom til bordet med ønske om å få satsen ned, ville LO Stat få den opp. Og det klarte de.
En økning på 11,17 prosent er mye, ifølge Solhaug.
– Jeg kan ikke huske at man har fått et såpass stort hopp i en enkelt forhandlingsrunde. Det henger nok sammen med at arbeidstakersiden har fokusert spesielt på denne satsen. Den har vært for lav lenge, sier Vibecke Solhaug.
Hun sier også at det er flere satser som ikke er justert i årets forhandlinger, nettopp fordi kilometersatsen ble prioritert. Derfor er satsene like for blant annet båt og snøscooter.
– Så er det nok fortsatt noen som mener at denne satsen bør videre opp. Og jeg er ikke uenig med dem. Dette blir nok et viktig tema når hele avtalen skal reforhandles i slutten av 2023, sier hun.
I den såkalte satsforskriften er det bestemt at alt under 3,50 kroner i kilometergodtgjørelse er skattefritt. Det vil si at satsen i Statens særavtale medfører at ansatte må skatte av den delen som overstiger dette. Dette utgjør 98 øre per kilometer.
Mye delt: Snart øker trygdene. Se hele lista her
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen