JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
PARKERT: Den polske sjåføren Hubert har akkurat fått vite at han ikke får kjøre videre. Inspektørene Ernst Roger Moi (t.h.) og Tom Arild Buaas har akkurat sjekket papirene hans og funnet ut at de er gått ut på dato.

PARKERT: Den polske sjåføren Hubert har akkurat fått vite at han ikke får kjøre videre. Inspektørene Ernst Roger Moi (t.h.) og Tom Arild Buaas har akkurat sjekket papirene hans og funnet ut at de er gått ut på dato.

Anders Martinsen

Her får den polske sjåføren beskjed om at han ikke får kjøre videre på norske veier

De ansatte på Statens vegvesens kontrollstasjon på Rige i Kristiansand skal luke vekk trafikkfarlige vogntog. Slik får de verstingene bort fra norske veier.
2019012810500020190410203756

merete.jansen@lomedia.no

Seniorinspektør Nils Ivar Havrevoll løfter høyrearmen og lar håndleddet sirkle rundt noen ganger. Et norsk vogntog vinkes videre etter at det har vært en rask tur på vekten. Det samme skjer med nestemann. Utenfor hallen har det oppstått en liten kø. Forklaringen er at skiltene langs E39 er skrudd på med beskjed til alle større kjøretøy om å svinge av og la seg kontrollere.

Det piper kraftig fra hjulene på et svenskregistrert vogntog i det det stopper på vekten. Kan det være noe galt med bremsene? Havrevolls kollega Tom Arild Buaas drar frem et apparat som måler temperaturen.

– Neida, alt i orden. Neste!

Bussjåfør Jan frykter utenlandske lastebiler på nordnorsk føre: – Jeg er redd for hva jeg kan møte rundt neste sving

TEMPERATURMÅLER: Det piper i bremsene på et vogntog. Da kan det være på sin plass å sjekke om de har gått varme med denne temperaturmåleren.

TEMPERATURMÅLER: Det piper i bremsene på et vogntog. Da kan det være på sin plass å sjekke om de har gått varme med denne temperaturmåleren.

Anders Martinsen

Smil og alvor

I løpet av året sjekker de ansatte i Agder-fylkene i overkant av 4000 kjøretøy, først og fremst av det tyngre slaget, men også noen ganger personbiler og varebiler. Region Sør omfatter blant annet Aust- og Vest Agder, som fra 2020 skal være ett fylke. To inspektører holder til på stasjonen i Arendal, seks her i Kristiansand, de fleste er medlem i NTL. De forteller om et flott miljø og varierte arbeidsdager.

– Aldri to dager som er like, slår Kostøl fast

– Helt knall, føyer hovedtillitsvalgt Kjetil Wilson Iglebæk til.

Han sier de har som mål å smile og le på jobben hver dag. Men når det kommer til sikkerheten på veiene, da er det hundre prosent alvor. Heldigvis opplever de ikke ofte at vogntog er direkte livsfarlige. Men en gang kontrollerte de et kjøretøy fra Litauen der hengeren var helt uten bremser.

– Måler kontrollørene under 25 prosent bremseeffekt, varsles politiet umiddelbart. Her var ikke effekten målbar en gang, bemerker Ernst Roger Moi tørt.

Sjåføren hadde ikke noe annet valg enn å parkere vogntoget.

Ryggmargsrefleks

Bak en glassvegg sitter Tor-Inge Kostøl og taster inn registreringsnummer etter hvert som kjøretøyene ruller inn på vekten. Han får blant annet opp opplysninger på skjermen om hvor gamle de er, når de har vært til EU-kontroll og om de har vært kontrollert tidligere. De fleste bilene vinkes raskt gjennom. Men så er det en som trigger ryggmargsrefleksen hos de erfarne inspektørene. Det norskregistrerte vogntoget til den polske sjåføren Hubert må ta en runde rundt bygget og inn i verkstedhallen.

LANGS E39: Tor-Inge Kostøl og en kollega har stilt seg opp langs veien for å vinke til side biler for kontroll.

LANGS E39: Tor-Inge Kostøl og en kollega har stilt seg opp langs veien for å vinke til side biler for kontroll.

Anders Martinsen

– Det var for så vidt ikke noe annen grunn enn at dette er en eldre modell, sier Ernst Roger Moi.

Han regner egentlig ikke med å finne noe spesielt. Men det skal etter hvert vise seg at det er mye som ikke stemmer. Det første Moi oppdager, er at sjåførens førerkort er gått ut på dato. Det samme er beviset for at han har kompetansen som kreves for å være yrkessjåfør.

– Jeg trodde det var gyldig i ett år til, sier Hubert med et oppgitt flir. Han har kjørt i Norge i fem år. Nå er han på vei til Mandal og Lillesand og er redd for å ikke rekke leveransen innen tidsfristen.

Inspektørene bestemmer seg for å gå grundigere til verks. De går ned i graven og sjekker bremsene.

– Bremseklokken på den ene siden må fikses, slår Moi fast.

Hubert får beskjed om å ringe sjefen sin. Noen andre må komme og hente vogntoget. Selv må han nok bare komme seg tilbake til Polen og prøve å få orden i papirene før han skal på sitt neste oppdrag her i landet. Han ser ut til å ta det hele med fatning.

Jan Erik har kjørt vogntog i 32 år. Én hendelse glemmer han aldri

IKKE BRA: Inspektør Ernst Roger Moi har tatt turen under vogntoget for å sjekke bremsene. Her finner han ut at bremseklokken på den ene siden trenger å fikses.

IKKE BRA: Inspektør Ernst Roger Moi har tatt turen under vogntoget for å sjekke bremsene. Her finner han ut at bremseklokken på den ene siden trenger å fikses.

Anders Martinsen

Kommuniserer på mange språk

Inspektørene på Rige sier at det er sjelden noen blir sinte fordi de blir stanset.

– Yrkessjåførene er nesten alltid høflige. Dette er proffe folk som er vant til å bli kontrollert, sier Tom Arild Buaas som har jobbet i Statens Vegvesen siden 2007.

Selv var han spent på hvordan det skulle gå å kommunisere med sjåfører uten særlig språkkunnskaper. Men det har vist seg å gå bedre enn fryktet.

– Det blir gjerne litt engelsk, litt tysk, fingerspråk og Google translate. De polske sjåførene er tålelig bra i engelsk, det er verre med de fra Russland og Ukraina, sier Buaas.

– Men det som er felles for alle, er at de forstår mye mer når alt er OK enn når det er problemer, ler Havrevoll.

Det tar uansett ikke lang tid før sjåførene fra Øst-Europa har sjefen sin på tråden hvis de blir stoppet.

– De følges via GPS-sporing. De skal ikke stå stille lenge, før noen på transportkontoret lurer på hva som skjer, føyer Havrevoll til.

VINKES TIL SIDE: Ute på E39, på vei ut av Kristiansand i rentning Mandal, vinkes et vogntog til side. Det må en tur innom kontrollstasjonen på Rige før det får kjøre videre.

VINKES TIL SIDE: Ute på E39, på vei ut av Kristiansand i rentning Mandal, vinkes et vogntog til side. Det må en tur innom kontrollstasjonen på Rige før det får kjøre videre.

Anders Martinsen

Norsk sjåfør laster om

På den store plassen bak kontrollstasjonen står nå flere som ikke vet om de får kjøre videre. En norsk sjåfør har prøvd å laste om varebilen og tilhengeren flere ganger, uten å komme ned i tillatt vekt. Han blir stadig mer irritert og har lite å meddele pressen.

Da er det langt lettere å få noen ord fra polske «Bob» som er på vei tilbake til hjemlandet etter å ha levert båtutstyr i Mandal.

Skriveren som registrerer kjøre- og hviletid skal til kontroll hvert andre år, men lappen som viser når den ble sjekket sist, er helt uleselig. Det blir en lengre pause, mens inspektørene gjør jobben sin, men det tar han med godt humør.

– De er klart de må kontrollere oss, det er helt OK. Det er bare tredje gangen på 11 år at jeg blir stoppet, sier Bob.

Når Iglebæk og kollegaen har sjekket at hviletiden er overholdt på denne siste turen, får han etter hvert kjøre videre, med streng beskjed om å skaffe en leselig bekreftelse på at utstyret er i orden.

Bussjåfører får ekstraskatt: «Dette her gjør meg ikke bare irritert. Det gjør meg forbanna»

Ille når det snør

– Vi er en fin gjeng her, som hele tiden er opptatt av å løse de problemene som måtte oppstå, sier tillitsvalgt Kjetil Wilson Iglebæk.

MELDT SNØ TIL HELGEN: Da den polske sjåføren Hubert blir bedt om å vise frem kjettingene, er han først ikke sikker på hvor de ligger i akkurat dette kjøretøyet. Men han finner dem raskt, og de viser seg å være i den skjønneste orden.

MELDT SNØ TIL HELGEN: Da den polske sjåføren Hubert blir bedt om å vise frem kjettingene, er han først ikke sikker på hvor de ligger i akkurat dette kjøretøyet. Men han finner dem raskt, og de viser seg å være i den skjønneste orden.

Anders Martinsen

Inspektørene er ute på kontroller de fleste av årets dager, enten direkte på stasjonen eller langs veiene i Agderfylkene. De vanskeligste dagene er når det «snør småjævler», som han uttrykker det. Snøen som kommer i denne delen av landet, er ofte tung, våt og glatt. Da kan det fort bli trøbbel i bakkene mellom Kristiansand og Mandal.

– Først senker personbilene farten, så mister lastebilene fart fordi de må gire ned. Så kommer neste lastebil og vil forbi, og det går jo ikke alltid så bra, slår Iglebæk tørt fast.

Det er sjelden at dårlige dekk er forklaringen, for nå har de fleste fått med seg at sommerdekk ikke er noe å satse på i Norge på vinteren. Derimot står det ikke alltid så bra til med erfaringen med å kjøre på slikt føre.

Når folkene på trafikkstasjonen vet at det kommer snø, setter de gjerne i verk ekstra kontroller. Noen ganger holder de igjen kjøretøyer til asfalten er bar igjen. Eller de pålegger dem å legge på kjettinger.

Iglebæk er innforstått med at de kan ha akkurat en slik helg i venter - for nå er det varslet snø.

TOPP STEMNING: NTL-medlemmene på kontrollstasjonen forteller om varierte arbeidsdager og god stemning. Fra venstre: Ernst Roger Moi, Helge Thorsen, Tom Arild Buaas, Nils Ivar Havrevoll, Tor-Inge Kostøl og tillitsvalgt Kjetil Wilson Iglebæk.

TOPP STEMNING: NTL-medlemmene på kontrollstasjonen forteller om varierte arbeidsdager og god stemning. Fra venstre: Ernst Roger Moi, Helge Thorsen, Tom Arild Buaas, Nils Ivar Havrevoll, Tor-Inge Kostøl og tillitsvalgt Kjetil Wilson Iglebæk.

Anders Martinsen

{"427005":{"type":"m","url":"/image-3.427005.e74f98cc54","cap":"TOPP STEMNING: NTL-medlemmene på kontrollstasjonen forteller om varierte arbeidsdager og god stemning. Fra venstre: Ernst Roger Moi, Helge Thorsen, Tom Arild Buaas, Nils Ivar Havrevoll, Tor-Inge Kostøl og tillitsvalgt Kjetil Wilson Iglebæk.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427014":{"type":"s","url":"/image-3.427014.cc63695cc6","cap":"TEMPERATURMÅLER: Det piper i bremsene på et vogntog. Da kan det være på sin plass å sjekke om de har gått varme med denne temperaturmåleren. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427023":{"type":"s","url":"/image-3.427023.f70dc2f290","cap":"IKKE BRA: Inspektør Ernst Roger Moi har tatt turen under vogntoget for å sjekke bremsene. Her finner han ut at bremseklokken på den ene siden trenger å fikses.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427025":{"type":"m","url":"/image-3.427025.3e9bccb6d6","cap":"MELDT SNØ TIL HELGEN: Da den polske sjåføren Hubert blir bedt om å vise frem kjettingene, er han først ikke sikker på hvor de ligger i akkurat dette kjøretøyet. Men han finner dem raskt, og de viser seg å være i den skjønneste orden.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427026":{"type":"s","url":"/image-3.427026.c7c804c9d4","cap":"VINKES TIL SIDE: Ute på E39, på vei ut av Kristiansand i rentning Mandal, vinkes et vogntog til side. Det må en tur innom kontrollstasjonen på Rige før det får kjøre videre. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427028":{"type":"m","url":"/image-3.427028.103359837f","cap":"LANGS E39: Tor-Inge Kostøl og en kollega har stilt seg opp langs veien for å vinke til side biler for kontroll.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"73","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Måler kontrollørene under 25 prosent bremseeffekt, varsles politiet umiddelbart. Ernst Roger Moi, inspektør","place":"Ryggmargsrefleks"},{"title":"Det blir ­gjerne litt engelsk, litt tysk, fingerspråk og Google translate. ","place":"Norsk sjåfør laster om"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

Måler kontrollørene under
25 prosent bremseeffekt, varsles politiet umiddelbart. Ernst Roger Moi, inspektør

Det blir ­gjerne litt engelsk, litt tysk, fingerspråk og Google translate.

Tom Arild Buaas, inspektør

{"427005":{"type":"m","url":"/image-3.427005.e74f98cc54","cap":"TOPP STEMNING: NTL-medlemmene på kontrollstasjonen forteller om varierte arbeidsdager og god stemning. Fra venstre: Ernst Roger Moi, Helge Thorsen, Tom Arild Buaas, Nils Ivar Havrevoll, Tor-Inge Kostøl og tillitsvalgt Kjetil Wilson Iglebæk.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427014":{"type":"s","url":"/image-3.427014.cc63695cc6","cap":"TEMPERATURMÅLER: Det piper i bremsene på et vogntog. Da kan det være på sin plass å sjekke om de har gått varme med denne temperaturmåleren. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427023":{"type":"s","url":"/image-3.427023.f70dc2f290","cap":"IKKE BRA: Inspektør Ernst Roger Moi har tatt turen under vogntoget for å sjekke bremsene. Her finner han ut at bremseklokken på den ene siden trenger å fikses.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427025":{"type":"m","url":"/image-3.427025.3e9bccb6d6","cap":"MELDT SNØ TIL HELGEN: Da den polske sjåføren Hubert blir bedt om å vise frem kjettingene, er han først ikke sikker på hvor de ligger i akkurat dette kjøretøyet. Men han finner dem raskt, og de viser seg å være i den skjønneste orden.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427026":{"type":"s","url":"/image-3.427026.c7c804c9d4","cap":"VINKES TIL SIDE: Ute på E39, på vei ut av Kristiansand i rentning Mandal, vinkes et vogntog til side. Det må en tur innom kontrollstasjonen på Rige før det får kjøre videre. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427028":{"type":"m","url":"/image-3.427028.103359837f","cap":"LANGS E39: Tor-Inge Kostøl og en kollega har stilt seg opp langs veien for å vinke til side biler for kontroll.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"73","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Måler kontrollørene under 25 prosent bremseeffekt, varsles politiet umiddelbart. Ernst Roger Moi, inspektør","place":"Ryggmargsrefleks"},{"title":"Det blir ­gjerne litt engelsk, litt tysk, fingerspråk og Google translate. ","place":"Norsk sjåfør laster om"},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}