JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mina Gerhardsen vil hjelpe tillitsvalgte å prege samfunnsdebatten. Hun har også et par tips for hva du aldri må gjøre

I fjor utga Mina Gerhardsen en bok om hvordan man kan skrive en god tale. Nå kommer oppfølgeren som skal hjelpe folk til å spisse budskapet i mediene.
FORFATTER: Mina Gerdhardsen har skrevet boka «Å lykkes med media - en håndbok for deg som vil sette agenda»

FORFATTER: Mina Gerdhardsen har skrevet boka «Å lykkes med media - en håndbok for deg som vil sette agenda»

Erlend Angelo

nina.hanssen@lomedia.no

Mina Gerhardsen ga denne måneden ut sin andre bok som også handler om kommunikasjon og hvordan man skal få frem budskapet.

Den første handlet om å skrive tale og nå skal Gerhardsen, som selv har lang erfaring fra politikk og journalistikk, lære folk også å nå ut i media.

Ifølge forfatteren er boka «Å lykkes med media - en håndbok for deg som vil sette agenda» nærmest skreddersydd til aktive tillitsvalgte i fagbevegelsen. Hun skriver i en personlig stil og bruker erfaringen fra hun selv begynte som sommervikar i Dagbladet og senere jobbet for toppolitikere med mediehåndtering. Boka er interessant for alle som er opptatt av den offentlige samfunnsdebatten.

• Bok: Sånn Lippestad så det

I den andre boka gir hun en grundig bakgrunn til hvordan journalister jobber og hvilke nyhetskriterier de jobber etter i en ny medievirkelighet. I tillegg gir hun råd om hvordan man kan bygge opp en god historie og hvordan man kan opptre i en intervjusituasjon. Som i hennes talebok har også denne gangen avistegneren Siri Dokken illustrert boka med humoristisk penn.

Noe viktig på hjertet

– Jeg har skrevet denne boka som hjelp til de som har noe viktig på hjertet og som trenger synlighet for å få gjennomslag. Noen ting kan løses på møterommet, men ofte trengs den ekstra drahjelpen medieoppmerksomhet kan gi for at politikere skal lytte, sier hun.

I boka har hun delt sine beste triks for hva som skal til for å fange medienes interesse. Hun tror mange vil ha glede av boka.

– For tillitsvalgte er det viktig å både være vaktbikkje og si fra om uakseptable forhold og å komme med gode forslag. Jeg ønsker å bidra med råd som gjør at flere viktige saker om norsk arbeidsliv kan få oppmerksomhet, slik at vi kan få til nødvendig endring, sier hun.

Hun tror mange kvier seg for å ringe en journalist eller å svare i media.

Spenningsroman om kraftbransjen: «Rask og drivende fortalt og svært vanskelig å legge fra seg»

Ingen kunst forbeholdt få

Gerhardsen ønsker å vise enkle tips om å komme på i mediene.

– Det er ikke en kunst forbeholdt noen få å gjøre det bra i media. Her handler det om å ha kunnskap. Dyre konsulenter på kommunikasjon er stort sett unødvendig for å lykkes med media. Med litt innsikt i hvordan en redaksjon tenker og jobber, kan du komme langt, sier hun.

Gerhardsens ambisjon er at flere viktige temaer kommer på i media.

– Så hva er dine beste råd?

– Vær interessant! Lag et budskap folk forstår og framfør det på en måte som gjør at folk husker det, for eksempel ved å ha noen gode tall eller eksempler som forklarer problem og løsning, sier hun kjapt.

– Og hva må folk aldri gjøre?

– Ikke bli sur. Ikke gjett eller lyv. Ikke si «ingen kommentar». Alle disse tre tingene svekker sympati, tillit og troverdighet. Det har du ikke råd til å miste når du skal snakke om noe viktig, avslutter hun.

På denne skolen kan elevene sende Snapchat til veilederne: – Vi kommer i kontakt med de som trenger oss

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse