JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

På innsida av Nav:

Nav-ansatte Thomas (43): – Noen ganger går kritikken inn på meg

Når kritikken er ekstra høylytt, støtter han seg på gode kolleger og ledere. Nav-leder Thomas Hall er glad i jobben, tross alt.
TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

katharina@lomedia.no

– Det er trist å oppleve at Nav blir kritisert. Noen ganger går kritikken innpå meg, sier Thomas Hall (43) ved Nav Søndre Nordstrand.

Veilederen har jobbet med å skaffe arbeid og hjelpe mennesker gjennom Nav-systemet i fem år. Han vet at arbeidsplassen utsettes for flengende kritikk i media.

Noen ganger stormer det ekstra høylytt, som da to fastleger kalte Nav et mangehodet monster i 2012, eller under EØS-skandalen, da uskyldige mennesker ble dømt, og Nav fikk deler av skylda.

Stort sett går ikke kritikken inn på Hall.

– Vi har god kommunikasjon internt, og vi har fagmøter om sakene som får mye oppmerksomhet i media. Ofte blir brukerne bekymret for egen situasjon. Da bruker vi mye tid på å informere og trygge dem, sier Hall.

Når kritikken er ekstra høylytt, er det godt med støttende kolleger og ledere, forteller han.

– Jeg vil gjerne vektlegge det som fungerer. Brukerne blir også møtt med empati og får god hjelp. Det er veldig flott å være med på menneskelig utvikling og å se at folk får hjelp i en vanskelig livssituasjon og bistand for å komme i arbeid. Jeg stortrives med å jobbe i Nav.

Trygdeskandalen gikk inn på Elenita: – Det er ikke vi Nav-ansatte som har bestemt hvordan det skal være

Tellekanter

For Thomas Hall er det viktig at kritikken plasseres der den hører hjemme. Han jobber med arbeidsavklaringspenger (AAP).

1. januar 2018 ble reglene strammet inn. Kravene for å motta ytelsen ble strengere, og perioden man kan få AAP, er kuttet.

– Det blir feil å kritisere Nav når det er politikerne som har tatt beslutningene som gir rammeverket. Vi forvalter bare regelverket, sier han.

Men det er én type kritikk som veilederen er enig i og erfarer daglig. Han tenker da på mål- og resultatstyringen av Nav.

Kort fortalt betyr det at overordnede politiske mål skal konkretiseres sånn at de kan måles og følges opp på individnivå.

For Thomas Hall knyttes målstyringen til et helt konkret tall: 155.

– Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye.

Før koronapandemien hadde han ansvar for å veilede 120 mennesker. Men med over en halv million nye søknader om dagpenger, økte arbeidsmengden dramatisk i Nav. Merarbeidet forplantet seg til hans avdeling.

– Alle fikk flere brukere og flere arbeidsoppgaver.

De siste tre ukene har han jobbet overtid for å hjelpe flest mulig.

Mye lest: Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

Tidkrevende å hjelpe mennesker

Det tar tid å bistå mennesker med store hjelpebehov. Thomas Hall jobber i en bydel med en befolkningssammensetning som skårer lavt på utdanning og norskkunnskaper og høyt på helseutfordringer. Noen brukere har sosiale problemer, og han samarbeider med barnevernet, barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk og resten av hjelpeapparatet.

– Det er tidkrevende å hjelpe mennesker som har et stort og komplekst behov for bistand. Det er en daglig kamp å nå over alle for å gi dem en god oppfølging.

Veilederen skulle ønske han bare skulle følge opp 100 mennesker.

– Med færre å veilede, hadde vi hatt mer tid til arbeidsrettet oppfølging som ville hatt en samfunnsøkonomisk gevinst. For å klare det, må vi bruker mer penger på oppfølging og opprette flere stillinger i Nav. Det er et politisk spørsmål.

Gladsak: Hørselshemmede Ellen har fast jobb, og tror ikke det hadde vært like lett uten hjelp fra Nav

Trygdeskandalen: Rita betaler ennå på gjeld hun fikk etter at Nav stanset arbeidsavklaringspengene

Høylytt kritikk av Nav:

Fastlegene Gisle Roksund og Harald Sundby skrev kronikken «Nav: Et mangehodet monster» i 2012.

I 2016 skrev en anonym Nav-ansatt en kronikk om å ikke strekke til. Innlegget heter «Kjære dagpengemottager: Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men jeg har ikke tid».

Trygdeskandalen: Det antas at minst 80 personer kan være uriktig dømt for trygdesvindel og at mer enn 4000 mennesker er rammet. Det skyldes at Stortinget, Nav og domstolene har tolket EØS-reglene feil.

Kilde: FriFagbevegelse og Aftenposten

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Høylytt kritikk av Nav:

Fastlegene Gisle Roksund og Harald Sundby skrev kronikken «Nav: Et mangehodet monster» i 2012.

I 2016 skrev en anonym Nav-ansatt en kronikk om å ikke strekke til. Innlegget heter «Kjære dagpengemottager: Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men jeg har ikke tid».

Trygdeskandalen: Det antas at minst 80 personer kan være uriktig dømt for trygdesvindel og at mer enn 4000 mennesker er rammet. Det skyldes at Stortinget, Nav og domstolene har tolket EØS-reglene feil.

Kilde: FriFagbevegelse og Aftenposten