JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gardermoen:

Nye priser for ansatt-parkering på Oslo lufthavn kan føre til bråk

Ansatte ved hovedflyplassen på Gardermoen varsler bråk hvis prisen for parkering går til himmels.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Sissel M. Rasmussen

helge@lomedia

– Vi vet veldig lite om hva som skal skje. Men det som har vært å lese i media om dette har skapt meget stor usikkerhet og frustrasjon blant de ansatte. Om ansatte må betale opp mot 16.000 kroner i året for parkering, er jo dette svært dramatisk. Her forutsetter vi at det finnes rimelige løsninger alle kan leve med, sier leder for Øvre Romerike LO, Gunnar Holm, til FriFagbevegelse.no.

Parkeringsavgiftene øker for vanlige arbeidsfolk. Det irriterer Sp

Skiltgjenkjenning

I forbindelse med innføring av automatisk skiltgjenkjenning endrer Avinor metodikken for håndtering av ansattes parkering.

– Det nye tilbudet vil være mer fleksibelt for de ansatte. De ansatte kan selv velge hvilket parkeringsområde de vil bruke. Prisen vil også variere per parkeringsområde avhengig av avstand og kvalitet på området. P11 for eksempel er et parkeringsområde med høy kvalitet, da de ansatte kan stå under tak nærmere terminalen, sier kommunikasjonssjef på Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen til FriFagbevegelse.no.

– I tillegg vil hver ansatt kun bli belastet for sitt faktiske parkeringsforbruk, ergo har det ingen betydning om ansatt har en deltidsjobb eller heltid. Og det vil fremdeles være opp til arbeidsgiver å dekke de ansattes parkeringskostnader eller ikke. TRN, som er en betydelig arbeidsgiver på Oslo lufthavn, vil tilby et såkalt parkerings- og transporttillegg per arbeidet time til alle sine ansatte, som et eksempel, forklarer Westher Andersen.

Asle og Bjørn tar vare på bilene til folk. Kundene ber om de rareste ting

Politiansatte vurderer å skifte jobb

Politiansatte gikk nylig ut i Romerikes Blad og fortalte at mange vurderer å søke jobb annet sted når de risikerer 16.000 kroner årlig i parkeringsutgifter ved OSL. Bakgrunnen er at de vurderer å innføre markedspriser for den ansatte, selv om de er avhengig av bil for å komme seg på jobb.

Også tollere, vektere og andre ansatte har reagert på det nye parkeringsregimet som skal innføres fra 1. januar 2019.

Mange av klubbene og fagforeningenes tillitsvalgte på Oslo Lufthavn er ikke orientert om dette. Gunnar Holm i LO tror ikke man ender opp med slike summer.

– Ansattparkeringen på Gardermoen er i stor grad basert på spleiselag. Noen ansatte betaler en liten del og bedriften hoveddelen. Enkelte har også gratis parkering. Her kommer vi nok til å finne løsninger som alle parter kan leve med, sier Holm.

– Om ansatte vil måtte betale 16.000 kroner av egen lomme i året og avhengig av bil for å kunne møte på arbeid, er jo dette helt uakseptabelt og noe LOs medlemmer aldri vil kunne finne seg i, mener Holm.

Gratis parkeringsplasser ved togstasjonene forsvinner. Mange pendlere må punge ut

Har alltid betalt

Det er om lag 15.000 ansatte på Oslo lufthavn, fordelt på rundt 100 ulike arbeidsgivere. Disse aktørene har alltid betalt for å parkere, opplyser Westher Andersen i Avinor.

– Avinor Oslo lufthavn har alltid hatt operatørdrift på parkering, altså vi har leid ut arealet videre til en ekstern aktør. Dette er også vanlig praksis ved våre andre lufthavner. Det vanlige er at parkeringsoperatøren har en avtale med hvert selskap som holder til på lufthavna. Alle selskap med ansatte som parkerer på Oslo lufthavn måtte betale for denne tjenesten. Hva de ansatte selv har betalt har variert noe, og detaljer rundt dette kjenner ikke Avinor til. Dette er et forhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i hvert enkelt selskap, mener Westher Andersen.

Tre om privatisering: – Det går alltid ut over lønn og pensjon

Avinor-ansatte slipper å betale

De Avinor-ansatte er blant dem som får parkeringen dekket av arbeidsgiveren.

– Avinors egne ansatte vil med den nye ordningen få 250 timer gratis parkering per måned. Dette dekker behovet de fleste av våre ansatte har for parkering, og dersom noen har behov for flere timer må dette avklares med nærmeste leder. Avinor som arbeidsgiver tilbyr dette til sine ansatte, akkurat som flere arbeidsgivere på Oslo lufthavn gjør, sier Westher Andersen.

– Det er en betydelig kostnad for Avinor, siden alternativet ville vært å leie ut plassen til de reisende. Denne modellen har vært oppe til behandling på øverste nivå i Avinor, samt hos Avinors tillitsvalgte. Bakgrunnen for en slik beslutning er at det har vært behov for en felles praksis i Avinor knyttet til ansattparkering, og tydelige retningslinjer for hva som egentlig ligger under parkeringsrettigheten til den ansatte, påpeker han.

Flyplassansatte er enige med Avinor: Får ny pensjon og lønnshopp på opptil 20.000 kroner

Det som foreløpig er besluttet er i korte trekk følgende:

• Rabattert ferieparkering via Avinors bookingplattform (avinor.no): Ferieparkering har aldri vært et reelt gode gitt av arbeidsgiver, men vi er kjent med at enkelte har benyttet det som har vært tiltenkt som arbeidsrelatert parkering som ferieparkering.

• Retningslinjer for håndtering av arbeidsrelatert parkering: Det er arbeidsgiver som beslutter hvorvidt arbeidsrelatert parkering skal dekkes av arbeidsgiver eller av arbeidstakeren selv. For Avinor-ansatte er det besluttet at arbeidsrelatert parkering skal dekkes av arbeidsgiver.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse