JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye regler for hjemmekontor: Her er lista

Etter at mange har sittet på hjemmekontor i to år, og endelig er på vei tilbake til kontoret, kommer nå reglendringene for hjemmekontor.
NYE REGLER: Regjeringen har oppdatert reglene for hjemmekontor. (Illustrasjonsfoto)

NYE REGLER: Regjeringen har oppdatert reglene for hjemmekontor. (Illustrasjonsfoto)

Gorm Kallestad, NTB

anders@lomedia.no

Regjeringen fastsatte fredag den nye forskriften for hjemmekontor, etter at den har vært til behandling siden høringsfristen gikk ut 23. juli i fjor.

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) sier at de nye reglene gjelder fra 1. juli.

Departementet lister opp dette som endringene som er gjort:

• en tydeliggjøring av når forskriften gjelder.

• et unntak fra kravet til skriftlig avtale der hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefaling fra myndighetene. Arbeidsgiver kan i slike tilfeller i stedet gi informasjon etter drøftinger med tillitsvalgte.

• en tydeliggjøring av at krav til det psykososiale arbeidsmiljøet også gjelder når arbeidstakeren jobber hjemmefra.

• at Arbeidstilsynet gis myndighet til å føre tilsyn med forskriften. Dette innebærer ikke at Arbeidstilsynet skal føre tilsyn i arbeidstakers hjem, men at tilsyn gjennomføres på annen måte.

• at de samme reglene for arbeidstid skal gjelde ved hjemmekontor som ved arbeid på arbeidsplassen.

Aktuelt: Når blir det forbud mot hjemmekontor på søndag og etter klokka 21 på hverdager

Like regler for arbeidstid

Mjøs Persen sier endringene er nødvendige for å tilpasse forskriften til dagens arbeidsliv. Den forrige forskriften ble sist endret i 2002.

Statsråden peker i sin pressemelding på at de nå fjerner særreglene om arbeidstid på hjemmekontor.

– Det betyr at arbeidstidsreglene i arbeidsmiljøloven gjøres gjeldende også for hjemmearbeid. Vi mener behovet for vern ikke er mindre for arbeid hjemme enn arbeid fra kontoret. Forskning tyder tvert imot på det motsatte, sier hun.

Den nye forskriften kan du lese her.

NTL er fornøyd og skuffet

NTLs forbundsleder Kjersti Barsoks umiddelbare kommentar er at det både er ting de er fornøyde med og skuffet over.

NTL peker på disse punktene som de er fornøyde med.

• Fremheving av krav om psykososialt forsvarlig arbeidsmiljø også når arbeidet utføres i arbeidstakers hjem.

• At forskriftens unntaksbestemmelser om alminnelig arbeidstid, gjennomsnittsberegning, overtid, søndagsarbeid og nattarbeid nå erstattes med arbeidsmiljølovens alminnelige regler for arbeidstid.

• Avklaring av Arbeidstilsynets tilsynsrolle, begrenset av retten til privatliv.

Dette er NTL skuffet over: 

• Fortsatt generelt unntak fra arbeidsmiljøloven kap. 2, 3 (med unntak av kap. 3-1) og 4. Arbeidstakere har krav på samme vern som loven gir, også når arbeidet utføres i arbeidstakers hjem.

• Arbeidstilsynet pålegges flere oppgaver uten økning i budsjettet.

• Manglende føringer på arbeidsgivers ansvar for å stille nødvendig utstyr til rådighet og dekning av kostnader knyttet til arbeid som utføres i arbeidstakers hjem.

• Regjeringen har ikke sett på behovet for nødvendige endringer i verken skatte- eller forsikringslovgivningen som ytterligere sikrer arbeidstakere når man jobber hjemmefra.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse