JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MANGE SAMLET: Etter hvert skal 15 norske flyplasser overvåkes og styres fra ett og samme sted.

MANGE SAMLET: Etter hvert skal 15 norske flyplasser overvåkes og styres fra ett og samme sted.

Ole Palmstrøm

Fjernstyrte flyplasser:

Snart kan Nebojsa (31) styre 15 flyplasser fra tårnet i Bodø

I tre år satt Nebojsa Petkov i tårnet på flyplassen i Berlevåg og koordinerte informasjonen flyene trengte for å ta av og lande. Nå gjør han samme jobben fra Bodø, 700 km unna i luftlinje.


16.11.2021
07:00
16.11.2021 11:14

merete.jansen@lomedia.no

Lyset er dempet, blålig. Mye av det stammer fra 150 skjermer, plassert i halvsirkel rundt ti store pulter. På noen av flatene ser man rett ut på flystripen i Mehamn, Rørvik og Namsos. Det er ingen fly i sikte, bare skyer og fugler beveger seg over himmelen.

Vi er inne i det som sies å være verdens mest avanserte fjernstyrte tårn, eller «remote tower», der 15 lufthavner skal kunne styres parallelt. Fire av dem ledes allerede på lang avstand, fra en midlertidig sentral på Bodø lufthavn.

Neste sommer skal all aktivitet inn i dette nyoppussede lokalet som Avinor har bygget for å spare penger og effektivisere flydriften.

– Vi gleder oss til å komme i gang for fullt, smiler Nebojsa Petkov (31).

SJEKKE DETALJER: Ved hjelp av et bevegelig kamera med kraftig zoom, kan Petkov sjekke detaljer over alt i terrenget ved flyplassen, på rullebanen og i luftrommet.

SJEKKE DETALJER: Ved hjelp av et bevegelig kamera med kraftig zoom, kan Petkov sjekke detaljer over alt i terrenget ved flyplassen, på rullebanen og i luftrommet.

Ole Palmstrøm

Foreløpig fjernstyrer han bare én lufthavn, men etter hvert skal han lære seg å håndtere flere på en gang.

Det er Berlevåg, helt nordøst i Finnmark, han kjenner klart best. Denne er allerede overført til Bodø, i likhet med Røst, Vardø og Hasvik. Etter hvert skal altså elleve andre slå følge.

Dekning: Norge henger etter Europa i 5G-utbyggingen

Full oversikt over alt som skjer

Petkovs jobb er i hovedsak å bidra til at pilotene har all den informasjon de trenger for å ta av, lande og bevege seg i luftrommet over flyplassene.

AFIS-fullmektig heter stillingen, der AFIS står for Aerodrome Flight Information Service.

– Noen ganger blir vi tatt for å være flyveledere, men det er spesielt én ting som skiller oss; de kan gi instrukser til pilotene, det kan ikke vi.

Når Petkov er på vakt, følger han blant annet med på vær og vind og på hvor ulike fly og helikoptre beveger seg i forhold til hverandre. Han holder også øye med dyr og fugler som kan komme i veien for flyene.

ALLE SLAGS FORHOLD: Infrarødt lys i kameraene hjelper de ansatte med å se hva som skjer selv i mørket og på dager med dårlig sikt.

ALLE SLAGS FORHOLD: Infrarødt lys i kameraene hjelper de ansatte med å se hva som skjer selv i mørket og på dager med dårlig sikt.

Ole Palmstrøm

I Berlevåg hadde han god utsikt fra tårnet rett ved flystripen. Nå har han enda bedre oversikt via kameraene som er montert på en høy stang i terrenget.

Han trenger ikke engang å vri på stolen sin i Bodø for å få et 360 graders overblikk, komprimert til 150 grader på de ti skjermene som står side om side. Et av kameraene roterer fem ganger i sekundet og tar så mange bilder at man har en opplevelse av å se omgivelsene i direkte film.

Ved hjelp av joysticken på arbeidspulten kan han få et annet kamera til å bevege seg opp og ned og zoome inn på gjenstander som befinner seg veldig langt borte. Petkov demonstrerer ved å gå tett på en av bilene som står parkert flere hundre meter unna. Ikke bare registreringsnummeret, men også navnet på forhandleren, blir godt lesbart.

Fikk du med deg denne? Krasjlanding for reiselivet, eller ny luft under vingene? Dette mener ansatte som lever av flytrafikken

Dobbelt så lenge i Berlevåg

Det er tydelig at det kribler i fingrene hans etter å ta i bruk alle de nye instrumentene for fullt. Egentlig skulle det skjedd for lengst.

Da Nebojsa Petkov flyttet til Berlevåg i november 2017, trodde han at han skulle videre til Bodø etter halvannet år. Det tok omtrent dobbelt så lang tid, på grunn av stadige tekniske utsettelser i utformingen av det nye utstyret.

Dermed rakk han i hvert fall å bli godt kjent på den værharde finnmarkskysten:

– Det har vært en utrolig opplevelse, noe helt utenom det vanlige. Jeg er jo født i Kroatia og oppvokst på Sørlandet, så det er ingen ting i meg som lengter etter «nord». Jeg unner likevel alle å ha bodd i Finnmark. Men når det er sagt: nå var jeg glad for å flytte fra kulden og mørket.

Petkov, som er NTL-tillitsvalgt for AFIS-fullmektigene, har forståelse for at ikke alle har satt like stor pris på at de minst trafikkerte flyplassene mister flytårnene:

– De som har etablert seg mer permanent med familien, får en langt større omveltning enn oss som har bosatt oss midlertidig.

HELE MEHAMN I ETT BILDE: Når han sitter foran de 10 skjermene, kan Nebojsa Petkov se det samme som en som sitter i tårnet i Mehavn. Men han slipper å snu seg, for 360 grader er lagt inn på en visning på 150 grader.

HELE MEHAMN I ETT BILDE: Når han sitter foran de 10 skjermene, kan Nebojsa Petkov se det samme som en som sitter i tårnet i Mehavn. Men han slipper å snu seg, for 360 grader er lagt inn på en visning på 150 grader.

Ole Palmstrøm

Av de tre som jobbet i Berlevåg, har én blitt med ham til Bodø. Den tredje har under fem år igjen til pensjonsalder og har fått en annen stilling ved flyplassen.

– Han har røttene sine i området og har jobbet der i flere tiår. Jeg synes Avinor har strukket seg langt for å tilrettelegge for de som ikke ønsker å flytte på seg. Det kan så klart diskuteres om de har strukket seg langt nok.

Nedleggelser: Regjeringen vil vurdere framtiden til Moss Lufthavn Rygge

Negativ opplevelse i overgangen

For de som var innstilt på å få Bodø som arbeidssted, ble oppstarten vanskeligere enn først tenkt.

– Alle forsinkelsene har vært prosjektets ømme punkt. Man hadde jo tilpasset planene sine etter en viss tidsplan. Man hadde for eksempel valgt å kjøpe, eller ikke kjøpe, hus og bil. Så kom det stadig nye utsettelser. Sånn sett har prosjektet startet litt på den negative siden. Vi må gjennom en fase først hvor alt dette må prosesseres, så kan vi ta neste steg, sier Petkov.

Samtidig understreker han at det langt fra er noen negativ stemning på jobben. Og selv ser han bare framover og gleder seg til å ta i bruk den nye sentralen.

Han trykker på knapper og vrir på joysticken for å demonstrere alle de flotte, nye mulighetene. En av dem er infrarøde stråler i kameraene:

– Det er en av de største fordelene; at man ser «alt» selv når det er mørkt og når sikten er elendig.

En annen nyvinning er MTI-teknologi, Moving Target Indicator, som kjenner igjen objekter som beveger seg på bakken og i luften og kan sette merkelapper på disse.

Petkov nevner også flere ganger begrepet «augmentet reality», eller forbedret virkelighet. Kombinasjonen av statisk og dynamisk informasjon som legges oppå hverandre, gjør at man sitter igjen med flere opplysninger enn det øyet er i stand til å oppfatte.

Det er i det hele tatt så mye informasjon det er mulig å hente inn, at man kan lure på hva som er nytteverdien. Nebojsa Petkov sier at det vet man ikke helt.

– Vi har fått et system som dekker alt vi trenger – pluss litt til. Dette er nok bare begynnelsen!

Ole Palmstrøm

AFIS-fullmektig

• AFIS står for Aerodrome Flight Information Service, lokal flyge­informasjonstjeneste

• Har sin arbeidsplass i tårnet eller i et tårnsenter

• Gir informasjon om annen trafikk, vind, rullebaneforhold og vær.

• Grunnopplæringen med teoriundervisning og simulatortrening, foregår ved Entry Point North i Malmø og tar omtrent 4 måneder

• Avinor har 18 måneders plikttjeneste etter ferdig utdannelse

Kilde: Avinor og Wikipedia

Bodø Remote Towers Centre

• I stedet for å ha et tradisjonelt flytårn hvor personer styrer flytrafikken på stedet, vil Avinor plassere kameraer og sensorer på flyplassene.

• Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig.

• I framtiden venter Avinor at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon – noe som gir store muligheter for effektivisering.

Kilde: Avinor

Avinor har strukket seg langt for å ­tilrettelegge for de som ikke ønsker å flytte på seg.

Nebojsa Petkov

16.11.2021
07:00
16.11.2021 11:14

AFIS-fullmektig

• AFIS står for Aerodrome Flight Information Service, lokal flyge­informasjonstjeneste

• Har sin arbeidsplass i tårnet eller i et tårnsenter

• Gir informasjon om annen trafikk, vind, rullebaneforhold og vær.

• Grunnopplæringen med teoriundervisning og simulatortrening, foregår ved Entry Point North i Malmø og tar omtrent 4 måneder

• Avinor har 18 måneders plikttjeneste etter ferdig utdannelse

Kilde: Avinor og Wikipedia

Bodø Remote Towers Centre

• I stedet for å ha et tradisjonelt flytårn hvor personer styrer flytrafikken på stedet, vil Avinor plassere kameraer og sensorer på flyplassene.

• Så samles tårnpersonell i et større senter, hvor man driver tårntjenesten til flere lufthavner samtidig.

• I framtiden venter Avinor at én person vil kunne håndtere trafikken på flere lufthavner fra samme posisjon – noe som gir store muligheter for effektivisering.

Kilde: Avinor




Mest lest

Hanna Skotheim

Uføre vil få mange tusen mer i pensjon. Se tallene

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

– Det er deilig å jobbe samtidig som jeg går på skole, sier Tuva Opstad. Erik Pettersen er enig. Begge har tatt truckfører-bevis på jobben.

– Det er deilig å jobbe samtidig som jeg går på skole, sier Tuva Opstad. Erik Pettersen er enig. Begge har tatt truckfører-bevis på jobben.

Brian Cliff Olguin

Da lønna kom inn på konto, oppdaget Erik og Tuva at noe ikke stemte

Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.

Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.

Jan-Erik Østlie

Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske

Veterinær og klinikkleder Caroline Holtet ved Lisaklinikken Dyrebeskyttelsen Norge.

Veterinær og klinikkleder Caroline Holtet ved Lisaklinikken Dyrebeskyttelsen Norge.

Maud Lervik

Caroline tilhører den yrkesgruppa som oftest har selvmordstanker

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

I Norge har Tesla-ansatte gitt uttrykk for at de frykter for å miste jobben hvis det blir kjent at de er organisert, noe Tesla har hevdet det ikke finnes noen grunn for. (Illustrasjonsfoto)

I Norge har Tesla-ansatte gitt uttrykk for at de frykter for å miste jobben hvis det blir kjent at de er organisert, noe Tesla har hevdet det ikke finnes noen grunn for. (Illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Tesla-streiken: Elektrikere nekter å installere ladere

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Brian Cliff Olguin

Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne

Ringnes-sjåførene håper på politisk drahjelp for å redde opp mot ansatte fra å miste jobben.

Ringnes-sjåførene håper på politisk drahjelp for å redde opp mot ansatte fra å miste jobben.

Erlend Angelo

– Det er snakk om 300 ekte mennesker som vil miste jobben

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Det danske flyselskapet DAT vant kontrakten på flyruten Florø – Oslo i 2021. Men danskene lot litauisk mannskap operere norske flyruter på litauisk lønn, samtidig som de mottok statsstøtte fra Norge.

Det danske flyselskapet DAT vant kontrakten på flyruten Florø – Oslo i 2021. Men danskene lot litauisk mannskap operere norske flyruter på litauisk lønn, samtidig som de mottok statsstøtte fra Norge.

Paul Kleiven / NTB

Dansk flyselskap brukte norske skattekroner på sosial dumping

Leif Martin Kirknes

Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.

Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.

Sissel M. Rasmussen

Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær

Så langt er det meldt om to tilfeller av skabbsmitte blant vaktere ved Nasjonalmuseet.

Så langt er det meldt om to tilfeller av skabbsmitte blant vaktere ved Nasjonalmuseet.

André Kjernsli, Flickr

Vektere ved Nasjonalmuseet har fått skabb. Ansatte frykter større utbrudd

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg


Flere saker