JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Notodden Blues Festival 2022

Ti fengselsband spilte for fullt hus, da Jailhouse stage feiret jubileum på Notodden Bluesfestival

– For folk som sitter inne betyr det enormt å få spille for så mange mennesker, sier Venja Ruud Nilsen, musikkterapeut og frontkvinne i Venjas Harem, ett av ti band som spilte på fengselsrocken på Notodden Blues Festival i år.
Venjas Harem stiller alltid opp på Jailhouse stage. Sjef i bandet er Venja Ruud Nilsen, musikkterapeut ved Bredtveit fengsel .

Venjas Harem stiller alltid opp på Jailhouse stage. Sjef i bandet er Venja Ruud Nilsen, musikkterapeut ved Bredtveit fengsel .

Jan-Erik Østlie

nina.hanssen@lomedia.no

Jan.erik@lomedia.no

Det var trommeslager og pianist Venja Ruud Nilsen som tok initiativ til å lansere et musikktilbud for kvinner i soning etter en spillejobb hun og bandet Gaya gjorde i Bredtveit kvinnefengsel i 1991.

Prosjektet ble en del av voksenopplæringstilbudet Musikk i fengsel og frihet (Miff) og var starten på det som skulle gi kvinner og menn som soner, eller som har avsluttet soningen sin, muligheten til å utfolde seg musikalsk.

Venja har vært musikkterapeut på Bredtvet fengsel i 30 år og vært med i bandet Venjas Harem siden starten. De har hatt mange spillejobber, men det å spille på Barrikaden blueskro på Notodden Bluesfestival er en høydare.

– Det er kjempefint at vi får muligheten til å eksponere disse bandene på festivalen. For jentene våre så betyr det enormt å spille for så mange mennesker, og det at jentene får festivalpass, er gull verd, sier hun til FriFagbevegelse

LO har vært en nær sponsor og samarbeidspartner for Notodden Bluesfestival siden 2002. Når festivalen inviterer til den tradisjonelle gratiskonserten «Somliga går med trasiga skor» søndag, er LO med som sponsor og arrangør.

LO-leder stolt av fengselsrocken

Det var LO-leder Peggy Hessen Følsvik som sparket i gang 10-årsjubileet på Jaillhouse stage i Notodden.

– Vi i LO er så stolte av å være en del av denne festivalen, men mest av alt denne viktige scenen. Her har vi altså noen dyktige musikere med sjeldent god tid til å øve, sa en humoristisk Hessen Følsvik til jubel fra et feststemt publikum.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik åpnet det hele.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik åpnet det hele.

Jan-Erik Østlie

Hun berømmet initiativtakerne og festivalen for at de 10 år på rad har latt musikere få utfolde seg på denne scenen.

– Jeg vil takke alle som har jobbet med å sette sammen dagens konsert, sa hun og trakk fram spesielt tidligere innsatte Bjørn Andersens iherdige innsats i alle år.

Andersen er i dag daglig leder i Bluesfactory og i praksis manager for et annet band med utspring fra Bastøy som heter «Skyldig som faen».

LO-lederen påpekte at det er nok ikke andre scener aller arrangement i hele landet, som har like bra band navn som det de hadde årets fengselsscene, nemlig Breakout, Blackout, Energi, Rolling Coco Nuts, Resilience, Venjas Harem, Rubber Cox, Moonshine Sneakers og ikke minst Skyldig som faen.

Christer i Blackout ga alt

En av dem som hadde gledet seg lenge til denne dagen var 38-årige Krister Andersen i Sandefjordbandet BlackOut. Andersens rocket for fullt fra scenen, og hans musikkglede og sang smittet over på publikum allerede fra starten.

Krister Andersen hadde rockefot.

Krister Andersen hadde rockefot.

Jan-Erik Østlie

– Dette var moro ja, sa han da han kom ned fra scenen og mottok hyllest blant annet fra stolte foreldre Kåre Willy og Elisabeth.

Rørt ildsjel fra Skien Fengsel

Det var bluesartist Trond Ytterbø fra Notodden, som foreslo at festivalen skulle ha en egen scene for musikere i norske fengsel etter initiativ fra innsatt Bjørn Andersen.

Han ble først tauet inn som musikklærer på bluesgitarkursene, som er en del av prosjektet «Blues Behind Bars» i flere fengsler og sitter også i dag i Blues Factory som står bak fengselsrocken på Notodden bluesfestival.

Blues Factory ble etablert av fengselsansatte og -innsatte, sammen med profesjonelle musikere som hadde vært involvert i prosjektet «Blues Behind Bars» i Skien og Bastøy fengsler. Ytterbø ble i 2012 tildelt LOs kulturpris for sitt engasjement.

Det var en rørt og beveget Ytterbø som denne uka kunne feire 10 år med fengselsrock i hjembyen. På scenen glitret han med egne soloer, men hans sterke samfunnsengasjement kom enda mer fram da han snakket seg varm om alle de flinke musikere han har møtt bak murene.

– Det er fantastisk å se folkene stå og spille for folk i det offentlige rom, og vi satser på 10 nye år, sier han.

RØRT: Trond Ytterbø, sjefen i Notodden Bluesband

RØRT: Trond Ytterbø, sjefen i Notodden Bluesband

Jan-Erik Østlie

Ytterbø mener at en del var litt skeptiske da de starta, men nå er prosjektet et flaggskip som fengselslederne er stolte av.

– Alle som står der på scenen har hatt sin personlige kamp. Alle har en stygg skjebne dessverre, men i dag står de på scenen til ellevill jubel. Det er stort, sier han beveget.

Drømmer om å få kronprinsen

Trond Ytterbø synes det var fantastisk at LO-lederen åpnet dagens konserter.

– Støtten fra LO og forbundene til festival er også en støtte til dette viktige fengselsprosjektet, og det er veldig flott. Tenk hva det betyr å gå rundt her på Notodden med skiltet ARTIST rundt halsen sammen med de store artister for folka her. Det er et høydepunkt, sier han. Ytterbø sier selv han har verdens beste og mest meningsfylte jobb.

– Blues og musikken er livet mitt og holder meg i gang. Det er så fint å se artister utvikle seg og blomstre. Det finnes mange band i norske fengsel som offentligheten ennå ikke har hørt. Det håper jeg de får om ikke så lenge, sier han. Og til å åpne neste år, har han en liten drøm.  

– Jeg har fabulert litt om at vi kan invitere kronprins Haakon Magnus til å åpne neste år. Han spiller jo litt selv så hvis han kommer, så kan vi invitere han med til også å spille med på en låt, sier han.

Eksepsjonelt og viktig for Bluesfestivalen

Forbundsleder Asle Aase i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund (NFF) var mektig imponert over årets fengselsmusikere og mener at denne scenen har gitt Notodden Bluesfestival et ekstra løft.

– Dette er helt unik, og tenk over opphavet til bluesen; det handler jo om de som sitter aller nederst ved bordet. Jeg er så stolt og glad over at musikken blomstrer i mange fengsle i Norge. Tenk på mestringsfølelsen det gir og over gleden over å få stå på en scene foran nesten 500 mennesker, sier han.

Asle Aase, leder av Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund stortrives med fengselsrock.

Asle Aase, leder av Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund stortrives med fengselsrock.

Jan-Erik Østlie

Aase mener det har vært 10 fantastiske vellykkede år med fengselsrock og tror det var ekstra flott å få dette til fysisk nå etter to år med pandemi.

– Dette var kanonbra og jeg mener det er rom for enda mer musikk i fengslene. Det handler bare om å ha de rette folka til rett tid og noen ildsjeler. All ære til alle som har opprettholdt energien og entusiasmen i alle disse årene selv om folk kommer og går, sier han.

Vellykka og grand finale

Selv om værgudene lekte litt under konserten med både sol og regn, så var det ingen tvil om at konsertprosjektet på Jailhouse Stage er kommet for å bli, og en av publikumsfavorittene under festivalen.

Stemningen sto i taket, og folk både sang og danset. Det var ingen sete å oppdrive under hele konserten som hadde en heidundrende finaleavslutning med stor All Star-utgave av Skyldig Som Faen. 

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse