JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsvalgt Ørjan advarer om Avinors økonomi

Pandemien har rammet Avinor hardt, og en friskmelding er langt unna. NTL-tillitsvalgt Ørjan Kvalvåg er bekymret over at selskapet ikke har fått hjelp i neste års budsjett.
PENGEMANGEL: Ørjan Kvalvåg i NTL Luftfarten advarer om at Avinors økonomiske situasjon fortsatt er veldig alvorlig.

PENGEMANGEL: Ørjan Kvalvåg i NTL Luftfarten advarer om at Avinors økonomiske situasjon fortsatt er veldig alvorlig.

Anders Hauge-Eltvik

anders@lomedia.no

Flyplassene i Norge lever av inntekter fra flyselskapene som bruker dem, og de reisende som shopper, parkerer og spiser. I en normalsituasjon finansierer Avinor seg selv, overskuddene fra de store flyplassene finansierer den ulønnsomme driften av de mange små flyplassene rundt om i landet, i tillegg til å levere overskudd til statskassa.

Dette systemet kollapset under pandemien, og i 2020 og 2021 har Avinor mottatt statlige midler for å holde drifta gående på 7,4 milliarder kroner. Men for 2022 er det ikke lagt opp til noen koronastøtte, selv om luftfarten på langt nær har kommet til hektene.

Det advarer leder Ørjan Kvalvåg i NTL Luftfarten mot.

– Flere år til

– Det vil ta lang tid før luftfarten er tilbake til normalen. Flere år, fastslår han.

Kvalvåg sier Avinor har behov for 1,8 milliarder kroner i driftsstøtte for siste kvartal i 2021 og vil også ha behov for 500 millioner kroner for første kvartal 2022, etter at konsernet har gjennomført kostnadskutt. Disse pengene kom ikke i statsbudsjettet.

– Det er behov for mer i år og neste år. Prognosen sier at koronapandemien vil redusere Avinors inntekter mellom 2020 og 2025 med 14 milliarder kroner. Det er et ekstremt beløp, sier Kvalvåg.

Han påpeker også at lånekapasiteten er sprengt, og at selskapet ikke lenger oppfyller egenkapitalkravet i vedtektene.

– Og hva gjør man i en slik situasjon? Investeringer må stoppes, og konsekvensen kan bli midlertidig stenging av flyplasser og stopp av arbeid med grønn utvikling, sier Kvalvåg.

Lønnsomt for samfunnet

Han sier at lufthavnnettet er for viktig til å la koronapandemien skade det.

– Koronapandemien gjør Avinor ulønnsomt per nå, for Avinor sin del. Men for samfunnets del er det lønnsomt med et godt fungerende lufthavnnett. Det er lufthavnene som gir mulighet til bosetting og næringsutvikling i hele landet, sier Kvalvåg.

Han legger til at de også sikrer beredskap for helsevesenet og Forsvaret.

Solberg-regjeringen la i sitt siste budsjettforslag opp til at Avinor kan selge eiendom rundt lufthavnene og få beholde pengene. Det synes ikke Kvalvåg er en god løsning.

– Da vil selskapet tape inntekter over tid og miste styringen på eiendommer i tett tilknytning til lufthavnene, sier han.

Han mener det haster å bevilge mer krisestøtte:

– Det trengs for å unngå innsparingstiltak som vil påvirke Avinor negativt i lang tid. Det synes ikke å være mulig å redusere på driften, siden det vil skape store problemer for kunder som bruker flyplassene. Da står man igjen med å droppe investeringer for framtida og til grønne tiltak, sier han.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse