JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet 2021:

Tillitsvalgte spår kompetanseflukt i Vegvesenet etter budsjettkutt

Tillitsvalgte i Statens vegvesen er bekymra for framtida til etaten – og trafikksikkerheten i Norge. De forventer at mange må sies opp etter kuttet i statsbudsjettet.
BEKYMRING: Leder Inger Sigridnes i NTL Veg mener regneringens ambisjoner for veiforvaltninga begrenser seg til å bruke minst mulig penger.

BEKYMRING: Leder Inger Sigridnes i NTL Veg mener regneringens ambisjoner for veiforvaltninga begrenser seg til å bruke minst mulig penger.

Ole Palmstrøm

kai.hovden@lomedia.no

anders@lomedia.no

Statens vegvesen kan på ingen måte beskrives som budsjettvinner i Solberg-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021. En budsjettnedgang på 1,9 prosent er utfordrende.

Investeringsbudsjettet er redusert med over 2 milliarder kroner. I tillegg mister etaten 1 milliard kroner fra bompenger.

Tillitsvalgte i Norsk Tjenestemannslag (NTL) og Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) spår kompetanseflukt fra etaten.

Arbeidstilsynet er svekket av stadige kutt – det kan ikke budsjettforslaget rette opp, mener NTL og Fellesforbundet

NTL-tillitsvalgt: – Kapitulasjon

Leder Inger Sigridnes i NTL Veg ser med stor bekymring på utviklinga i Statens vegvesen.

– Vi går fra en nullvisjon til kapitulasjon, oppsummerer hun.

Med dét mener hun at veiforvaltninga i Norge har blitt stadig mer oppdelt, med veier som har blitt overført til fylkeskommunene, opprettelsen av Nye Veier A/S og offentlig-private samarbeidsprosjekter på utbygging.

– Resultatet blir mangel på nasjonal styring, at ansvaret pulveriseres og sektoren splittes opp, sier hun.

Sigridnes konstaterer at jernbanesektoren får økte bevilgninger, og det samme gjelder Nye Veier A/S. Hun sier reduksjonen på over 3 milliarder kroner i investeringsbudsjettet får store følger.

– Når investeringsporteføljen går ned, må vi redusere bemanningen. Dette gir en voldsom svingning i bemanningen, og jeg anslår at vi må ned med noen hundre ansatte.

Regjeringen tar «null» i utbytte fra Posten, Vy og Avinor – og 7,5 milliarder fra Equinor

Mister kompetanse

Når Vegvesenet må nedbemanne forsvinner ansatte de har lært opp i veibygging. De kommer ikke tilbake, ifølge Sigridnes.

– Dette er folk vi har tatt inn og lært opp i veiforvaltning. De kan tjene dobbelt så mye i privat sektor, men har blitt værende i Vegvesenet fordi det er en givende arbeidsplass med et sterkt fagmiljø. Men om vi skal oppbemanne igjen i framtida, får vi ikke disse tilbake. Da må vi lære opp nye, sier hun.

Hun mener et slikt opplegg er dårlig forvaltning. Sigridnes viser også til mengden av innleide konsulenter i etaten. Ifølge henne brukte Vegvesenet cirka 4 milliarder kroner på lønn til egne ansatte i 2019. Innleide konsulenter beløp seg til cirka 3,7 milliarder kroner.

– Når en innleid er tre ganger så dyr som en ansatt, sier det seg selv at dette blir veldig dyr drift og dårlig økonomistyring, sier hun.

Ostehøvelkuttene: – Veldig lite klokt

Spår farligere veier

For å illustrere hvor vellykket Statens vegvesen har vært, viser Sigridnes til at Norge er Europas mest trafikksikre land, og at ulykkestallene går betydelig ned. I 2019 omkom ingen barn under 16 år i trafikken.

– Det har vi oppnådd fordi vi har hatt en etat som har tatt et helhetlig ansvar. Nå splittes dette opp, og i verste fall kan det føre til at liv går tapt.

Sigridnes savner rett og slett ambisjoner fra regjeringas side – utover det å spare penger.

– Jeg er skuffa over regjeringa. Den etterspør ikke bedre tjenester, men kun kutt i budsjettet. Jeg skulle gjerne hatt en oppdragsgiver som stilte større krav til oss enn som så, sier Sigridnes.

Bygging av nytt regjeringskvartal kan starte i 2021

Ikke bare ostehøvel

Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, er lite begeistret for regjeringens budsjettforslag.

– Dette er dramatiske tall for etaten. Her er det ikke bare snakk om Avbyråkratisering- og effektiviseringsreformens etter hvert vante ostehøvelkutt. Her barberes det med sabel på enkelte områder, slår Masternes fast.

Han peker på at kuttet i Vegvesenets investeringsbudsjett gir store konsekvenser.

– Dette betyr jo at det blir færre oppdrag for Statens vegvesen, noe som igjen innebærer at det vil være behov for færre ansatte til å gjøre alt arbeidet som trengs før entreprenører kan starte veibygging, sier han.

Masternes tror Vegvesenet blir en mindre attraktiv arbeidsplass.

– Slike kutt vil uten tvil gå ut over kollegaene våre i Vegvesenet og dermed FLTs medlemmer. Dersom dette går igjennom vil ikke Vegvesenet fremstå som en attraktiv arbeidsplass med gode fagmiljøer preget av godt, tverrfaglig samarbeid, utdyper Masternes.

KOMPETANSEFLUKT: Alf Edvard Masternes i FLT Statens vegvesen mener etaten vil bli en mindre attraktiv arbeidsplass med politikken som føres nå.

KOMPETANSEFLUKT: Alf Edvard Masternes i FLT Statens vegvesen mener etaten vil bli en mindre attraktiv arbeidsplass med politikken som føres nå.

Morten Hansen

Trenger en stor, statlig eier

Håpet for Masternes er at opposisjonen på Stortinget gjør sitt til å endre innretningen på neste års statsbudsjett.

– Jeg forventer at opposisjonen får fram viktigheten av å ha en stor, statlig eier innen vegsamferdsel. En eier som besitter de rette virkemidlene til å fortsette utbygging, drift og vedlikehold av veinettet, og som tilbyr gode løsninger for dem som skal bruke veinettet, sier Masternes.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) inviterte tidligere i høst bransjeforeninger, LO og NHO til innspillsmøte.

– Her ble det påpekt fra flere at Statens vegvesen må få en god portefølje, og ikke minst like rammevilkår som statsaksjeselskapet Nye Veier, avslutter Masternes.

Så mye økte lønna til lederne i statlige selskap

Utfordrende milliardreduksjoner

Budsjettreduksjonene er utfordrende, medgir veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

– Budsjettforslaget speiler den totale situasjonen i samferdsel, og vi håper selvsagt at vi raskt kommer tilbake på et høyere nivå, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

Hun er klar på at det er viktig for etaten å redusere kostnadene i sine prosjekter, slik at man kan få maksimalt ut av et stramt budsjett.

Ifølge Hovland har Vegvesenet identifisert mulige kostnadsreduksjoner på 50 milliarder kroner i etatens portefølje.

Regjeringen bevilger 12,8 milliarder kroner til investeringsmidler til Vegvesenet i budsjettforslaget.

Samtidig ønsker veidirektøren også å trekke fram de positive trekkene i budsjettforslaget. Her nevnes at drift og vedlikehold øker med om lag én milliard kroner sammenliknet med vedtatt 2020-budsjett, at arbeidet med digitalisering innen transport og trafikant- og kjøretøyområdet styrkes med en budsjettøkning på 150 millioner og at fem veiprosjekt får oppstart i 2021.

Sju år med kutt i staten: Her er summene

Prosjekter som kan starte opp i 2021

Disse veiprosjektene er foreslått tildelt midler til forberedelser og eventuell oppstart i 2021 i regjeringens budsjettforslag:

E39 Myrmel – Lunde

E39 Ørskogfjellet (krabbefelt)

E39 Lønset – Hjelset

Rv. 4 Roa – Gran grense

E18 Lysaker – Ramstadsletta i Viken.

Kilde: vegvesen.no

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Prosjekter som kan starte opp i 2021

Disse veiprosjektene er foreslått tildelt midler til forberedelser og eventuell oppstart i 2021 i regjeringens budsjettforslag:

E39 Myrmel – Lunde

E39 Ørskogfjellet (krabbefelt)

E39 Lønset – Hjelset

Rv. 4 Roa – Gran grense

E18 Lysaker – Ramstadsletta i Viken.

Kilde: vegvesen.no