BEKYMRING: Leder Inger Sigridnes i NTL Veg mener regneringens ambisjoner for veiforvaltninga begrenser seg til å bruke minst mulig penger.
Ole Palmstrøm
Statsbudsjettet 2021:
Tillitsvalgte spår kompetanseflukt i Vegvesenet etter budsjettkutt
Tillitsvalgte i Statens vegvesen er bekymra for framtida til etaten – og trafikksikkerheten i Norge. De forventer at mange må sies opp etter kuttet i statsbudsjettet.
kai.hovden@lomedia.no
anders@lomedia.no
Statens vegvesen kan på ingen måte beskrives som budsjettvinner i Solberg-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021. En budsjettnedgang på 1,9 prosent er utfordrende.
Investeringsbudsjettet er redusert med over 2 milliarder kroner. I tillegg mister etaten 1 milliard kroner fra bompenger.
Tillitsvalgte i Norsk Tjenestemannslag (NTL) og Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) spår kompetanseflukt fra etaten.
NTL-tillitsvalgt: – Kapitulasjon
Leder Inger Sigridnes i NTL Veg ser med stor bekymring på utviklinga i Statens vegvesen.
– Vi går fra en nullvisjon til kapitulasjon, oppsummerer hun.
Med dét mener hun at veiforvaltninga i Norge har blitt stadig mer oppdelt, med veier som har blitt overført til fylkeskommunene, opprettelsen av Nye Veier A/S og offentlig-private samarbeidsprosjekter på utbygging.
– Resultatet blir mangel på nasjonal styring, at ansvaret pulveriseres og sektoren splittes opp, sier hun.
Sigridnes konstaterer at jernbanesektoren får økte bevilgninger, og det samme gjelder Nye Veier A/S. Hun sier reduksjonen på over 3 milliarder kroner i investeringsbudsjettet får store følger.
– Når investeringsporteføljen går ned, må vi redusere bemanningen. Dette gir en voldsom svingning i bemanningen, og jeg anslår at vi må ned med noen hundre ansatte.
• Regjeringen tar «null» i utbytte fra Posten, Vy og Avinor – og 7,5 milliarder fra Equinor
Mister kompetanse
Når Vegvesenet må nedbemanne forsvinner ansatte de har lært opp i veibygging. De kommer ikke tilbake, ifølge Sigridnes.
– Dette er folk vi har tatt inn og lært opp i veiforvaltning. De kan tjene dobbelt så mye i privat sektor, men har blitt værende i Vegvesenet fordi det er en givende arbeidsplass med et sterkt fagmiljø. Men om vi skal oppbemanne igjen i framtida, får vi ikke disse tilbake. Da må vi lære opp nye, sier hun.
Hun mener et slikt opplegg er dårlig forvaltning. Sigridnes viser også til mengden av innleide konsulenter i etaten. Ifølge henne brukte Vegvesenet cirka 4 milliarder kroner på lønn til egne ansatte i 2019. Innleide konsulenter beløp seg til cirka 3,7 milliarder kroner.
– Når en innleid er tre ganger så dyr som en ansatt, sier det seg selv at dette blir veldig dyr drift og dårlig økonomistyring, sier hun.
• Ostehøvelkuttene: – Veldig lite klokt
Spår farligere veier
For å illustrere hvor vellykket Statens vegvesen har vært, viser Sigridnes til at Norge er Europas mest trafikksikre land, og at ulykkestallene går betydelig ned. I 2019 omkom ingen barn under 16 år i trafikken.
– Det har vi oppnådd fordi vi har hatt en etat som har tatt et helhetlig ansvar. Nå splittes dette opp, og i verste fall kan det føre til at liv går tapt.
Sigridnes savner rett og slett ambisjoner fra regjeringas side – utover det å spare penger.
– Jeg er skuffa over regjeringa. Den etterspør ikke bedre tjenester, men kun kutt i budsjettet. Jeg skulle gjerne hatt en oppdragsgiver som stilte større krav til oss enn som så, sier Sigridnes.
• Bygging av nytt regjeringskvartal kan starte i 2021
Ikke bare ostehøvel
Alf Edvard Masternes, leder av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) i Statens vegvesen, er lite begeistret for regjeringens budsjettforslag.
– Dette er dramatiske tall for etaten. Her er det ikke bare snakk om Avbyråkratisering- og effektiviseringsreformens etter hvert vante ostehøvelkutt. Her barberes det med sabel på enkelte områder, slår Masternes fast.
Han peker på at kuttet i Vegvesenets investeringsbudsjett gir store konsekvenser.
– Dette betyr jo at det blir færre oppdrag for Statens vegvesen, noe som igjen innebærer at det vil være behov for færre ansatte til å gjøre alt arbeidet som trengs før entreprenører kan starte veibygging, sier han.
Masternes tror Vegvesenet blir en mindre attraktiv arbeidsplass.
– Slike kutt vil uten tvil gå ut over kollegaene våre i Vegvesenet og dermed FLTs medlemmer. Dersom dette går igjennom vil ikke Vegvesenet fremstå som en attraktiv arbeidsplass med gode fagmiljøer preget av godt, tverrfaglig samarbeid, utdyper Masternes.
KOMPETANSEFLUKT: Alf Edvard Masternes i FLT Statens vegvesen mener etaten vil bli en mindre attraktiv arbeidsplass med politikken som føres nå.
Morten Hansen
Trenger en stor, statlig eier
Håpet for Masternes er at opposisjonen på Stortinget gjør sitt til å endre innretningen på neste års statsbudsjett.
– Jeg forventer at opposisjonen får fram viktigheten av å ha en stor, statlig eier innen vegsamferdsel. En eier som besitter de rette virkemidlene til å fortsette utbygging, drift og vedlikehold av veinettet, og som tilbyr gode løsninger for dem som skal bruke veinettet, sier Masternes.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) inviterte tidligere i høst bransjeforeninger, LO og NHO til innspillsmøte.
– Her ble det påpekt fra flere at Statens vegvesen må få en god portefølje, og ikke minst like rammevilkår som statsaksjeselskapet Nye Veier, avslutter Masternes.
• Så mye økte lønna til lederne i statlige selskap
Utfordrende milliardreduksjoner
Budsjettreduksjonene er utfordrende, medgir veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
– Budsjettforslaget speiler den totale situasjonen i samferdsel, og vi håper selvsagt at vi raskt kommer tilbake på et høyere nivå, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.
Hun er klar på at det er viktig for etaten å redusere kostnadene i sine prosjekter, slik at man kan få maksimalt ut av et stramt budsjett.
Ifølge Hovland har Vegvesenet identifisert mulige kostnadsreduksjoner på 50 milliarder kroner i etatens portefølje.
Regjeringen bevilger 12,8 milliarder kroner til investeringsmidler til Vegvesenet i budsjettforslaget.
Samtidig ønsker veidirektøren også å trekke fram de positive trekkene i budsjettforslaget. Her nevnes at drift og vedlikehold øker med om lag én milliard kroner sammenliknet med vedtatt 2020-budsjett, at arbeidet med digitalisering innen transport og trafikant- og kjøretøyområdet styrkes med en budsjettøkning på 150 millioner og at fem veiprosjekt får oppstart i 2021.
Prosjekter som kan starte opp i 2021
Disse veiprosjektene er foreslått tildelt midler til forberedelser og eventuell oppstart i 2021 i regjeringens budsjettforslag:
E39 Myrmel – Lunde
E39 Ørskogfjellet (krabbefelt)
E39 Lønset – Hjelset
Rv. 4 Roa – Gran grense
E18 Lysaker – Ramstadsletta i Viken.
Kilde: vegvesen.no
Prosjekter som kan starte opp i 2021
Disse veiprosjektene er foreslått tildelt midler til forberedelser og eventuell oppstart i 2021 i regjeringens budsjettforslag:
E39 Myrmel – Lunde
E39 Ørskogfjellet (krabbefelt)
E39 Lønset – Hjelset
Rv. 4 Roa – Gran grense
E18 Lysaker – Ramstadsletta i Viken.
Kilde: vegvesen.no
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer