Verkstedansatte håper vedlikeholdet av F35-flyene skal skje i Norge
De første F35-kampflyene har kommet til Norge. Nå håper tillitsvalgte både i FLT og NTL Forsvaret at vedlikeholdet av disse skal gjøres i Norge og ikke i Italia.
VEDLIKEHOLD: FLT og NTL Forsvaret vil at vedlikeholdet av de nye kampflyene skal gjøres i Norge.
Lockheed Martin
nina.hanssen@lomedia.no
Statsaksjeselskapet AIM Norway, eid av Forsvarsdepartementet, har de siste årene vært med i konkurransen om flere større internasjonale vedlikeholdsoppdrag, blant annet på F35-flyene. Da de første kontraktene for vedlikehold av flyene ble utdelt i fjor, gikk ingen til AIM Norway.
Tillitsvalgt i FLT, Øivind Kongsvold, fra AIM Norway poengterer at F35-flyene er den største investeringen norsk fastlandsøkonomi noensinne, og mener at vedlikeholdet av disse bør være i Norge.
Tom-Rune Klemetsen, leder i NTL Forsvaret, synes det er et paradoks at Norge har gjort den største fastlandsinvesteringen noensinne, men ikke har råd til å ha eget personell til å drive vedlikehold.
– Da er egen kompetanse, kontroll på personell og materiell for kostbar, sier han og rister på hodet.
• AIM-ansatte kjemper mot privatisering
Sp mener det er uklokt
En av de som har tatt dette opp i Stortinget er Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum. Han mener det er veldig uklokt å legge vedlikeholdet i Nord-Italia. I et skriftlig spørsmål til forsvarsministeren tok han opp denne problematikken på Stortinget allerede i juni.
Daværende forsvarsminister Ine Eriksen Søreide svarte da at å bygge opp nasjonal kapasitet for vedlikehold vil medføre merkostnader hver enkelt nasjon må finansiere selv.
«Fra norsk side har vi ikke vurdert det som nødvendig eller økonomisk ønskelig å etablere egen depotkapasitet utenfor den løsningen som er valgt i partnerskapet.», svarte Søreide.
Utålmodige LO-tillitsvalgte
FLT-tillitsvalgt Øivind Kongsvold er utålmodig og håper nå at også Arbeiderpartiet kan engasjere seg i saken.
Kongsvold mener at Norge bør ta seg råd til den nasjonale beredskapen som trengs for å kunne drifte samt vedlikeholde flyet hjemme.
– Dessverre ser vi en politisk tankegang i Norge hvor infrastrukturen som skal gjøre oss trygg i krisesituasjoner, ses på som noe vi kan, i dette tilfellet, sende ut til Italia, siden arbeidskraften der kan være billigere, understreker han.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Kan miste lærlinger og jobber
Kongsvold minner om at AIM også tar inn 20-25 lærlinger i året.
– Nå er vi nede i to lærlinger. Gjennomføres bortsettingen av tungt vedlikehold av F35 til Italia, er jeg bekymret for arbeidsplassene på AIM, advarer han om.
FLT håper også at LO kommer mer på banen for å støtte AIMs viktige krav om å beholde kritisk norsk forsvarsstruktur her hjemme. Dessuten skulle han ønske at Ap kan legge press på regjeringen slik at de snur slik at norsk beredskap og kunnskap videreutvikles.
AIM-sjefen håper regjeringen gjør ny vurdering
AIM Norway sjef Ove Haukåssveen mener regjeringen bør se på nytt om det tyngre vedlikheoldet på F35 kan gjøres i Norge.
– Dette er en sak vi er opptatt av. Vi skulle ønske at regjeringen ser med ny og vurderer dette en gang til, sier han og viser til at både Nederland og Storbritannia har sagt at de selv ønsker å utføre tyngre vedlikehold.
– Det er lenge siden 2014 og jeg håper at de kan se på denne beslutningen med nye øyne. Kanskje også se på det økonomiske aspektet en gang til, sier Haukåssveen.
Ap-leder Jonas Gahr Støre fikk spørsmål fra FLT om vedlikeholdet på Kartellkonferansen på Gol. Han var ikke avvisende til forslaget om F35-vedlikehold i Norge.
• Han samarbeider med Skatteetaten og Forsvaret for å skape framtidas modell for arbeid mot sosial dumping
• Frykter oppsigelser og massepermitteringer ved AIM Norway
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.