JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Lederen for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sitter nå i en krevende mekling med Norwegian. Lørdag morgen kan det være streik.

Lederen for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sitter nå i en krevende mekling med Norwegian. Lørdag morgen kan det være streik.

Sissel M. Rasmussen

Norwegian-pilotene:

– Generalangrep på fagbevegelsen

Norwegian vil ha pilotene som løsarbeidere på kontrakt, ikke som fagorganiserte i et forbund.


26.02.2015
12:00
21.08.2023 17:14

stig@lomedia.no

Streikefaren er overhengende når meklingen løper mot fristen natt til lørdag. Parat har meldt at det første streikeuttaket vil omfatte 70 piloter fra lørdag morgen, hvis da ikke partene klarer å komme fram til en løsning. Den løsningen er det få som ser i dag. Pilotenes krav er klare:

* Tariffavtale med reell arbeidsgiver

* Likeverdige avtaler for alle Norwegian-piloter i Skandinavia

* Felles karrieremuligheter for alle piloter i konsernet

Høyt konfliktnivå

Konfliktnivået ved inngangen til meklingen hos riksmekleren i dag var svært høyt. Pilotene beskylder Norwegian-sjef Bjørn Kjos for fagforeningsknusing, at han vil få flest mulig piloter over på kontrakter som løsarbeidere, uten noe fagforbund i ryggen. Det er da også tre år siden Bjørn Kjos sa at han ikke ville forholde seg til noen fagforening.

Bemanningsselskap

Og pilotforeningen i Parat mener at alt styres ut fra denne grunnholdningen. Tariffavtalen skal raseres. Vatnar peker på at Norwegian har overført de skandinaviske pilotene fra moderselskapet Norwegian Air Shuffle (NAS) til et bemanningsselskap, Norwegian Air Norway (NAN). Flyene er lagt i et annet selskap og NAN må lease dem tilbake til en svært høy pris. Gjennom en slik internfakturering mener pilotene at bemanningsselskapet på kort tid ble ulønnsomt. Halvor Vatnar frykter at Kjos denne gangen vil «ta krigen» og slå datterselskapet konkurs. Det samme gjør leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud:

– Jeg frykter at Norwegian vil vurdere å la pilotenes formelle arbeidsgiver, Norwegian Air Norway (NAN), gå konkurs ved en eventuell streik, sier han.

Parats jurister vurderer nå hvilke muligheter Norwegian har for å undergrave forhandlingsretten og stillingsvernet på denne måten. Skjæggerud hevder at den reelle arbeidsgiver er det børsnoterte selskapet Norwegian Air Shuttle.

Ingen sosialist

Halvor Vatnar er ingen sosialist, men har gjennom konflikten med sin arbeidsgiver erfart hvor viktige arbeidsfolks opparbeidete rettigheter er.

– Norwegians linje har skremmende konsekvenser. I sin kjerne angriper Kjus hele det organiserte arbeidslivet, mener Vatnar.

Han har vært i selskapet i over 20 år, 16 av dem som fagforeningsleder.

Nå opplever foreningen at flere og flere at de rutene skandinaviske flygere har fløyet under ordnede forhold overtas av andre lands flygere på kontrakter med langt dårligere vilkår.

– Våre spanske kolleger er fagorganisert, men har ikke engang fått svar av Norwegian når de har krevd tariffavtale, forteller Vatnar. Han opplever at selskapet betrakter de faste fagorganiserte pilotene med tariffavtale som for dyre. De vil redusere og etter hvert kvitte seg med den store kjernen piloter som har vært med lenge, og i størst mulig grad erstatte dem med folk på individuelle kontrakter.

– Selskapet ekspanderer med folk fra bemanningsbyråer, sier pilot Anders Storm Kopstad. Foreningen mener at kostandene ikke er så forskjellige, men at det store poenget for Norwegian er å bli blitt fagforeningene.

Ønsker ikke streik

Foreningsleder Halvor Vatnar ønsker ikke å gå til streik og håper man finner en løsning i meklingen.

– Men må vi, så må vi, selv om streik er som å fyre av en atombombe mot egen by, sier han.

Og pilotene i Norwegian har ikke vært vanskelige å ha med å gjøre. I 2002 gikk de med på å øke pensjonsalderen fra 60 til 62 år. I 2003 gikk de frivillig ned i lønn.

– Tariffavtalen i dag er bærekraftig, sier han og åpner for å se på pensjonsrettigheter i et lengre perspektiv. Han viser til at selskapet ekspanderer og er drivverdig. Kostnadene per setekilomter er svært lave i Norwegian, lavere enn selskaper det er naturlig å sammenlikne seg med, ifølge foreningslederen.

Da selskapet ble virksomhetsoverdratt for et drøyt år siden, fjernet Norwegian ytelsespensjonene, selv om pilotene hadde det i tariffavtalen. Pilotene seiret på alle punkter i Arbeidsretten.

Krav til politikerne

Pilotforeningen i Parat har hatt møter med politikerne i Transportkomiteen på Stortinget. Foreløpig har det ikke vært mye å hente fra partiene i posisjon. Vatnar har mer tro på opposisjonen, men det begynner å haste:

– Politikerne må sette opp noen skranker, sier pilotlederen.

Han trekker fram Frankrike, som i hvert fall har prøvd å definere hvor «fabrikken» ligger, det vil si at basen skal defineres til der flybesetningen har sin hovedhvil. Kravet er at norske myndigheter på samme måte må ta stilling til hvor basen ligger. Pilotene ønsker en tilhørighet til Norge og Skandinavia, følge norsk arbeidsmiljølov, betale norske skatter og være en del av det norske velferdsstaten med rettigheter og plikter.

Totalt virvar

For mange piloter på kontrakt er det nå et virvar av regler og lover man må forholde seg til. Det er 2. land og 3. land, ulike skatteregimer. Noen betaler ingen skatt, andre skatter dobbelt. Trygdeavgifter varierer, og det tradisjonelle forholdet mellom arbeidstakere og arbeidsgivere forvitres, ifølge Storm Kopstad.

– Det vi frykter er at Bjørn Kjos vil kvitte seg med oss skandinaviske piloter. Han vil gjerne bruke oss, men ikke som fagorganiserte piloter med rettigheter og fagforeningsmakt, men som løsarbeidere på kontrakter, mener styremedlem i pilotforeningen, Anders Storm Kopstad.

– Det innebærer at den norske arbeidsmiljøloven ikke gjelder, at vi mister rettigheter, pensjon og forsikringer, samt at lønna blir svekket. Skrekkscenariet er et globalt Ryan Air, mener Storm Kopstad.

Går det sånn med Norwegian, frykter han at SAS og Widerøe blir med i fallet.

Full støtte fra LO-forbund

Fungerende leder Rune Sundland i Norsk Cockpit Forbund, som er tilsluttet LO, støtter fullt ut sine kolleger i Norwegian. Han varsler en støtteerklæring med det aller første.

– Jeg skulle akkurat til å ringe til Halvor Vatnar i Norwegian nå. Vi snakker sammen hele tiden, sier Sundland.

Det er ingen tvil om hvor SAS-flygerne står, og beskrivelsen av situasjonen er veldig lik fra begge forbunds side.

– Det er den samme utviklingen i begge selskaper, med fundamentale trusler mot det organiserte arbeidslivet, sier SAS-flygeren.

Kreative røverkapitalister

– Nå jukser man på arbeidskraft og arbeidsvilkår. Man bytter ut arbeidstakere på kollektivavtaler med arbeidstakere på individuelle avtaler med få eller ingen rettigheter, mener Sundland.

Han legger til at kreative røverkapitalister benytter seg av smutthull i regelverket.

– Når man konkurrerer på flysikkerhet, da konkurrerer man på helt feil premisser.

Rune Sundland understreker at det er skapt en fryktkultur, der ansatte er redd for jobben hver dag, og at tilsyn er satt til side. Et hovedkrav fra begge forbund er at pilotene må ha ansettelse i flyselskapet, eller «reell arbeidsgiver» som Norwegian-pilotene uttrykker det. Sundland viser til at Bjørn Kjos har plassert pilotene i et innleieselskap (NAN), som han kan slå konkurs.

Svekket sikkerhet

– Vi må nøste opp i reguleringsbestemmelsene, sier Sundland. Det er ingen tvil om at begge forbund mener utviklingen innen luftfarten går ut over sikkerheten, og at politikerne må hurtig og tungt inn for å hindre en farlig utvikling for norsk og internasjonal flysikkerhet.

– Må omstille

Det lyktes ikke frifagbevegelse.no å få tak i informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen eller Anne Sissel Skånvik i Norwegian torsdag. Til VG har Sandaker-Nielsen på mail svart at Norwegian går med stort underskudd og at selskapet må omstille for å kunne overleve.

– Pilotene i Skandinavia har svært gode betingelser og kostnadene må ned slik vi også har sett hos våre konkurrenter, skrever han. Pressetalsmannen avviser påstandene om at Norwegian vil kvitte seg med fast ansatte norske piloter.

– Tvert imot. Norwegian ønsker å beholde erfarne og kompetente piloter i Skandinavia. Dersom du er tilsatt ved Oslo-basen og starter din arbeidsperiode der, får du naturligvis norsk lønn. Er du tilsatt ved London-basen og starter arbeidsperioden din der, får du naturlig nok britisk lønn. Det kan jo ikke være slik at norske piloters vilkår skal eksporteres til baser i andre land, skriver Lasse Sandaker-Nielsen til VG. Ifølge informasjonssjefen var overflyttingen til NAN en del av en helt ordinær virksomhetsoverdragelse. Sandaker-Nielsen sier Norwegian går inn i meklingen med en positiv innstilling og ønske om å bli enige. Lørdag morgen vil det være klart om partene har lyktes med det.

Norwegian og Norwegian Pilot Union er til mekling hos riksmekleren med frist natt til lørdag.

Kreative røverkapitalister benytter seg av smutthull i regelverket

Rune Sundland, Norsk Cockpit Forbund

26.02.2015
12:00
21.08.2023 17:14

Norwegian og Norwegian Pilot Union er til mekling hos riksmekleren med frist natt til lørdag.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker