Lederen for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sitter nå i en krevende mekling med Norwegian. Lørdag morgen kan det være streik.
Sissel M. Rasmussen
Norwegian-pilotene:
– Generalangrep på fagbevegelsen
Norwegian vil ha pilotene som løsarbeidere på kontrakt, ikke som fagorganiserte i et forbund.
stig@lomedia.no
Streikefaren er overhengende når meklingen løper mot fristen natt til lørdag. Parat har meldt at det første streikeuttaket vil omfatte 70 piloter fra lørdag morgen, hvis da ikke partene klarer å komme fram til en løsning. Den løsningen er det få som ser i dag. Pilotenes krav er klare:
* Tariffavtale med reell arbeidsgiver
* Likeverdige avtaler for alle Norwegian-piloter i Skandinavia
* Felles karrieremuligheter for alle piloter i konsernet
Høyt konfliktnivå
Konfliktnivået ved inngangen til meklingen hos riksmekleren i dag var svært høyt. Pilotene beskylder Norwegian-sjef Bjørn Kjos for fagforeningsknusing, at han vil få flest mulig piloter over på kontrakter som løsarbeidere, uten noe fagforbund i ryggen. Det er da også tre år siden Bjørn Kjos sa at han ikke ville forholde seg til noen fagforening.
Bemanningsselskap
Og pilotforeningen i Parat mener at alt styres ut fra denne grunnholdningen. Tariffavtalen skal raseres. Vatnar peker på at Norwegian har overført de skandinaviske pilotene fra moderselskapet Norwegian Air Shuffle (NAS) til et bemanningsselskap, Norwegian Air Norway (NAN). Flyene er lagt i et annet selskap og NAN må lease dem tilbake til en svært høy pris. Gjennom en slik internfakturering mener pilotene at bemanningsselskapet på kort tid ble ulønnsomt. Halvor Vatnar frykter at Kjos denne gangen vil «ta krigen» og slå datterselskapet konkurs. Det samme gjør leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud:
– Jeg frykter at Norwegian vil vurdere å la pilotenes formelle arbeidsgiver, Norwegian Air Norway (NAN), gå konkurs ved en eventuell streik, sier han.
Parats jurister vurderer nå hvilke muligheter Norwegian har for å undergrave forhandlingsretten og stillingsvernet på denne måten. Skjæggerud hevder at den reelle arbeidsgiver er det børsnoterte selskapet Norwegian Air Shuttle.
Ingen sosialist
Halvor Vatnar er ingen sosialist, men har gjennom konflikten med sin arbeidsgiver erfart hvor viktige arbeidsfolks opparbeidete rettigheter er.
– Norwegians linje har skremmende konsekvenser. I sin kjerne angriper Kjus hele det organiserte arbeidslivet, mener Vatnar.
Han har vært i selskapet i over 20 år, 16 av dem som fagforeningsleder.
Nå opplever foreningen at flere og flere at de rutene skandinaviske flygere har fløyet under ordnede forhold overtas av andre lands flygere på kontrakter med langt dårligere vilkår.
– Våre spanske kolleger er fagorganisert, men har ikke engang fått svar av Norwegian når de har krevd tariffavtale, forteller Vatnar. Han opplever at selskapet betrakter de faste fagorganiserte pilotene med tariffavtale som for dyre. De vil redusere og etter hvert kvitte seg med den store kjernen piloter som har vært med lenge, og i størst mulig grad erstatte dem med folk på individuelle kontrakter.
– Selskapet ekspanderer med folk fra bemanningsbyråer, sier pilot Anders Storm Kopstad. Foreningen mener at kostandene ikke er så forskjellige, men at det store poenget for Norwegian er å bli blitt fagforeningene.
Ønsker ikke streik
Foreningsleder Halvor Vatnar ønsker ikke å gå til streik og håper man finner en løsning i meklingen.
– Men må vi, så må vi, selv om streik er som å fyre av en atombombe mot egen by, sier han.
Og pilotene i Norwegian har ikke vært vanskelige å ha med å gjøre. I 2002 gikk de med på å øke pensjonsalderen fra 60 til 62 år. I 2003 gikk de frivillig ned i lønn.
– Tariffavtalen i dag er bærekraftig, sier han og åpner for å se på pensjonsrettigheter i et lengre perspektiv. Han viser til at selskapet ekspanderer og er drivverdig. Kostnadene per setekilomter er svært lave i Norwegian, lavere enn selskaper det er naturlig å sammenlikne seg med, ifølge foreningslederen.
Da selskapet ble virksomhetsoverdratt for et drøyt år siden, fjernet Norwegian ytelsespensjonene, selv om pilotene hadde det i tariffavtalen. Pilotene seiret på alle punkter i Arbeidsretten.
Krav til politikerne
Pilotforeningen i Parat har hatt møter med politikerne i Transportkomiteen på Stortinget. Foreløpig har det ikke vært mye å hente fra partiene i posisjon. Vatnar har mer tro på opposisjonen, men det begynner å haste:
– Politikerne må sette opp noen skranker, sier pilotlederen.
Han trekker fram Frankrike, som i hvert fall har prøvd å definere hvor «fabrikken» ligger, det vil si at basen skal defineres til der flybesetningen har sin hovedhvil. Kravet er at norske myndigheter på samme måte må ta stilling til hvor basen ligger. Pilotene ønsker en tilhørighet til Norge og Skandinavia, følge norsk arbeidsmiljølov, betale norske skatter og være en del av det norske velferdsstaten med rettigheter og plikter.
Totalt virvar
For mange piloter på kontrakt er det nå et virvar av regler og lover man må forholde seg til. Det er 2. land og 3. land, ulike skatteregimer. Noen betaler ingen skatt, andre skatter dobbelt. Trygdeavgifter varierer, og det tradisjonelle forholdet mellom arbeidstakere og arbeidsgivere forvitres, ifølge Storm Kopstad.
– Det vi frykter er at Bjørn Kjos vil kvitte seg med oss skandinaviske piloter. Han vil gjerne bruke oss, men ikke som fagorganiserte piloter med rettigheter og fagforeningsmakt, men som løsarbeidere på kontrakter, mener styremedlem i pilotforeningen, Anders Storm Kopstad.
– Det innebærer at den norske arbeidsmiljøloven ikke gjelder, at vi mister rettigheter, pensjon og forsikringer, samt at lønna blir svekket. Skrekkscenariet er et globalt Ryan Air, mener Storm Kopstad.
Går det sånn med Norwegian, frykter han at SAS og Widerøe blir med i fallet.
Full støtte fra LO-forbund
Fungerende leder Rune Sundland i Norsk Cockpit Forbund, som er tilsluttet LO, støtter fullt ut sine kolleger i Norwegian. Han varsler en støtteerklæring med det aller første.
– Jeg skulle akkurat til å ringe til Halvor Vatnar i Norwegian nå. Vi snakker sammen hele tiden, sier Sundland.
Det er ingen tvil om hvor SAS-flygerne står, og beskrivelsen av situasjonen er veldig lik fra begge forbunds side.
– Det er den samme utviklingen i begge selskaper, med fundamentale trusler mot det organiserte arbeidslivet, sier SAS-flygeren.
Kreative røverkapitalister
– Nå jukser man på arbeidskraft og arbeidsvilkår. Man bytter ut arbeidstakere på kollektivavtaler med arbeidstakere på individuelle avtaler med få eller ingen rettigheter, mener Sundland.
Han legger til at kreative røverkapitalister benytter seg av smutthull i regelverket.
– Når man konkurrerer på flysikkerhet, da konkurrerer man på helt feil premisser.
Rune Sundland understreker at det er skapt en fryktkultur, der ansatte er redd for jobben hver dag, og at tilsyn er satt til side. Et hovedkrav fra begge forbund er at pilotene må ha ansettelse i flyselskapet, eller «reell arbeidsgiver» som Norwegian-pilotene uttrykker det. Sundland viser til at Bjørn Kjos har plassert pilotene i et innleieselskap (NAN), som han kan slå konkurs.
Svekket sikkerhet
– Vi må nøste opp i reguleringsbestemmelsene, sier Sundland. Det er ingen tvil om at begge forbund mener utviklingen innen luftfarten går ut over sikkerheten, og at politikerne må hurtig og tungt inn for å hindre en farlig utvikling for norsk og internasjonal flysikkerhet.
– Må omstille
Det lyktes ikke frifagbevegelse.no å få tak i informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen eller Anne Sissel Skånvik i Norwegian torsdag. Til VG har Sandaker-Nielsen på mail svart at Norwegian går med stort underskudd og at selskapet må omstille for å kunne overleve.
– Pilotene i Skandinavia har svært gode betingelser og kostnadene må ned slik vi også har sett hos våre konkurrenter, skrever han. Pressetalsmannen avviser påstandene om at Norwegian vil kvitte seg med fast ansatte norske piloter.
– Tvert imot. Norwegian ønsker å beholde erfarne og kompetente piloter i Skandinavia. Dersom du er tilsatt ved Oslo-basen og starter din arbeidsperiode der, får du naturligvis norsk lønn. Er du tilsatt ved London-basen og starter arbeidsperioden din der, får du naturlig nok britisk lønn. Det kan jo ikke være slik at norske piloters vilkår skal eksporteres til baser i andre land, skriver Lasse Sandaker-Nielsen til VG. Ifølge informasjonssjefen var overflyttingen til NAN en del av en helt ordinær virksomhetsoverdragelse. Sandaker-Nielsen sier Norwegian går inn i meklingen med en positiv innstilling og ønske om å bli enige. Lørdag morgen vil det være klart om partene har lyktes med det.
Norwegian og Norwegian Pilot Union er til mekling hos riksmekleren med frist natt til lørdag.
Kreative røverkapitalister benytter seg av smutthull i regelverket
Rune Sundland, Norsk Cockpit Forbund
Norwegian og Norwegian Pilot Union er til mekling hos riksmekleren med frist natt til lørdag.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Kathrine Geard