JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanenettet konkurranseutsettes:

– Konkurranseutsettingen av driften vil gå ut over sikkerheten på jernbanen, mener ansatte

For to måneder siden vedtok Bane Nor å opprette et eget selskap, Spordrift AS, som skal utføre drift og vedlikehold på jernbanen. Janina Hortman i Norsk Jernbaneforbund (NJF) mener tidsplanen som nå presenteres, viser at man ikke ønsker at dette selskapet skal lykkes.
Janina Hortmann reagerer på den korte tiden som er tenkt brukt før drift og vedlikehold skal ut på anbud.

Janina Hortmann reagerer på den korte tiden som er tenkt brukt før drift og vedlikehold skal ut på anbud.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

– Vedtas denne tidsplanen tar vi det som et sterkt politisk signal om at selskapet Spordrift ikke er ment til å bli en varig aktør. Det ikke er forsvarlig å bruke så kort tid på å få det nye selskapet opp å gå. Dette kan føre Bane Nor og jernbanen i Norge ut i kaos, sier Hortman

Hun er leder av Elektropersonalets landsråd i NJF, og er en av de ansattes representanter i styret i Bane Nor. Da tidsplanen for konkurranseutsetting av drift og vedlikehold ble behandlet i styret, stemte de ansattes representanter nei. De mener tidsplanen er for stram og innebærer risiko for at Bane Nor ikke klarer å ivareta sitt ansvar for beredskap, drift og vedlikehold.

Drift og vedlikehold av jernbanenettet settes ut på anbud. Her er planene

Mister kjernekompetanse

Den første konkurranseutsatte strekningene, Sørlandsbanen, legges ut i midten av 2020. Hortmann reagerer på hastigheten det legges opp til.

– Risikoanalyser som er gjort i forbindelse med direkte konkurranseutsetting av Østfoldbanen er ikke relevante. Dette vil gå ut over sikkerheten på norsk jernbane, og kostnadene vil bli store, slår Hortmann fast.

Hun understreker at det ikke bare er snakk om at et nytt selskap skal opp og gå. Dette vil også få store konsekvenser for rest-Bane Nor.

– Vi trodde jo at Spordrift skulle være et datterselskap av Bane Nor. Nå er det bestemt at det skal overføres til en annen eier, uten at det er sagt noe om hvem det er. Problemet er at dette er en skilsmisse hvor begge partene er avhengige av hverandre, sier Hortman.

Hun påpeker at når 1.300 ansatte nå skal over i Spordrift, vil kjernekompetanse bli borte fra Bane Nor.

– Det vil få følger for den delen av Bane Nor som blir igjen. Hvis Bane Nor skal lykkes, er vi avhengige av at Spordrift lykkes. Dessverre er det ikke alle som ser det på den måten. Regjeringen har det veldig travelt med å få privatisert. Vi tror det ligger et betydelig politisk press bak det som skjer, sier Hortmann.

Ap-politiker: – Aldri meningen at NSB skulle få anbudet

Dårlige erfaringer

Også NJF sentralt mener tidsplanen som nå er vedtatt er for stram.

– Det vil ta lenger tid å få Spordrift AS opp å stå, og dette vil gå på bekostning av «treningsperioden» det legges opp til, som vi også mener allerede i utgangspunktet er for kort. På denne korte perioden skal altså både Spordrift AS bli beredt til fremtidig konkurranse og Bane Nor SF bli en god bestiller, sier Torfinn Håverstad, nestleder i NJF.

Han mener det er ingenting som tyder på at det vil være noe å tjene på at Bane Nor sin kjernevirksomhet av beredskap, drift og vedlikehold, nå blir konkurranseutsatt.

– Dette gir ingen garanti for hverken punktlige tog eller mer jernbane for pengene. Det helhetlige ansvaret for vedlikehold og beredskap vil forsvinne. Erfaringer fra land som har prøvd dette ut, for eksempel New Zealand, England og Sverige, har konkludert med at de mistet kontrollen. De har smertelig erfart at et privatisert og oppstykket vedlikehold, blir dårligere og dyrere. Der jobbes det nå med opprydning og reorganisering, sier Håverstad.

Samferdselsminister Jon Georg Dale nekter for å ha blandet seg inn i konkurransen om å drive Sørlandsbanen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse