JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Risavika er NTFs område

LO-advokat Christopher Hansteen bekrefter at ingen andre enn Transportarbeiderforbundet har rett til å opprette tariffavtale i Risavika.
Dommene fra Arbeidsretten og Tingretten i Risavika-konflikten er viktige for LO fordi de er så prinsipielle, mener LO-advokat Christopher Hansteen.

Dommene fra Arbeidsretten og Tingretten i Risavika-konflikten er viktige for LO fordi de er så prinsipielle, mener LO-advokat Christopher Hansteen.

Anne Elisabeth Næss

res@lomedia.no

Samtidig er han strålende fornøyd med resultatene i arbeids- og tingretten.

– Arbeidsretten slo fast at det ikke var et vilkår at et forbund måtte ha medlemmer blant de ansatte for at man skulle kunne kreve tariffavtale. Samtidig slo Arbeidsretten fast at det ikke var brudd på fredsplikten å fremme krav med trussel om boikott. I tillegg fastlo Arbeidsretten at hovedavtalen ikke var til hinder for sympatiaksjoner til støtte kravet om å opprette tariffavtale. Derfor er dette en av de viktigste dommene for LO på grunn av det prinsipielle i den, sier Hansteen.

Bakgrunnen var at LO og NHO ikke var enige om hvilken tariffavtale som skulle benyttes for Risavika Termina AS. Dermed måtte tariffnemnda i sving.

– Det er en tvisteløsningsmekanisme som LO og NHO har etter hovedavtalen som skal avgjøre hvilken tariffavtale som skal gjøres gjeldende der man er uenig om hvilen som skal kunne brukes, forklarer Hansteen.

Han kaller nemnda en slags voldgiftsdomstol.

– Nemnda må enten fastslå hvilken tariffavtale som passer, eller så må den si at det ikke er noen tariffavtaler som passer innenfor LO/NHO-området. Det var det siste som skjedde her, fortsetter LO-advokaten.

Nemndas konklusjon betydde at Risavika Terminal AS var et såkalt tarifftomt rom. Deretter vedtok LO at det var Transportarbeiderforbundet som skulle få opprette tariffavtalen.

– Konsekvensen er at siden man ikke har noen avtale som gjelder, så kan man benytte allminnelige spilleregler for å få opprettet en ny tariffavtale. Det har Transportarbeiderforbundet med støtte fra LO fulgt opp ved å kreve en avtale, sier Hansteen.

Senere i år kom Oslo Tingrett fram til at Transportarbeiderforbundet sin boikottvarsel av terminalen var lovlig etter boikottloven. Denne ble imidlertid anket inn for Borgarting Lagmannsrett, men når saken får en ny rettssbehandling er foreløpig helt uvisst.

– Det kan ta ganske lang tid. Vi snakker langt ut i 2014 - i beste fall, sier Christopher Hansteen til Transportarbeideren.

Annonse
Annonse