2000 ga klar beskjed til Ketil Solvik-Olsen
Over 2000 demonstranter snudde ryggen til jernbanereformen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under markeringen utenfor Stortinget mandag.
TYDELIG BESKJED: Siste appell under markeringen foran Stortinget var fra Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Da snudde alle de over 2000 demonstrantene ryggen til.
Anette Karlsen
oystein.braathen@lomedia.no
Siste taler på programmet under markeringen mot jernbanereformen var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Da ministeren trådte ut på Løvebakken, snudde alle de over 2000 demonstrantene ryggen til.
Ingen applaus
«Ja til en samlet jernbane i offentlig regi. Nei til oppsplitting og privatisering». Det var budskapet i appellene fra de streikende under markeringen foran Stortinget.
Talsmenn for regjeringen og støttepartiene kom til orde, men fikk ingen applaus og måtte høre en og annen kommentar underveis.
– Reformen setter den norske jernbanen i spill og er en oppskrift på privatisering, sa Hans-Christian Gabrielsen, nestleder i LO.
Utfordringen ligger i å få tilstrekkelig midler til infrastrukturen.
– Å få en bedre bane betyr ikke oppsplitting, men satsing, sa Gabrielsen.
Ansvarspulverisering
Representanter for Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) tok også opp det de mener er konsekvensene av den foreslåtte konkurranseutsettingen av drift- og vedlikehold på infrastrukturen, og persontrafikken.
– Reformen lener seg på privatisering, sa forbundsleder Kjell Atle Brunborg i NJF.
– Stortingsflertallet vedtar å privatisere ut fra at markedet løser problemene. Vi skal kjempe for en samlet jernbane. Streiken i dag er starten på en kamp, sa forbundsleder Rolf Jørgensen i NLF.
Opptellingen viste at over 1900 deltok i markeringen mens togene sto.
– De har pakket forslagene inn i pent papir, sa lokomotivfører Janne Håkonsen.
– Vi banemontører er stolte over jobben vår, og har ett motto. Få togene fram. Dette målet vil regjeringen endre i dag, sa Patrick Austvik.
Opprydding
Saksordfører Nils Åge Jegstad (H) forsvarte forslagene fra regjeringen.
– Nå er det uklare ansvarsforhold og NSB er eneste tilbyder i persontrafikken. Vi får en mer logisk inndeling av oppgavene, sa Jegstad.
Trond Giske (Ap) utfordret Frp, som nettopp har gått inn for folkeavstemning om flyktningepolitikken.
– Krev folkeavstemning om jernbanepolitikken også, sa Giske.
Arbeiderpartiet har lagt fram sitt eget alternativ, med styrking av både NSB og Jernbaneverket.
Les også:
(se bilder:) I dag sto togene i protest mot privat drift av jernbanen