JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Korona:

3000 norske SAS-ansatte permitteres. – Har vi en jobb å komme tilbake til?

SAS-ansatte er redd for at det ikke kan være noe å komme tilbake til. 3.000 settes på bakken i Norge.
De går en usikker framtid i møte; kabinansatte Adrian Korsvold (t.v.), forbundsleder og kabinansatt Nina Nordheim Pedersen og nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik.

De går en usikker framtid i møte; kabinansatte Adrian Korsvold (t.v.), forbundsleder og kabinansatt Nina Nordheim Pedersen og nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Leder i Kabinansattes Forbund, Nina Nordheim Pedersen, fryktet at meldingen måtte komme.

– Når det ikke går fly, ser man at dette ville bli resultatet. Det er krise. En ting er usikkerheten om hva man har å gå tilbake til. Men det er også krise å vite at du må klare deg med å leve på 62 prosent av lønna, sier Nina Nordheim Pedersen til FriFagbevegelse.

Mange har ikke engang krav på dagpenger, fordi de kommer rett fra skolebenken.

10 000 permitterte

Forbundslederen er tydelig preget og merket av den fryktelige beskjeden som kom på en pressekonferanse fra SAS-hovedkvarteret.

Totalt permitterer SAS hele 10 000 ansatte. Det er ni av ti ansatte.

3 000 norske ansatte blir permittert.

– Vi håper det ikke blir oppsigelser, men at vi får våre ansatte tilbake så fort som mlig, sa konsernsjef Rickard Gustafson på pressekonferansen.

Stuere og mekanikere

Også stuere og mekanikere blir permittert:

– Vi sitter nå i drøftinger og går gjennom lister over hvem som skal få varsler. Men prosenten som ligger til grunn er lavere enn de 90 prosentene SAS nå har varslet, så det kommer til å komme flere permitteringer, forteller Endre Røros, leder i SAS Verkstedklubb, med over 500 stuere på Gardermoen og over 60 mekanikere på ulike flyplasser.

– Noen må fortsatt jobbe på grunn av samfunnsmessige vurdering om å opprettholde noe flytrafikk, sier Røros.

To eller 14 dager?

– SAS hevder to dagers varslingsfrist, men vi hevder 14 dager. Det er ingen naturkatastrofe som ligger bak. Vi kommer nok ikke til å bli enige om dette, må protokollføre uenigheten og ta den videre senere, sier Røros.

Han er ikke fornøyd med tiltakene for de permitterte:

– Jeg savner at arbeidstakerne blir tilgodesett med noe. Jeg blir ikke akkurat imponert av at regjeringa vil frita arbeidsgiver for 15 dagers lønnsplikt. Vi håper det kommer endringer.

Kraftig økning

Lørdag kom det varsel om permittering av 100 piloter og 100 kabinansatte i SAS.

I løpet av to dager økte dette tallet altså med 2 800 ansatte.

I tillegg har Norwegian permittert 5 000 ansatte.

Widerøe permitterer 1 000 ansatte.

Noen få fly

SAS opprettholder noen operasjoner. Men det er ikke stor vits å opprettholde ruter ingen vil fly.

– Folk flyr ikke. Og ingen skal inn i landet. Da blir det ikke noe trafikk. Da settes flyene på bakken, sier Pedersen.

– Vi må bare håpe at regjeringene i de tre landene Norge, Sverige, Danmark kommer med noen finansielle nødpakker til flyselskapene, legger hun til.

Pedersen er veldig bekymret på vegne av medlemmene. Usikkerheten om hvor lenge dette kan vare er stor.

– Vi er rett og slett veldig redd for den situasjonen som står foran oss. Hva kommer vi tilbake til? Og kommer vi tilbake, lurer Nina Nordheim Pedersen.

Total nedsmelting

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er heller ikke veldig overrasket.

– Det er en total nedsmelting i luftfart. Da må det tas kraftig i. Vi forventer at det arbeidet vi har gjort overfor myndighetene gjør at det kommer en tiltakspakke som sørger for at vi har en industri når vi skal komme tilbake, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

– Beslutningen til SAS handler om å gå i hi for å komme seg gjennom krisen. Folk reiser ikke. SAS bistår myndighetene for å få norske borgere til Norge og opprettholder en minimums infrastruktur. Det er alt. sier Carlsen.

Permittering

At 3 000 norske SAS-ansatte permitteres understreker betydningen av at presise justeringer i permitteringsregelverket som fanger opp omfanget av det som skjer, legger han til.

– Når regjeringen har foreslått å endre arbeidsgivers lønnsplikt fra 15 til to dager, er det arbeidstakerne som får regningen. Dette er dramatisk for mange, sier Carlsen.

Annonse
Annonse