JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

700 kan miste jobben i Color Line

Regjeringen åpner for utenlandske lønninger på Kiel-fergene Color Fantasy og Color Magic.
FORBANNET: Regjeringens beslutning om å la Color Line få bruke utenlandsk arbeidskraft på Kiel-fergene, opprører Sjømannsforbundets hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes.

FORBANNET: Regjeringens beslutning om å la Color Line få bruke utenlandsk arbeidskraft på Kiel-fergene, opprører Sjømannsforbundets hovedtillitsvalgt Ronny Øksnes.

Sissel M. Rasmussen

ragnhild@lomedia.no

Sjømannsorganisasjonene i Norge er svært skuffet over regjeringens nye maritime strategi, som ble lagt fram i dag. For Ronny Øksnes, Sjømannsforbundets hovedtillitsvalgt i Color Line, var innholdet i strategien et slag i ansiktet.

– Jeg er forbannet. 700 mann risikerer nå å bli oppsagt, var hans umiddelbare reaksjon etter at næringsminister Monica Mæland (H) og finansminister Siv Jensen (FrP) hadde skissert hovedpunktene i strategien på en pressekonferanse i Oslo.

Kan dumpe lønningene

Regjeringen har i all hovedsak fulgt anbefalingene til det såkalte fartsområdeutvalget, som skulle se på hva som kunne gjøres for å stanse utflaggingen av norske skip. En av utvalgets anbefalinger var at Color Lines to Kiel-ferger kan registreres i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Denne anbefalingen har regjeringen fulgt. I praksis betyr det at Color Line står fritt til å bruke utenlandsk arbeidskraft på lønninger langt under hva som er akseptabelt i Norge, på disse rutene.

LES OGSÅ: EN SJØMANN GÅR I LAND (28.04.2015)

– Vi er veldig redde for at rederiet nå vil velge å flagge fergene til NIS-registeret, sier Øksnes til LO-Aktuelt.

Særlig skuffet er han over Fremskrittspartiet.

– De har lovet og lovet at de vil sikre norske sjøfolk. Nå har de solgt oss ut, sier den hovedtillitsvalgte.

– Regjeringen er passiv

Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund mener regjeringen har vist liten vilje til å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår til sjøs. Han påpeker at fartsområdeutvalget anbefalte å utrede mulighetene for å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann. Det har regjeringen ikke tatt initiativ til.

– Ingen annen næring har så skjev konkurransevridning som skipsfarten. Norsk kyst og sokkel er del av norsk innlandsøkonomi, men ligger uregulert og vidåpen for rederier som bruker arbeidskraft på internasjonale minimumslønninger. Det rett og slett uhørt, sier lederne i de tre sjømannsorganisasjonene Norsk Sjømannsforbund, Det norske maskinistforbund og Norsk Sjøoffisersforbund i en felles pressemelding.

Vil ser på alternativer

De tre organisasjonen vil nå sende en invitasjon til ledelsen i Color Line for å diskutere alternative løsninger til en utflagging til NIS-registeret.

Color Line har tidligere signalisert at de vil flagge alle selskapets skip til Danmark dersom ikke rammebetingelsene i Norge endres. Rederiet har selv beregnet sin konkurranseulempe ved å seile under norsk flagg til 150 millioner kroner. Sjømannsforbundet foreslår derfor et spleiselag mellom staten, rederiet og de ansatte for å dekke inn denne konkurranseulempen. Staten har med den nye strategien allerede lagt penger på bordet, blant annet ved å fjerne taket på tilskuddsordningen for skip registrert i Norsk ordinært skipsregister, den såkalte nettolønnsordningen.

– Vi må sette oss ned sammen og se på effektivisering og organisering, sier forbundsleder Johnny Hansen.

– Betyr det at dere kan være villige til å gå ned i lønn for å hindre en utflagging til NIS?

– Dette må vi diskutere i fellesskap, men ett av tiltakene kan være å gå ned i lønn, svarer Hansen.

– Sikrer langsiktighet

Helge Otto Mathisen, konserndirektør for informasjon og samfunnskontakt i Color Line, er på sin side svært fornøyd med strategien regjeringen har lagt fram.

– Det er grunn til å gi honnør, både til regjeringen og til alle som har lagt grunnlaget for denne strategien. Dette vil sikre langsiktighet for oss.

– De ansatte på Kiel-fergene frykter for jobbene sine. Hva vil skje med dem?

– Jeg vil ikke gå inn i det nå. Vi mottok strategien akkurat nå. Nå må vi gå inn i dette, selvsagt i god dialog med de tillitsvalgte, sier Mathisen.

Skipsregistre

Det finnes to skipsregistre i Norge: NIS og NOR.

NOR-registeret

• Norsk ordinært skipsregister.

• NOR-registrerte skip har norske lønns- og arbeidsbetingelser. De seiler i norske farvann og i Nordsjøen.

NIS-registeret

• Norsk internasjonalt skipsregister.

• Det er norske skip i utenriksfart som er registrert i NIS.

• Mannskapet på NIS-registrerte skip har i all hovedsak andre lønnsbetingelser enn norske.

Noen hovedpunkter i strategien

• Regjeringen åpner for at flere skip kan være registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Regjeringen foreslår en begrenset åpning for utenriksferger med ruter til havner utenfor Norden, NIS-skip som driver frakt mellom norske og europeiske havner og konstruksjonsskip i NIS på norsk sokkel.

• Regjeringen forslår å fjerne taket på nettolønnsordningen for NOR-skip i kystfart og utenriksfart.

• Regjeringen vil etablere en tilskuddsordning tilpasset NIS, som erstatter dagens refusjonsordning med tilskudd fra første sjømann.

• Regjeringen foreslår endringer i regelverket, slik at NIS-registrerte skip kan frakte last og passasjerer mellom havner på Svalbard og mellom Svalbard og fastlandet.

FrP har lovet og lovet at de vil sikre norske sjøfolk. Nå har de solgt oss ut.

Ronny Øksnes, hovedtillitsvalgt

Annonse
Annonse

Skipsregistre

Det finnes to skipsregistre i Norge: NIS og NOR.

NOR-registeret

• Norsk ordinært skipsregister.

• NOR-registrerte skip har norske lønns- og arbeidsbetingelser. De seiler i norske farvann og i Nordsjøen.

NIS-registeret

• Norsk internasjonalt skipsregister.

• Det er norske skip i utenriksfart som er registrert i NIS.

• Mannskapet på NIS-registrerte skip har i all hovedsak andre lønnsbetingelser enn norske.

Noen hovedpunkter i strategien

• Regjeringen åpner for at flere skip kan være registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Regjeringen foreslår en begrenset åpning for utenriksferger med ruter til havner utenfor Norden, NIS-skip som driver frakt mellom norske og europeiske havner og konstruksjonsskip i NIS på norsk sokkel.

• Regjeringen forslår å fjerne taket på nettolønnsordningen for NOR-skip i kystfart og utenriksfart.

• Regjeringen vil etablere en tilskuddsordning tilpasset NIS, som erstatter dagens refusjonsordning med tilskudd fra første sjømann.

• Regjeringen foreslår endringer i regelverket, slik at NIS-registrerte skip kan frakte last og passasjerer mellom havner på Svalbard og mellom Svalbard og fastlandet.