JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Advarer mot å tukle med EØS

Da stortingsrepresentant Trond Giske innledet til faglig politisk debatt på Transportarbeiderforbundets landsmøte, advarte han mot å tukle med EØS-avtalen.
Trond Giske brukte landsmøtetalen sin til å kritisere Transprotarbeiderforbundets syn på EØS-avtalen.

Trond Giske brukte landsmøtetalen sin til å kritisere Transprotarbeiderforbundets syn på EØS-avtalen.

Marcel Tiedje

torgny@lomedia.no

I morgen kommer sannsynligvis forbundet å vedta å arbeide for at Norge skal si opp EØS-avtalen. De mener at «en stadig strøm av EU-direktiver og EØS-regler utgjør en trussel mot norske faglige rettigheter», heter det i forslaget som nevner speseilt vikarbyrådirektivet, postdirektivet, kabotasjeregler og jernbanepakke 4.

Da EØS-avtalen ble etablert i 1992 var Trond Giske skeptisk til avtalen, men nå er han for.

– EØS-avtalen har kommet for å bli, og det er mange i EU som mener at den er for god. Og det er selvfølgelig mulighet for å reforhandle avtalen, men da bør dere huske på hvordan situasjonen var da vi forhandlet fram EØS-avtalen i 1992, sa Giske.

12-6 og 28-3

I 1992 var 12 EU-land og 6 land på Efta-siden. EØS ble sett på som et venterom fram til vi skulle bli EU-medlem. Nå er forholdet 28 EU-land og Efta-siden i avtalen består av Norge, Island og Luxemburg.

– Det er lett å se at styrkeforholdet har forandret seg, og dere som er kjent med forhandlinger vet at med et slikt styrkeforhold er det ikke lett å nå igjennom, sa Giske.

Giske mente at en heller burde ta tak i de sakene hvor det er problemer og bruke det handlingsrommet som faktisk finnes i avtalen, og det er ikke bare reservasjonsretten det er snakk om. Det er også viktig å fremme det norske synet i de ekspertkomiteene hvor vi er medlemmer.

EU-ambassadør

Han brukte også anledningen til å harselere med den blåblå regjeringas Europa-minister.

– Den nye regjeringa har fått en egen EU-ambassadør inn i regjeringa som fremmer EUs saker. Jeg trodde EU-kommisjonen holdt seg med egen ambassadør, sa Giske som tross at han markerte uenighet i EØS-spørsmålet, høstet stor applaus.

Landsmøtets uttalelse om EU og EØS

Norge har gjennom to folkeavstemninger sagt nei til norsk medlemskap i EU. Som følge av Norges siste nei til medlemskap ble Norges deltakelse i EUs indre marked

regulert av EØS-avtalen. Denne avtalen bygger på EUs fire friheter, fri flyt av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft og de direktiv og forordninger som vedtas i EU. Avtalen berører dermed lønns- og arbeidssituasjonen for mange av Norsk Transportarbeiderforbunds medlemmer på en svært negativ måte.

Eksempler på dette:

- Innføring fra fri kabotasjekjøring i gods- og persontransport

Utenlandske transportører som utfører kabotasjekjøring, både lovlig og ulovlig, har lønns- og arbeidsvilkår for sjåførene som er svært kritikkverdige. Norske lønns- og arbeidsvilkår undergraves, sikkerheten for sjåførene og andre vegfarende svekkes, kriminalitet og useriøsitet brer seg i bransjen, også blant norske transportører.

- Innføring av Vikarbyrådirektivet

Fra 1. januar 2013 ble Vikarbyrådirektivet innført i norsk lov. Norsk Transportarbeiderforbund kjempet hardt mot dette direktivet, som har som en av sine hovedmålsettinger å gjøre det lettere å ansette vikarer og midlertidig ansatte. Direktivet strider mot noe av det mest grunnleggende som norsk fagbevegelse har kjempet for gjennom alle tider, nemlig retten til fast arbeid.

- Angrep på tariffavtalene

Vi ser også at arbeidsgiverne bruker EØS-avtalen til å angripe tariffavtaler, framforhandlede rettigheter mellom partene, og ILO-konvensjoner som Norge har ratifisert. Et eksempel på dette, er konflikten i havnene. Her har NHO klaget Norsk Transportarbeiderforbund inn for ESA, EFTAs overvåkningsorgan, fordi de mener våre tariffavtaler er konkurransevridende.

Norsk Transportarbeiderforbund har jobbet for at den til enhver tid sittende regjering skulle bruke reservasjonsretten som ligger i EØS-avtalen. Ingen regjering har vist politisk vilje til å bruke denne retten. Norsk Transportarbeiderforbund har krevd at norske myndigheter skal gå imot begrensinger i retten til kollektive kampmidler, det kollektive forhandlingssystemet og retten til nasjonal lønnsdannelse. ILOs kjernekonvensjoner, norske tariffavtaler og norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran EUs regler.

Norsk Transportarbeiderforbund krever at Norge sier opp EØS-avtalen.

Annonse
Annonse