JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Wizz Air etablerer seg i Norge

Ap: Høyre har ingen troverdighet når de sier at de ønsker et organisert arbeidsliv. – Bare vås, får de til svar

Erna Solberg er skuffet over Wizz Air, og sier hun ikke vil fly med selskap som nekter ansatte å organisere seg. Nå fremmer Ap på nytt et forslag som gjør det enklere å kreve retten til å organisere seg.
Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

helge@lomedia.no

Statsminister Erna Solberg (H) gjorde det klart i Stortinget onsdag at Wizz Air ikke kan nekte ansatte å organisere seg. Hun støtter boikotten av selskapet, lød meldingen fra NTB.

– På samme måte som jeg aldri har fløyet med Ryanair. Fordi jeg for ti år siden sa at det var uakseptabelt for meg å reise med flyselskaper som ikke har ordentlige og ryddige arbeidsforhold for sine ansatte, fortsatte hun.

Provoserer med utspill: Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig. Nå får han svar fra LO

– Erna og Høyre har ingen troverdighet

Solberg vil imidlertid ikke tydeliggjøre organisasjons- og streikeretten i norsk rett. Det har hun selv og hennes eget parti sørget for. Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF stemte nemlig ned et forslag om å ta ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven da dette ble behandlet i Stortinget i 2019.

Hadde dette forslaget hadde blitt vedtatt, ville organisasjonsretten hatt et klarere og sterkere grunnlag.

Forslaget kom blant annet fordi det nettopp ble reist spørsmål om Den internasjonale arbeiderorganisasjonens (ILO) kjernekonvensjonen om organisasjonsfrihet og kollektive forhandlinger har tilstrekkelig vern etter norsk rett (les mer om de juridiske sidene av dette nederst i saken).

– Vi fremmer forslaget på nytt, men regner med at Høyre nok en gang kommer til å stemme det ned. Erna Solberg og Høyre har ingen troverdighet når de sier at de ønsker et organisert arbeidsliv, for i politikken har de fremmet det stikk motsatte, sier Arild Grande (Ap) til FriFagbevegelse.

Aktuelt: Wizz Air-etableringen kan tvinge fram en minstepris på flybilletter i Norge

Lett å være mot Wizz Air

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen mener statsministerens boikott av Wizz Air er en ren tilsnikelse. Det har han tydelig gitt uttrykk for på sin Facebook-side.

– I tre regjeringsplattformer på rad har de borgerlige partiene anerkjent det uorganiserte arbeidslivet. Derfor framstår Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air som en ren tilsnikelse. Regjeringen fører i realiteten en arbeidspolitikk som gradvis har trukket oss mot, og ikke vekk fra, den typen uorganisert virksomhet Wizz Air driver med, sier Raymond Johansen.

(Saken fortsetter under bildet)

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen.

Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen.

Ole Palmstrøm

I forrige uke var han den første politikeren som gikk ut mot Wizz Air og oppfordret folk til å tenke seg om før de velger å fly med selskapet.

– Mange politikere har kommet etter, og nå har til og med statsministeren og sentrale statsråder meldt seg på. Det opplever jeg som en avpolitisering og nøytralisering det ikke er grunnlag for, fortsetter han.

Han mener det er lett å være mot Wizz Air fordi de framstår som verstinger i klassen.

– Men vi må ikke glemme at regjeringen har gjort det dyrere å være fagorganisert for hvert år de har styrt. De har svekket arbeidsmiljøloven, lagt til rette for mer midlertidige ansettelser og mer innleie og stemt mot pensjonsopptjening fra første krone. Og de sier altså rett ut at de anerkjenner det uorganiserte arbeidslivet. Dette er et farlig budskap i en tid da sosial dumping og press på arbeidstakernes rettigheter brer om seg, mener Raymond Johansen.

Mye lest: Maja og Simon bygde livet sitt rundt jobben på flyplassen. En dag i mars mistet de alt

Høyre-topp: Bare vås

Høyres arbeidslivspolitiske talsperson, Heidi Nordby Lunde, mener kritikken fra Ap-politikerne Johansen og Grande faller på sin egen urimelighet.

– Med respekt å melde er det bare vås. De forsøker å dra opp en politisk skillelinje og en konfliktlinje som ikke er der, sier Heidi Nordby Lunde til FriFagbevegelse.

– Grunnen til at vi ikke støttet forslaget om å implementere ILO-konvensjonene i menneskerettsloven, er at det allerede er grunnprinsippet i norsk lov og trepartssamarbeidet. Retten til å organisere seg ligger allerede der. Vi har organisasjonsfrihet i Norge, sier hun.

Derfor varsler hun at Høyre heller ikke denne gang vil støtte forslaget.

(Saken fortsetter under bildet)

Høyres arbeidslivspolitiske talsperson, Heidi Nordby Lunde.

Høyres arbeidslivspolitiske talsperson, Heidi Nordby Lunde.

Jan-Erik Østlie

– Dette har aldri vært omstridt i Norge. Retten til å organisere seg står sterkt. Det har ikke noen betydning å gjøre det Arbeiderpartiet foreslår, mener hun.

Hun avviser også at Høyre ikke har troverdighet på arbeidslivsspørsmål.

– Da Raymond Johansen overtok som byrådsleder arvet han Oslo-modellen. Vi har gjennom sju år i regjering også vist at en slik påstand er helt feil. Vi har strammet inn på lovgivning og reguleringer, gitt høyere straffer og høyere bøter for arbeidslivskriminalitet, opprettet sju a-krimsentre og jobbet med trepartssamarbeidet. Dette faller rett og slett på sin egen urimelighet.

– Ville gitt en sterk signaleffekt

En artikkel i Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) sier at det er «en menneskerett å danne og gå inn i fagforeninger for å beskytte sine interesser». FNs verdenserklæring om menneskerettigheter sier det samme.

Ifølge lederen for LOs advokatkontor, Atle Sønsteli Johansen, er det likevel høyst uklart hvor langt dette vernet strekker seg.

Hvis man skal ha tariffavtale må man gå til streik. Arbeidskamp er i en viss utstrekning også beskyttet etter nevnte regler, men hvor langt retten til arbeidskamp strekker seg etter Grunnloven og EMK er noe mer usikkert, forklarer Johansen til FriFagbevegelse.

– På ILO-området foreligger det en omfattende praksis om organisasjonsretten og arbeidskamp fra ILOs tilsynsorganer. Denne praksis er Den europeiske menneskrettsdomstol eller norske domstoler i utgangspunktet ikke bundet av, men lovforslaget ville endret dette. Derfor er det sterkt beklagelig at lovforslaget ikke ble gjennomført, sier Sønsteli Johansen.

Kort oppsummert: Det er et vern for organisasjonsretten, men dette vernet ville hatt en mye klarere og sterkere forankring hvis ILO- konvensjonene hadde vært tatt inn i Menneskerettsloven. Det ville også gitt mer troverdighet til statsministeren, og gitt en viktig politisk signaleffekt til selskaper som Wizz Air hvis Stortinget stilte seg bak et slikt forslag, mener Atle S. Johansen.

Det hindret altså Høyre, Frp, Venstre og KrF i 2019.

Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

Annonse
Annonse