JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ap krever tiltak mot sosial dumping i lufta

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er enig i at det trengs internasjonale regler, men avviser at Norwegian driver sosial dumping.
Driver  flyselskapet Norwegian sosial dumping eller kreativ virksomhet? Det er stortingspolitkerne uenige om, men samles i synet på at det er nødvendig med et bedre internasjonalt regelverk i luftfarten.

Driver flyselskapet Norwegian sosial dumping eller kreativ virksomhet? Det er stortingspolitkerne uenige om, men samles i synet på at det er nødvendig med et bedre internasjonalt regelverk i luftfarten.

Håvard Sæbø

lene.svenning@lomedia.no

I en såkalt interpellasjon i Stortinget torsdag, stilte Arbeiderparti-representant Lise Christoffersen spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om hva han vil gjøre for å hindre sosial dumping i luftfarten. Bakgrunnen er flyselskapet Norwegians irsk-registrerte selskap for langdistanseruter, som leier inn thailandsk kabinpersonale for en langt billigere pris enn norske ansatte ville kostet.

– Hvis vi ikke klarer å stoppe denne utviklingen vil den eskalere. Dette handler om vi skal ha norsk luftfart i framtida, sa Christoffersen fra Stortingets talerstol.

Heksejakt

Solvik-Olsen opplyste om at han senest dagen før hadde sendt et brev til EUs transportkommisær, hvor han tar til orde for å få til et bedre samarbeid og et felles regelverk i luftfarten.

– Jeg tror vi alle er enige om at det er viktig med trygge og gode arbeidsvilkår, og en sunn konkurranse, sa han.

At Norwegians praksis er sosial dumping er statsråden ikke enig i, selv om han også framholder at det må felles internasjonale regler til for å få til konkurranse på like vilkår i denne bransjen.

– Jeg vil ikke være med på en heksejakt mot ett selskap. Jeg vil ikke anse det som sosial dumping om de har et amerikask crew på flygninger til Norge. Vi må forholde oss til at det er ulike lønninger, sa han.

Føre til cowboy-tilstander

HKs nestleder Christopher Beckham, som fulgte debatten fra galleriet, avviser at Norwegian utsettes for en heksejakt.

– Vi ønsker at Norwegian skal lykkes, vi, men de må konkurrere på like vilkår som andre flyselskap. Vi driver ikke heksejakt på Norwegian. Hadde SAS oppført seg på samme måte, hadde de fått samme motbør. Bjørn Kjos bør tenke seg nøye om, sier Beckham til HK-Nytt.

Han mener selskapet bedriver sosial dumping, og mener det er umoralsk.

– Får dette fortsette får vi en spiral hvor andre selskap følger etter. Det vil føre til cowboy-tilstander i luftfarten, sier han.

Beckham mener nye regler må ta utgangspunkt i hvor de flyansatte har base, altså hvor hovedtyngden av arbeidet foregår.

Bekymret fagbevegelse

LOs nestleder Tor-Arne Solbakken var også tilstede på Stortinget under debatten.

– Selv om statsråden gir inntrykk av at han er enig i at vi trenger bedre regler, har han en annen innfallsvinkel enn oss, med vekt på selskapenes interesser og åpen konkurranse. Men dette dreier seg om en kamp mellom arbeid og kapital, sier han.

Sigurd Løkholm, generalsekretær i Norsk Flygerforbund, frykter konsekvensene dersom det ikke settes en stopper for Norwegians praksis.

– Europeisk luftfart står overfor et kjempeproblem. Lufthansa og KLM vil ikke sitte og se på dette, de har ikke en sjanse til å konkurrere med Norwegian som plukker godene fra ulike land. Vi trenger nye regler, som for eksempel at de ansatte i lufta må ha arbeidstillatelse i EU, sier han til HK-Nytt.

Annonse
Annonse