JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ap vil stoppe ulykkestrailerne

Arbeiderpartiet la nylig fram ti forslag for å bekjempe kriminalitet og sosial dumping i transportsektoren. Roger Hansen i Transport er positiv.
KONTROLL: Bedre kontroll- og sanksjonsmyndigheter er ett av forsalgene fra Arbeiderpartiet. Myndighetene må kunne holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet for norske vei- og føreforhold.

KONTROLL: Bedre kontroll- og sanksjonsmyndigheter er ett av forsalgene fra Arbeiderpartiet. Myndighetene må kunne holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet for norske vei- og føreforhold.

Stig H. Christensen

stig@lomedia.no

Annette Trettebergstuen og sju andre Ap-representanter la forslaget fram på Stortinget for få dager siden.Bakgrunnen er den håpløse situasjonen med utenlandske kjøretøy som er dårlig utrustet, kanskje med sommerdekk i vinter-Norge. De åtte viser til underbetalte sjåfører som ikke overholder hviletider og som mangler kompetanse om norske vei- og kjøreforhold. Annette Trettebergstuen sier til LO-Aktuelt at de vil være i forkant av utviklingen:

– Dette er en trussel mot trafikksikkerheten. Det skaper press på lønns- og arbeidsvilkår i bransjen og uholdbare konkurransevilkår for seriøse transportører. Ofte går det så galt at det ender med ulykker før de useriøse aktørene stoppes, sier hun.

De åtte mener det først og fremst er behov for å styrke samhandlingen mellom etatene, samt kontroll på grenseovergangene. Man må også skjerpe kravene til utstyr og kompetanse hos sjåførene.

Ti tiltak

Ap vil ha juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver ved kjøp av transporttjenester. De vil ha vurdert regionale verneombud i sektoren og bedre samordningen av Tollvesenet, påtalemyndighetene, veg- og skattemyndighetene i arbeidet mot kriminalitet i bransjen.

Politi og vegmyndigheter må få klarere retningslinjer for å kunne holde igjen kjøretøy. Penger på de obligatoriske bompengebrikkene må være betalt inn på forhånd.

Ap vil også ha innskjerpede regler for kabotasjekjøring i godstransporten, og en vurdering av om Norge bør innføre de samme reglene som Finland på dette området.

Strengere krav til vinterdekk, også på tilhengere, og krav om glattkjøringskurs for alle, er også med i Arbeiderpartiets liste med forslag. Partiet foreslår også at det opprettes et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere å føre kontroll.

Videre ber partiet regjeringen vurdere hvordan kabotasjekjøring innen turbilbransjen bør reguleres, samt styrket informasjons- og holdningsarbeid om sosial dumping i transportbransjen.

Les mer: Les Ap-representantenes forslag i sin helhet

God helhet

Leder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet trekker spesielt fram helheten i de ti punktene. Han er glad for at det nå blir en debatt om saken, og presiserer overfor LO-Aktuelt at de har hatt groteske tilfeller på norske veier.

– Spesielt ille var det med en umerket bil som fraktet kjemikalier over grensa. Sjåføren som ikke hadde sertifikat for den type last, hadde planer om å kjøre med punktert hjul til Fredrikstad. Tenk om all den malinga hadde rent ut, sier Roger Hansen. Det er slik håpløse tilfeller Transport ønsker å få bukt med. Forbundslederen trekker spesielt fram solidaransvaret, nemlig at transportkjøper skal være medansvarlig for «norsk standard» på transporten, som tas opp i punkt 1 i Aps forslag.

Også regionale verneombud for bransjen er et viktig punkt for forbundet. Hansen har erfart at biler blir stoppet, men at de får kjøre kort tid etter. Han vil at kontrolletatene skal ha full myndighet til å stoppe bilene til alt er i orden og bøter som virkelig svir.

– Verstingene må lukes ut, sier en bestemt forbundsleder.

Kabotasje

Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner i et annet land.

Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt her i landet, men transportører fra EØS-land kan utføre midlertidig kabotasje i Norge.En trailer fra et EØS-land som kjører inn i Norge med last kan, etter at lasten er losset, utføre inntil tre kabotasjeoppdrag i Norge i løpet av sju dager.

De finske kabotasjereglene skiller fra de norske bl.a. ved at de som kjøper transporttjenester i Finland også er ansvarlige for å kontrollere at transportøren har løyve og oppfyller alle arbeidsgiver- og skattemessige forpliktelser.

Finland har også en regel som sier at alle som driver innenlandsk transport i mer enn sju dager må ha finsk løyve – dvs at de må ha et registrert selskap i Finalnd.

Annonse
Annonse

Kabotasje

Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner i et annet land.

Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt her i landet, men transportører fra EØS-land kan utføre midlertidig kabotasje i Norge.En trailer fra et EØS-land som kjører inn i Norge med last kan, etter at lasten er losset, utføre inntil tre kabotasjeoppdrag i Norge i løpet av sju dager.

De finske kabotasjereglene skiller fra de norske bl.a. ved at de som kjøper transporttjenester i Finland også er ansvarlige for å kontrollere at transportøren har løyve og oppfyller alle arbeidsgiver- og skattemessige forpliktelser.

Finland har også en regel som sier at alle som driver innenlandsk transport i mer enn sju dager må ha finsk løyve – dvs at de må ha et registrert selskap i Finalnd.