Bilde fra Nordlandsbanen
VY
Nord-Norgebanen:
Arbeiderpartiet sier ja til Nord-Norgebanen
Arbeiderpartiets mål er å realisere Nord-Norgebanen. Nå er det i realiteten flertall på Stortinget for å bygge ut jernbanen nordover.
helge@lomedia.no
Byggingen av en Nord-Norgebane har aldri tidligere vært programfestet hos landets største parti.
På en pressekonferanse i Tromsø tirsdag ettermiddag, røpet nestleder Bjørnar Skjæran og stortingsrepresentant Cecilie Myrseth at Nord-Norge banen ligger inne i partiprogrammet foran landsmøtet til våren.
• Ap-utvalg sier ja til Nord-Norgebane
Målet er utbygging
I forslaget til nytt partiprogram for Ap, som vedtas på landsmøtet til våren, heter det at man har «et mål» om å realisere Nord-Norgebanen.
Slik lyder programteksten:
«Ap er for utvikling av jernbane i Nord-Norge. Det vil være et løft for verdiskaping og klimavennlig transport av gods og folk. Nordlandsbanen må utvikles med lav- og nullutslippsløsninger. Dobbeltspor på Ofotbanen, som er en viktig transportåre, må realiseres. Det må også på plass et grundig beslutningsgrunnlag for Nord-Norgebanen i nasjonal transportplan, som avklarer trasé- og teknologivalg, klimaeffekt, kostnader og fremdrift slik at vi bringer prosjektet fremover med mål om å realisere Nord-Norgebanen.»
– Jeg er veldig stolt av å være med på dette historiske vedtaket som generasjoner av nordlendinger har kjempet for før meg. Dette er en stor dag for Arbeiderpartiet i nord, sier Cecilie Myrseth til FriFagbevegelse.
– For Arbeiderpartiet er det avgjørende å se et så stort prosjekt i sammenheng med den øvrige infrastrukturen. Nord-Norge har vært satt på utsiden av den nasjonale jernbanesatsingen under hele Erna Solbergs regjeringstid. Derfor er det viktig at vi også programfester at vi skal realisere dobbeltspor på Ofotbanen og at Nordlandsbanen skal videreutvikles med lav- og nullutslippsløsninger, sier Bjørnar Skjæran til FriFagbevegelse.
Med et Ap-ja til jernbane i Nord-Norge, er det i realiteten flertall for det på Stortinget.
Mandag la Rødt fram sitt forslag til partiprogram. Her går Rødt inn for å prioritere oppgradering av Nordlandsbanen med utbygging nord for Fauske, og forlengelse til Nord-Norgebanen.
Også Fremskrittspartiet, SV og MDG går inn for å bygge Nord-Norgebanen.
Det er snakk om en 375 kilometer lang strekning fra Fauske i Nordland via Narvik til Tromsø. Banen kan koste over 100 milliarder, ifølge en utredning fra Jernbanedirektoratet.
I slutten av august la Arbeiderpartiet fram sin nye plan for Nord-Norge. Også her sier man ja til å bygge ut en Nord-Norgebane. I første omgang er det snakk om å lage en konseptvurdering.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Cecilie Myrseth, stortingsrepresentant Arbeiderpartiet
Jan-Erik Østlie
Stor oppslutning
Ifølge avisen Nordlys er det stor oppslutning om å bygge en forlengelse av dagens jernbane. I en fersk spørreundersøkelse gjort av Infact for Amedia svarte 75,9 prosent av de spurte i landets tre nordligste fylker at de ønsket jernbane i nord.
Mandag la Rødt fram sitt forslag til partiprogram. Her går Rødt inn for å prioritere oppgradering av Nordlandsbanen med utbygging nord for Fauske, og forlengelse til Nord-Norgebanen.
Senest i mars fikk Arbeiderpartiet kritikk for ikke å stemme for et forslag om å vedta bygging av Norge-Norgebanen nå, gjennom et representantforslag fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) og Per-Willy Amundsen (Frp).
• Nei til Nord-Norgebanen i Stortinget: – Et historisk svik, mener SV
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, kalte kritikken useriøs.
– Forslaget innebærer at vi bestemmer oss for at vi skal bygge jernbane videre nordover. All videre utredning vil handle om hvordan dette skal gjøres, ikke om det skal gjøres, sa Torgeir Knag Fylkesnes om forslaget.
– Skal vi bygge jernbane må vi få det inn i planene. Derfor synes jeg forslaget fra SV og Frp er useriøst. Vi kan ikke bare vedta å bygge denne banen uten at det følger med penger, svarte Sverre Myrli.
• Myrli (Ap): – Det finnes ikke egne penger for Nord-Norgebanen
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin