Nytt grasrotprosjekt:
Arbeiderpartiet vil lytte mer til arbeidsfolk. Her er tiltakene
Arbeiderpartiet mener de har lært av Acer-saken og lanserer tiltak: – Nå skal grasrota og distriktene bli hørt, melder Arild Grande.
Arild Grande presenterte grasrotprosjektet for på en LO-samling i Trøndelag denne uka. – Dette er et utrolig spennende prosjekt. Et pionerarbeid. Målet er en ny sosialdemokratisk æra, sier Arild Grande.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
Arild Grande er stortingsrepresentant og arbeidslivspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet. Sammen med leder for strategi og samfunnskontakt i LO, Wegard Harsvik og fagligpolitisk sekretær i Arbeiderpartiet, Pål Henriksen Spjelkavik, leder han et unikt prosjekt hvor grasrota i arbeiderbevegelsen skal bli hørt.
Ledelsen i Arbeiderpartiet led nederlag på landsmøtet i spørsmålet om konsekvensutredning av Lofoten, Vesterålen og Senja.
Det ble i tillegg mye støy rundt partiets behandling av den såkalte Acer-saken, EUs tredje energipakke, selv om Arbeiderpartiet fikk gjennomslag for alle sine krav i behandlingen av saken på Stortinget.
Nå har disse sakene fått sitt etterspill. En stor grasrotaksjon skal hindre at det skjer igjen.
– Nå har vi lært
Acer-saken er et eksempel på at kommunikasjonen ikke fungerte godt nok, innrømmer Arild Grande.
– Vi hadde en debatt gående i grasrota og partiorganisasjonen som ikke ble fanget godt nok opp i partiet sentralt. Da stortingsgruppa startet å diskutere saken, hadde kommunepartiene, fylkeslag og lokale avdelinger i LO allerede fattet sine vedtak. Dermed ble en sak som kunne vært god for oss, kortsluttet av at vi ikke klarte å forstå sprengkraften i saken godt nok, sier Arild Grande til FriFagbevegelse.
– Ville saken fått et annet utfall hvis prosessen hadde vært bedre?
– Resultatet ble veldig bra. Det vi fikk til i Stortinget sikret arvesølvet på norske hender og stoppet NorthConnect.
Grande sier det ble en veldig vanskelig sak, nettopp fordi det skapte et altfor stort sprik i laget.
–Skjer det med et fotball-lag slipper du inn mål. Nå setter vi inn et stort apparat for å få lytteposter ute på arbeidsplassene og i lokalsamfunn nettopp for å fange opp slike saker tidlig, sier Arild Grande.
Lyttepostene
Lytteposter på hver arbeidsplass i hvert lokalsamfunn skal være partiets ører og øyne.
– Vi skal fange opp saker tidlig og kunne gi raskere og bedre svar. Et skikkelig grasrotarbeid som gjør at vi kan få bedre politiske løsninger. Vi får et større politisk verksted i både fagbevegelsen og partiet, legger han til.
Meningen er at stortingsgruppa og partiet skal ha mange flere å spille på lag med i utviklingen av politikken.
– Det skal diskuteres politikk på arbeidsplassene, i lokallagene og i lokalsamfunnene. Det skal handle om hvilke utfordringer folk opplever i hverdagen, og hvilke svar vi kan gi på det. Det vil ikke bare skape en bedre politikk, men også mer glød i politikken, sier han.
Første mål for Arbeiderpartiet er å lage god politikk, være det fremste talerøret for fagbevegelsen og et godt verktøy for arbeidsfolk. Så er målet å få 50 prosent oppslutning i LO.
– Det må vi ha for å vinne valget. For å skape forandring må du søke makt, mener Arild Grande.
Strategien skal også gjøre arbeidsplassbesøkene bedre.
– Vi skal ikke bare møte lederne på bedriften, men i første rekke tillitsvalgte og klubbene, sier Grande.
Tirsdag samlet han, Wegard Harsvik og LO i Trøndelag lokale folkevalgte fra storfylket. 80 personer møtte fram for å delta. Fram til påske skal hver region besøkes, og så starter bedriftsbesøkene. Hver arbeidsplass skal ha en kontaktperson som skal være lyttepost.
– Dette er et utrolig spennende prosjekt. Et pionerarbeid. Målet er en ny sosialdemokratisk æra, sier Arild Grande.