JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsgiverne får lov til å underbetale bussjåfører ut sesongen

NHO presset Tariffnemnda til å utsette allmenngjøring av lønna for sjåfører på turbusser. Transportarbeiderne er forbauset.
Transportarbeiderforbundet mener det er synd at allmenngjøringa av turbilbransjen først blir innført etter at hovedsesongen er over,

Transportarbeiderforbundet mener det er synd at allmenngjøringa av turbilbransjen først blir innført etter at hovedsesongen er over,

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Bussjåførene jublet høyt på forsommeren: Da bestemte Tariffnemnda at alle sjåfører på turbusser i Norge skal ha norsk lønn, det vil si at de skal følge bussbransjeavtalen. Vedtaket skulle gjelde fra 1. august – for to dager siden.

Nå har jubelen stilnet. NHO Reiseliv ba om utsettelse av vedtaket til sesongen er over – og Tariffnemnda godtok kravet. Dermed blir det lov å lønna sjåførene langt under tariffen helt til 1. oktober.

NHO mener fristen var for kort

13. juli sendte NHO Reiseliv et brev til tariffnemnda der de ba om at innføringen av allmenngjøring i bransjen måtte utsettes.

NHO Reiseliv begrunnet det med at avtalene om transportoppdrag allerede var forhandlet, og at en ikrafttredelse 1. august ville være midt i høysesongen.

– Fristen på en måned til å innrette seg etter allmenngjøringsforskriftene er for kort, mente NHO Reiseliv.

Uklart virkeområde

To uker etter brevet, kom svaret fra Tariffnemnda, som utsetter innføringen med to måneder til 1. oktober. I sitt svarbrev skriver nemnda at de har lagt vekt på at turbilbransjen er særlig sesongpreget, og at virksomhetene derfor kan ha behov for lengre tid til å innrette seg etter forskriften.

Tariffnemnda åpner også for å ta et møte med NHO Reiseliv om forståelsen av forskriftens virkeområde, i og med at NHO Reiseliv har hevdet at den er uklar.

– Utsettelsestaktikk

Det skjønner Lars Morten Johnsen, 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet lite av.

– Tariffpartene har hatt en felles forståelse av hva som har vært rutebilkjøring og hva som har vært turbilkjøring. Dette lukter ren taktikk for å få utsatt innføringen av allmenngjøringen, sier han.

Johnsen frykter at NHO Reiseliv vil forsøke seg på ytterligere trenering.

– Vi mener at allmenngjøringa burde vært innført som vedtatt 1. august. Da kunne man høstet erfaringer fra denne sesongen og stått bedre forberedt når man skulle hente inn anbud neste år. Nå vil allmenngjøringa først komme etter at hovedsesongen er avsluttet, og jeg blir ikke overrasket dersom NHO Reiseliv prøver seg på nye utsettelsesrunder for å hindre innføring av allmenngjøring i bransjen, påpeker Johnsen.

Like vilkår

NTF-nestlederen mener det ikke er tvil om at det foregår sosial dumping i bransjen, og han har derfor svært liten forståelse for argumentet NHO Reiseliv har om at allmenngjøring mer er til vern for norske arbeidsplasser enn å sikre utenlandske sjåfører bedre betingelser.

– Allmenngjøring vil sikre yrkesutøverne anstendige lønns- og arbeidsvilkår uavhengig av hvor de kommer fra når de kjører i Norge. Det betyr at det blir likere konkurransevilkår, sier Lars Morten Johnsen i NTF.

Vedtak og brev:

Tariffnemndas vedtak om allmenngjøring av turbilbransjen – 27. mai 2015 (pdf)

NHO Reiseliv sitt brev om utsettelse – 13. juli 2015 (pdf)

Tariffnemdnas vedtak om utsettelse – 27. juli 2015 (pdf)

Dette er saken:

• 27. mai i år vedtar Tariffnemnda å allmenngjøre bussbransjeavtalen for turbilnæringa i Norge.

• Allmenngjøringsforskriften skal gjøres gjeldende fra 1. august i år.

• NHO Reiseliv sender et brev 13. juli der de ber om at innføringen utsettes.

• Den 27. juli kommer Tariffnemnda med et nytt vedtak der ikrafttreden blir utsatt til 1. oktober i år.

Tidligere saker:

Kontroll av turistbusser avgjørende om allmenngjøring får ønsket effekt (11. juni 2015)

Vi mener at allmenngjøringa burde vært innført som vedtatt 1. august.

Lars Morten Johnsen, NTF

Annonse
Annonse

Vedtak og brev:

Tariffnemndas vedtak om allmenngjøring av turbilbransjen – 27. mai 2015 (pdf)

NHO Reiseliv sitt brev om utsettelse – 13. juli 2015 (pdf)

Tariffnemdnas vedtak om utsettelse – 27. juli 2015 (pdf)

Dette er saken:

• 27. mai i år vedtar Tariffnemnda å allmenngjøre bussbransjeavtalen for turbilnæringa i Norge.

• Allmenngjøringsforskriften skal gjøres gjeldende fra 1. august i år.

• NHO Reiseliv sender et brev 13. juli der de ber om at innføringen utsettes.

• Den 27. juli kommer Tariffnemnda med et nytt vedtak der ikrafttreden blir utsatt til 1. oktober i år.

Tidligere saker:

Kontroll av turistbusser avgjørende om allmenngjøring får ønsket effekt (11. juni 2015)