JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidspress gir skitne hotellrom

I kveld viser «TV2 hjelper deg» hvordan det står til med renholdet på ni hoteller i Oslo. TV2 karakteriserer resultatet som sjokkerende, mens avdelingsleder Tore Skjelstadaune i Fellesforbundet ikke blir sjokkert.
– Det at folk griser når de bor på hotell, overrasker meg ikke. Men for å få bort griseriet må de som skal gjøre rent få lov til å bruke den tiden det tar, sier avdelingsleder Tore Skjelstadaune i Fellesforbundets avdeling 10 i Oslo.

– Det at folk griser når de bor på hotell, overrasker meg ikke. Men for å få bort griseriet må de som skal gjøre rent få lov til å bruke den tiden det tar, sier avdelingsleder Tore Skjelstadaune i Fellesforbundets avdeling 10 i Oslo.

Håvard Sæbø

has@lomedia.no

– Dette er ikke overraskende i det hele tatt. Ikke med tanke på det arbeidspresset romrenholderne arbeider under. Det er ikke uvanlig at de skal gjøre rent fra noen og tjue rom opp til godt over tretti rom hver dag. Da sier det seg selv at renholdet blir deretter, sier Skjelstadaune, som mener at dette er et problem i hele bransjen, ikke bare på de ni hotellene TV2 har besøkt.

Vask rent!

Han vil råde renholderne til ikke å løpe som gale for å rekke over ale rommene de får utdelt når de kommer på jobb.

– Begynn med å ta hvert rom ordentlig, og ikke bry deg om hvor mange det blir. Det vil nødvendigvis ta lengre tid å rengjøre et avreiserom, men det blir det ikke tatt hensyn til. Hvis det ved arbeidsdagens slutt er noen rom som gjenstår, så sier du fra til sjefen og går hjem, anbefaler han.

Samtidig vet han at det er få som tør å stå opp mot sjefen på denne måten. For å få ned antallet rom og bedre renhold og mindre belasting på renholderne, er man avhengig av å ha en sterk klubb som fronter dette.

Rovdrift

- Noen hoteller har klart å få ned antall rom, men det er unntakene. Ved utsetting av renholdet ser vi at det motsatte skjer. De får flere og flere rom. Det blir som merra og bonden. Tar du den, så tar du den. Klarer du 22 rom, så klarer du 23. I tillegg må de også gjøre rent i korridorene. Det er en ren rovdrift på de ansatte som foregår, sier han.

– Hva kan dere gjøre for å snu trenden?

– Fagforeningene har ingen virkemidler å bruke mot denne utviklingen. Tariffsystemet fanger ikke opp slike ting som antall rom. Det eneste må være arbeidsmiljølovens paragraf fire om «krav til arbeidsmiljøet», men vi kommer ikke så langt med den heller.

Skjelstadaune mener at hotellene må ta rett pris, slik at de har råd til å betale det det koster å rengjøre rom.

– Hvis det blir slik at hotellene plutselig ikke har rene rom å selge, så vil de nok øke bemanningen på renhold. Men da må de også øke prisen på rommene slik at gjesten betaler det som det faktisk koster for et helt rent rom.

Sjekk og klag

Skjelstadaune oppfordrer folk til å sjekke renholdet på rommet, og si fra hvis det ikke er bra nok.

– Jeg sjekker alltid rommet når jeg bor på hotell. Det første jeg sjekker er bak toalettet. Hvis det er rent og ordentlig der, kan du regne med at resten av rommet er rent også.

– Det er en ren rovdrift på ansatte.

Tore Skjelstadaune, Fellesforbundet

Annonse
Annonse