AUF-leder Astrid Hoem krever at regjeringa aktivt gjør noe for å hindre at statseide foretak handler med selskap som er med på å opprettholde israelske bosettinger og som dermed bryter folkeretten.
Brian Cliff Olguin
Norske selskaper og folkeretten:
AUF krever at regjeringa hindrer statseide foretak i å handle med selskaper som FN mener bryter folkeretten
Folkeretten er ikke bare festtaler, sier AUF-leder Astrid Hoem retter pekefingeren mot egen regjering.
yngvil@lomedia.no
Sist uke undertegnet statseide Norske tog en avtale med Alstom om kjøp av lokaltog til en verdi av inntil 20 milliarder kroner. Det fikk både LO sentralt og de som skal jobbe om bord i togene, til å reagere.
Årsak: Alstom er ifølge FN med på å opprettholde ulovlige israelske bosettinger.
Nå ligger et nytt toganbud på bordet og Norske tog har godkjent de samme selskapene til å delta.
AUF-leder Astrid Hoem krever at egen regjering aktivt gjør noe for å hindre at statseide foretak handler med selskap som er med på å opprettholde israelske bosettinger og som dermed bryter folkeretten.
– Arbeiderpartiet må vise gjennom handling at folkeretten ligger til grunn for alt vi gjør, at det ikke bare er festtaler, sier Hoem til FriFagbevegelse.
Ny lov trer i kraft
FriFagbevegelse har spurt om Ap-Sp-regjeringa vil sørge for å stanse slike kontrakter. Utenriksdepartementet svarer ikke på spørsmålet, men statssekretær Eivind Vad Petersson (Ap) sier:
«Regjeringen forventer at alle norske selskaper, også statseide selskaper, kjenner til og etterlever FNs veiledende prinsipper for menneskerettigheter og næringsliv og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.»
Norske selskaper av en viss størrelse blir fra 1. juli lovpålagt å følge disse prinsippene, opplyser han i en epost.
Den nye åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Loven skal også bidra til mer åpenhet og sikre allmennheten tilgang til informasjon, skriver Petersson i svaret til FriFagbevegelse.
Står på FN-svarteliste
Selskapet som vant gigantanbudet til Norske tog, Alstom, er oppført på FNs «svarteliste» over selskaper som opererer i bosetningene på den okkuperte Vestbredden og i Øst-Jerusalem. FN har fastslått at de israelske bosettingene er i strid med folkeretten.
Norge er derfor forpliktet til å motvirke aktiviteter som støtter opp under de ulovlige bosettingene. Dette gjelder også før den norske åpenhetsloven trer i kraft.
Folkeretten er reglene for hvordan en okkupasjonsmakt skal oppføre seg i det okkuperte området.
Alstom har ikke svart på henvendelser fra FriFagbevegelse. Selskapet bedyrer overfor Dagbladet at de overholder gjeldende internasjonal menneskerettslov på alle steder de har sin virksomhet.
– Ikke bare festtaler
Lokaltog-anbudet ble utlyst under Høyre-regjeringa. Men Norge trenger også nye fjerntog. Og rett før jul, denne gangen med Jonas Gahr Støre som sjef i regjeringskvartalet, erklærte Norske tog at Alstom og CAF er blant de fire som er forhåndsgodkjent for å delta i anbudskonkurransen om fjerntog. Også CAF driver forretninger knyttet til israelske bosettinger.
– Hurdalsplattformen inneholder erklæringer om respekt for menneskerettigheter og folkerett, som også er Norges uttalte hovedmål for sitt arbeid i Sikkerhetsrådet. Hvor troverdig er det når staten på Arbeiderpartiets vakt kjøper tog for 20 milliarder av et selskap som bidrar til brudd på folkeretten?
– Regjeringa må tydelig fraråde statseide selskaper å handle med slike selskaper. Hvis det ikke fører fram, så må regjeringa instruere selskapene, mener Astrid Hoem.
– Vi må vise at vi tør å stramme grepet, sier AUF-lederen.
Samferdselsdepartementet eier Norske tog. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttrykte full tillit til vurderingene til Norske togs ledelse da han svarte SV på et skriftlig spørsmål i Stortinget før jul.
• Norske tog har inngått togavtale verdt 20 milliarder kroner med selskap FN mener bryter folkeretten
AUF vil ha tydeligere retningslinjer
– At Norske tog nå igjen forhåndsgodkjenner både CAF og Alstom i et nytt anbud er et utslag av hvordan Norske tog forstår gjeldende rett i dag. Vil AUF forsøke å påvirke regjeringa til å komme med nye retningslinjer og direktiver om hvordan loven skal forstås, slik at det er i tråd med intensjonene i FNs veiledende prinsipper næringsliv og menneskeretter?
– Ja. Hvis det er mulig å misforstå reglene og lovene om hvem som bryter folkeretten, da mener vi at de må tydeliggjøres, svarer AUF-leder Astrid Hoem.
Utenriksdepartementets statssekretær svarer ikke på spørsmål fra FriFagbevegelse om regjeringa vil komme med tydeligere retningslinjer.
Norske tog: Vi kan ikke avvise selskapene
«Norske tog anerkjenner at det foreligger en risiko for at vi bidrar til å legitimere de aktuelle selskapenes aktiviteter», skriver juridisk direktør Iren Marugg i Norske togs redegjørelse.
Astrid Hoem i AUF mener det er bekymringsverdig at Norske tog har kunnskap om selskapenes forretninger i bosettinger på okkupert palestinsk jord og likevel velger å forhåndsgodkjenne dem.
Norske tog har vurdert om de mener det er grunn til å avvise Alstom og CAF, og mener det ikke er det.
Norske tog vurderer at de verken har plikt eller rett til å avvise leverandører som har aktiviteter på okkupert område, og som ikke er knyttet til leveranser til Norske tog.
Arbeiderpartiet
AUF-leder Astrid Hoem understreker at moderpartiet har vedtatt en slik fraråding.
Arbeiderpartiet vedtok på landsmøtet i fjor at «Norske myndigheter må utarbeide en skriftlig anbefaling til norsk næringsliv om fraråding av økonomisk samkvem som støtter opp om ulovlig bosettingsvirksomhet og andre folkeretts- og menneskerettighetsbrudd i de okkuperte palestinske områdene».
Dette er kjent om Alstom i okkupert Palestina:
Alstom og CAF er fra før dypt involvert i bygging, drift og vedlikehold av bybanen i Jerusalem som binder bosettinger i utkantene sammen med resten av byen.
Nå er begge selskapene forhåndsgodkjent i et nytt israelsk anbud for å utvide bybanen til enda flere israelske bosettinger.
Det nye bybanesporet skal gå mellom bosettingene Ramot og Gilo, som er bygd på okkupert palestinsk land. Mange titusener israelske bosettere bor her.
Alstom kjøpte i fjor opp et selskap som leverer tog som trafikkerer hurtigtogslinja mellom Tel Aviv og Jerusalem, Bombardier Transportation. Togsporet går over okkupert palestinsk land og Israel har beslaglagt privateid palestinsk land i forbindelse med byggingen. Dette skjer også i strid med folkeretten.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin