JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Amedia Distribusjon:

Avisbud i Fredrikstad skal teste elektriske kjøretøy i vinter

Verneombudet tror arbeidsdagen for budene blir lettere, noe som vil gi færre sykmeldinger.
20 elektriske distribusjonsbiler skal i vinter testes ut av avisbud i Amedia i Fredrikstad som et prøveprosjekt. Blir det vellykket kan det bli langt flere elektriske distribusjonsbiler i hele Norge.

20 elektriske distribusjonsbiler skal i vinter testes ut av avisbud i Amedia i Fredrikstad som et prøveprosjekt. Blir det vellykket kan det bli langt flere elektriske distribusjonsbiler i hele Norge.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Torsdag 5. desember hentet Amedia Distribusjon 20 elektriske kjøretøyer på Loyd & Paxster-fabrikken i Sarpsborg. I kolonne kjørte budene derfra via Sarpsborg sentrum til Fredrikstad der de vil bli benyttet på budrutene i og i nærheten av sentrum.

Bygget for god sittestilling

Ifølge verneombud i Amedia Distribusjon i Fredrikstad, og medlem i Fellesforbundet, Geir Holth, er kjøretøyene spesialtilpasset budbransjen.

– Først har man funnet den beste sittestillingen, så har man bygget bilen rundt. Vi hadde kjøretøyet på prøve en måned i sommer, og da fortalte budene at de ble langt mindre slitne og hadde mindre ryggproblemer enn når de brukte egne biler, sier Holth.

Åtte mil rekkevidde

Han viser Magasinet hvor oppreist man sitter i kjøretøyet, og det faktum at det er svært enkelt å komme seg ut og inn på begge sider.

p

– Vi er veldig optimistiske på å bruke disse på vinteren også. Vi tror dette vil gi mindre sykefravær, siden man slipper store temperaturforandringer fra inne i bilen til når man må ut og levere aviser og pakker. Her er man godt kledd for utetemperatur hele tiden, men samtidig har man varme i håndtakene, forklarer han.

Totalt har de elektriske kjøretøyene en rekkevidde på åtte mil og et lasterom på en kubikkmeter rett bak ryggen. Toppfarten er på 45 kilometer i timen og Paxster-kjøretøyet kan kjøres med mopedbilsertifikat.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bilene har en toppfart på 45 kilometer og en rekkevidde på åtte mil. Lasterommet tar en hel kubikkmeter.

Bilene har en toppfart på 45 kilometer og en rekkevidde på åtte mil. Lasterommet tar en hel kubikkmeter.

Roy Ervin Solstad

Håper ordningen blir permanent

Amedia Distribusjon sin testperiode vil vare fram til april, men Holth håper ordningen blir permanent.

– For første gang trenger ikke budene å slite ut sine egne kjøretøy i jobben. Nå stiller arbeidsgiveren med kjøretøyet. Selv kjører jeg en rute som er lenger og bruker egen bil, men jeg skulle gjerne kjørt elektrisk på kortere ruter, smiler Geir Holth.

Miljøgevinst

I Amedia legger de heller ikke skjul på at overgangen til elektriske kjøretøy har en miljømessig oppside.

p

– Våre distributører kjører flere millioner kilometer i løpet av et år. Hvis vi greier å flytte mye av denne virksomheten over fra bensin- og dieselbiler til elektrisk drevet transport, som Paxster, vil det gi en flott miljøgevinst. Derfor er vi svært opptatt av å gjennomføre en grundig og god test i løpet av denne vinteren, sier Jens Aardalsbakke, prosjektleder i Amedia Distribusjon.

Annonse
Annonse