Klubbleder for sjauerne på Drammen Havn, Tommy Mangrud stod i spissen for blokaden Transportarbeiderforbundet gjennomførte mot Holship i dag tidlig.
Roy Ervin Solstad
Bare tariffavtalen manglet
Klubbleder for havnearbeiderne i Drammen, Tommy Mangrud, var fornøyd etter at Holship ikke fikk losset en båt i Drammen i dag tidlig. Rundt 40 havnearbeidere og andre fagorganiserte blokkerte skipet.
res@lomedia.no
Det danskeide selskapet Holship Norge nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting ved deres kaier i Drammen. Tidligere i vår vant Transportarbeiderforbundet som organiserer havnearbeidere i Norge en seier i Drammen tingrett som ga forbundet rett til å boikotte Holship dersom de fortsatt ikke ville undertegne en tariffavtale. I begynnelsen av april kom varselet om boikott fra NTF med virkning fra 17. april, og siden den datoen har havnearbeiderne i Drammen og forbundet sentralt nær sagt bare ventet på når det første skipet skulle komme til Holship for å bli losset eller lastet. Det skjedde grytidlig i dag.
40 demonstranter
I firetiden i dag tidlig la det norskflaggede frakteskipet "Kristian With" hjemmehørende i Trondheim til kai ved Holships lager ikke langt fra der E18 krysser Drammen. Selve lossingen av skipet kom ikke i gang før rundt kvart over seks, men de skulle ikke få holde på lenge.
Allerede litt over halv sju var nemlig klubbleder for havnearbeiderne i Drammen, Tommy Mangrud på plass, og han brukte ikke mange sekundene på å stoppe resten av lossingen av takstein som Holship skulle ha på land. Resolutt stilte han seg opp mellom skipet og truckene som holdt på å losse skipet, og der ble han stående til Holships arbeidere trakk seg unna. I løpet av en halvtimes tid hadde antallet demonstranter økt til rundt 40, inkludert havnearbeidere fra blant annet Fredrikstad og Oslo. I tillegg kom det folk fra Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Heismontørene som ville støtte Transportarbeiderforbundets aksjon i Drammen.
Hektisk
Blokaden medførte hektisk aktivitet både om bord på skipet og ikke minst i Holship sine kontorer på havna. Mannskap om bord som Transportarbeideren snakket med, mente at det gjenstod omtrent ti timer med lossing av skipet før det kunne gå videre, og den videre timeplanen til "Kristian With" var fullstappet. En av sjøfolkene om bord anslo tapet til båten til å være rundt 70.000 kroner daglig når den ikke kunne komme seg videre.
Etter en stund kom også daglig leder for Holship Norge AS, Michael Ranners. Han ga Tommy Mangrud og havnearbeiderne i Drammen et tilbud om Holship likevel skulle bestille lossing fra de registrerte havnearbeiderne. Det var et tilbud Mangrud og forbundet var forberedt på. Svaret var ganske enkelt at det skulle de gjerne gjøre når han kom med en signert tariffavtale.
– Vi er sju sjauere fra Drammen er nå, så vi er klare når avtalen er signert, sa Mangrud med et smil.
Flyttet seg
Verken havnearbeiderne i Drammen eller Transportarbeiderforbundet sentralt (som var representert ved forbundssekretær Jan Sivertsen) hadde noen som helst intensjoner om å ramme tredjepart, i dette tilfelle Egil Ulvan Rederi AS, eller kunden som skulle ha all taksteinen, unødig. Derfor ble det enighet mellom rederiet, demonstrantene og Holship om at registrerte havnearbeidere kunne losse skipet dersom det ble flyttet til en kai hvor det eksisterte en tariffavtale. Rett over klokka ni la derfor båten fra kaia til Holship for å flytte seg de få hundre meterne over elva til Holmen-kaia.
En seier
Klubblederen for sjauerne i Drammen var strålende fornøyd.
– Dette vil koste dyrt for Holship og de vet nå at hver eneste gang det kommer et skip til deres kai, er vi klare til å blokkere lossing og lasting av skipet. Det at vi fikk flyttet skipet over til en kai med tariffavtale der vi losser skipet, ser jeg på som en seier, sa Mangrud.
Michael Ranners i Holship Norge var ikke like fornøyd.
– Havnearbeiderne har sitt syn og jeg har mitt. Vi er midt oppe i en rettslig tvist som ikke er avgjort i og med at den er anket til lagmannsretten. Vi har en advokat på saken og vil se på om det kan la seg gjøre å få en midlertidig forføyning, slik at vi slipper en blokade neste gang det kommer et skip til oss, sier Michael Ranners.
Det bekymrer ikke forbundssekretær Jan Sivertsen i NTF.
– Vi har vunnet en hver sak om boikott i arbeidsretten, tingretten, lagmannsretten og høyesterett siden 1997. Vi kommer til å fortsette med denne type aksjoner helt til Holship undertegner tariffavtale. I dag var det bare tariffavtalen som manglet, sier Jan Sivertsen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin