JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TEASER

TEASER

Rolf M. Sørensen/NSB

Bergensbanen tilbake til 50-tallet

NJFs forbundsleder Kjell Atle Brunborg synes det er en skam at Bergensbanen i dag går like sakte som på 50-tallet.


24.02.2014
12:00
21.08.2023 17:14

nina.hanssen@lomedia.no

– Her bør regjeringen med en statsminister fra Bergen i spissen satse mer. Jeg forventer at Erna Solberg nå satser på bygging av Ringeriksbanen og sørger for at NSB og Jernbaneverket kan endre ruteplanen sin, slik at vi får ned kjøretiden, sier han.

Brunborg, som selv er fra Bergen, synes det er ille at toget mellom Norges største byer tar rundt 7 timer.

– På 90-tallet tok toget mellom Bergen og Oslo 6 timer og 12 minutter. I dag tar toget like lenge som på 50-tallet, sier han.

Brunborg sier at dette betyr at folk som reiser på denne strekningen får en lengre reise og på sikt kan dette føre til at passasjene i stedet vil velge fly eller privatbiler.

Han mener at dette er et stort tilbakeskritt for jernbanen.

– Den rødgrønne regjeringen har satset flere millioner på jernbanen og også Bergensbanen har fått en mye bedre infrastruktur nå enn på 90-tallet. Det har vært en stor utbedring med mange nye tunneller over fjellet, men samtidig har kjøretiden gått opp, sier han.

Brunborg sier at det er flere grunner til at Bergensbanen nå går sakte.

– Lokaltrafikken har økt kraftig og det er bra men dette betyr også at langdistansetogene ikke blir prioritert slik de gjorde før sånn at det er vanskelig å få slottene (rutetidene) til å gå opp.

– Bør en statsminister fra Bergen ta tak i dette?

Ja, det er dårlig hvis ikke Erna Solberg tar tak i dette. Hun må sørge for at de får fart på arbeidet med ringeriksbanen og få NSB og Jernbaneverket til å endre ruteplanen slik at Bergensbanen kan gå mye raskere, sier NJF-lederen.

Brunborg sier at NJF også vil minne statssekretæren i samferdselsdepartementet på hva han sa for ett år siden, da han var leder for Bergensbaneforumet.

– Han var selv en forkjemper for ringeriksbanen og for utbedring av bergensbanen for å få ned kjøre tiden. Dette skal vi minne ham på, sier Brunborg.

Han har sett at det ikke er noen økning av passasjerer på lang langdistansetogene, slik det har vært i lokaltrafikken og han frykter at passasjerene vil velge annen transport om ikke tiden går ned.

Enig med NJF

Henning Lirhus, salgs- og markedsansvarlig i NSB, sier at han deler NJF sitt syn om at det gjerne skulle gått fortere å kjøre tog på Bergensbanen i dag.

– Vi deler Kjell Atle Brunborgs syn på at det burde gå fortere på Bergensbanen. Samtidig er årsaken til dagens hastighet sammensatt av flere faktorer. Det største begrensningen i å kjøre fortere på Bergensbanen i dag, er infrastrukturen, sier Lirhus.

Han sier at for at Jernbaneverket skal kunne utbedre denne, er det nødvendig med politiske bevilgninger.

– Da Bergensbanen i sin tid ble åpnet, var regiontogene mellom Oslo og Bergen den viktigste hovedferdselsåren mellom øst og vest. Vegnettet var på langt nær like godt som det er i dag. Når vegnettet ble opprustet, fikk NSB en noe mindre betydning som transportør over fjellet, all den tid vegnettet tok av for mye av presset på regiontoget mellom Oslo og Bergen, sier han.

Han forklarer at lokaltogtilbudet på Vossebanen og Østlandet over tid fått høyere prioritet i samfunnet, for å frakte folk til og fra jobb og skole. Et lokaltogtilbud betyr imidlertid at farten på regiontogene blir påvirket.

Godstrafikken på Bergensbanen har også økt betraktelig, som igjen gjør at hastigheten på regiontogene påvirkes i større grad enn for 60 år siden.

– I lys av disse rammene, må derfor vi i NSB tilby et regiontogtilbud mellom Oslo og Bergen som bygger på forutsigbarhet og komfort. Farten får vi dessverre ikke gjort noe med, inntil infrastrukturen opprustes til at man kan kjøre fortere. Først da kan vi legge dette til som et konkurransefortrinn ovenfor potensielle togkunder, i tillegg til forutsigbarhet og komfort, som vi kan tilby i dag, sier han.

Vil ha dobbeltspor og krysningsspor

Konduktør og NJF-medlem, Ann Kristin Vågan, stortrives med å jobbe på Bergensbanen, men er enig i at Bergensbanen burde gått raskere i dag.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

Hun har jobbet i flere avdelingen av NSB siden 1987 og vært konduktør siden 2007.

Vågan elsker å jobbe med mennesker og mener selv hun har verdens fineste utsikt fra kontorvinduet.

– Se bare på den vakre naturen, sier hun og nikker mot fjell og fjord vi passerer i det toget setter kurset mot Oslo.

Men selv om utsikten er godt og passasjerene i det fulle toget som nå er på vei til vinterferie er fornøyde, skulle Vågan ønske at de kunne gå litt raskere.

– Det burde gått raskere hvert år og det er ille at vi i 2013 kjører i samme fart som på 50-tallet. Vi trenger dobbeltspor og krysningsspor. Er det forsinkelser, forplanter dette seg fort, sier hun.

Hun liker dårlig når det er full stans og hun må organisere alt og mobilen går varm. Da er det bedre når alt går på skinner og toget er nesten i rute.

– Det er vel en definisjon på når vi kan si at toget er i rute, men i det siste har det vært en del forsinkelser, innrømmer hun.

For Vågan, som bor i Bergen, er det en selvfølge å være fagorganisert i et LO-forbund.

– Jeg er med i NJF for tryggheten og har god støtte fra fagforeningen og det føles godt å stå sammen, sier hun.

Hun tror det er flere grunner til at toget i dag går sakte. Blant annet fryser dørene, også når vi går fra varmt til kaldt.

– Dette er Lodalens ansvar og dette burde være noe vi skulle vært foruten, sier hun.

Likevel, tror hun ikke forsinkelsene skremmer kundene vekk fra toget.

– Mange av våre kunder bruker toget når de skal komme seg på fjellet og hvis været er dårlig og veiene er stengte, er toget et godt alternativ. Heldigvis har vi mange faste kunder som foretrekker toget og er ikke opptatt av hvor lang tid det tar. Jeg tror de som klager mest på Bergensbanen, er folk som sjelden tar toget, sier hun.

Heller ikke i dag, er det noen som klager selv om det blir mange stopp for å få igjen de fryste dørene. På Finse er det full snøstorm og snøen fyker inn i toggangene, mens hjelpemannskap og turister klatrer ut av toget mens vinden uler utenfor.

Toget står noen minutter ekstra mens konduktøren jobber for å få igjen døra, men det er ingen som klager.

24.02.2014
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker