JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Beskylder Industri Energi-tillitsvalgte for løgn

Industri Energi sine hovedtillitsvalgte på Risavika Terminal AS og NorSea mener Transportarbeiderforbundets boikott av terminalen setter arbeidsplasser i fare. NTF karakteriserer argumentene deres som usanne.
Den 1. november startet boikotten av Risavika Terminal. Boikotten setter jobbene våre i fare, mener Industri Energi-tillitsvalgte ved terminalen.

Den 1. november startet boikotten av Risavika Terminal. Boikotten setter jobbene våre i fare, mener Industri Energi-tillitsvalgte ved terminalen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I en pressemelding sendt ut 11. november avviser hovedtillitsvalgte for Industri Energi på Risavika Terminal AS og Norsea, Heidi Undheim og Terje Magne Larsen at det foregår sosial dumping ved terminalen.

– Arbeidet foregår med registrerte losse- og lastearbeidere, organisert i Industri Energi. NTF hevder at de har fortrinnsrett til alt losse- og lastearbeid ved terminalen. Det er imidlertid fastslått i den faste tvistenemd mellom LO og NHO at at denne fortrinnsretten ikke kan gjøres gjeldende ved Risavika Terminal, som er en privat havneterminal, skriver de to.

– Er ni viktigere enn 50

Undheim og Larsen hevder videre at LO med én stemmes overvekt bestemte at det var NTF og ikke Industri Energi som skulle få retten til å søke tariffavtale i Risavika Terminal AS, da denne var blitt erklært som et "såkalt" tarifftomt rom.

– Situasjonen, slik den er nå, setter alle våre arbeidsplasser i fare. Vi lurer på hvorfor de ni arbeidsplassene for de LO-organiserte i NTF er viktigere enn de 50 arbeidsplassene vi representerer, skriver de to tillitsvalgte, før de avslutter:

– Hvem er det som kjemper for oss? Vi betaler også kontigent til LO!, tordner de.

Samlet LO

Den pressemeldingen er ikke blitt godt mottatt i NTF, og første nestleder Lars M. Johnsen og leder i Norsk Havnearbeiderforening mener de to IndustriEnergi-tillitsvalgte farer med regelrett løgn, både om det som skjer i Risavika og om LOs behandling av saken.

– For det første er NTFs krav begrenset til losse- og lastearbeidet ved skipsanløp til terminalen. Vårt krav krav berører ikke det interne arbeidet ved terminalen eller i NorSea. For det andre stemmer det ikke at NTF fikk tariffretten til dette arbeidet med én stemmes overvekt i LO. Saken har vært behandlet to ganger i LOs organisasjonskomité, og begge ganger er vedtaket gjort mot Industri Energi sin ene stemme. Ved siste behandling var komiteen fulltallig og resultatet var 14 – 1 i NTFs favør. I ettertid har også Industri Energi erkjent at det er NTF som har tariffretten til losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal AS. Med andre ord er det et samlet LO som støtter NTFs tariffrett ved Risavika Terminal, poengterer Johnsen og Samuelsen.

Misforstår

De to toppene i Transportarbeiderforbundet mener også at Undheim og Larsen misforstår hva NTF legger i kritikken om sosial dumping ved terminalen.

– Det er sosial dumping når losse- og lastearbeidet utføres av skipets mannskap og ikke av registrerte havnearbeidere. Vi har aldri hevdet at Landbaseavtalen eller andre interne avtaler i selskapene i Risavika er sosialt dumpende, understreker de.

Derimot er de klokkeklare på at det kun er havnearbeiderne innenfor NTF-avtalene for losse- og lastearbeid som er registrerte havnearbeidere etter ILO-konvensjon 137, og som har beskyttelse og fortrinnsrett etter denne konvensjonen.

– Den konvensjonen ratifiserte Norge i 1974, forklarer Samuelsen og Johnsen.

Bryter avtaler

De viser også til at når Risavika Terminal AS benytter skipets mannskap til å utføre losse- og lastearbeid er dette i strid med Den Internasjonale Transporarbeiderføderasjonen (ITF) sine tariffavtaler (losse- og lasteklausul) for skipsmannskap, og dermed med ILOs konvensjon.

– Det fører til sosial dumping, for i praksis utfører utenlandske skipsmannskap deler av losse- og lastearbeidet gratis. Da er det ikke rart at ledelsen ved Risavika Terminal påstår at en tariffavtale med NTF vil gjøre losse- og lastearbeidet ved terminalen dyrere. De må nemlig betale for det, fastslår NTF.

Blir brukt av NHO

Transportarbeiderforbundet påpeker samtidig at Tvistenemda ikke sa, slik det hevdes fra de to tillitsvalgte, at NTF ikke kunne kreve fortrinnsrett til arbeidet.

– Denne fortrinnsretten til arbeidet er grunnleggende i vårt krav og er en forutsetning for at ILO-konvensjonen og ITFs tariffavtaler blir fulgt opp i Risavika. Den faste tvistenemd fastslo altså at losse- og lasteområdet var et tarifftomt rom. Det betyr at heller ikke Landbaseavtalen vil kunne gjøres gjeldende for dette arbeidet, fortsetter de.

NTF-lederne sier de derimot har forståelse for at de ansatte føler seg usikre i den situasjonen som har oppstått, men påpeker at NTF ikke har noen intensjoner om å overta det arbeidet de ansatte i Risavika Terminal utfører i dag.

– Vi krever imidlertid fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet. Dette omfatter blant annet det arbeidet som i dag utføres av skipets mannskap. Vi reagerer på at de tillitsvalgte lar seg benytte av bedriftens ledelse og NHO i deres kamp mot tariffavtale og registrerte havnearbeideres fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet, sier Terje Samuelsen og Lars M. Johnsen.

--------------------

Flere artikler om Risavika-konflikten:

Varsler sympatistreik i Tromsø og Mosjøen (22.11.2013)

Bersås fronter fanemarkering i Risavika (12.11.2013)

Full støtte fra Sjømannsforbundet til ahvnearbeiderne (10.11.2013)

Boikotten eri gang (01.11.2013)

Dette er saken

I oktober 2012 varsler NTF boikott av Risavika Terminal AS etter at arbeidsgiverne hadde avvist forbundets tariffkrav, og Den faste tvistenemda hadde kommet til at terminalen var såkalt tarifftomt rom.

I desember 2012 stevnet NHO Transportarbeiderforbundet for både tingretten og arbeidsretten med påstand om at boikott ikke kan brukes.

NTF vinner i begge instanser.

Etter at ytterligere forhandlinger mellom partene ikke fører fram starter boikotten av terminalen 1. november.

En stor demonstrasjon er tillyst utenfor Risavika Havn onsdag 27. november med deltagelse fra hele Skandinavia pluss havnearbeidere fra flere andre land i Europa.

I ettertid har også Industri Energi erkjent at det er NTF som har tariffretten til losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal AS. Med andre ord er det et samlet LO som støtter NTFs tariffrett ved Risavika Terminal.

Lars M. Johnsen og Terje Samuelsen, NTF

Skandinavisk støtte

På den 17. skandinaviske transportarbeiderkonferansen som ble avholdt i Danmark i begynnelsen av november ble det også vedtatt en uttalelse fra de 186 transportarbeiderne som deltok.

– Kampen for tariffavtale ved Risavika Terminal er den samme type strid som havnearbeidere i Europa og resten verden fører mot aggressive arbeidskjøpere. Angrepene har mange former. Målet er å knekke en arbeidergruppe med lange tradisjoner og ordnede arbeidsvilkår, knuse fagbevegelsen og øke profitten. Vi oppfordrer fagforeningskamerater i Danmark, Sverige og Norge til å gi aktiv støtte til kampen havnearbeiderne i Stavanger fører, heter det i uttalelsen.

Annonse
Annonse

Dette er saken

I oktober 2012 varsler NTF boikott av Risavika Terminal AS etter at arbeidsgiverne hadde avvist forbundets tariffkrav, og Den faste tvistenemda hadde kommet til at terminalen var såkalt tarifftomt rom.

I desember 2012 stevnet NHO Transportarbeiderforbundet for både tingretten og arbeidsretten med påstand om at boikott ikke kan brukes.

NTF vinner i begge instanser.

Etter at ytterligere forhandlinger mellom partene ikke fører fram starter boikotten av terminalen 1. november.

En stor demonstrasjon er tillyst utenfor Risavika Havn onsdag 27. november med deltagelse fra hele Skandinavia pluss havnearbeidere fra flere andre land i Europa.