JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bryggeriene kan gå tom for bokser i sommer

Norske bryggerier kan gå tomme for øl- og brusbokser i sommer på grunn av en internasjonal mangel på råvarer til aluminiumsbokser og høy etterspørsel av drikke.
Høy etterspørsel etter drikke på boks samtidig som at det er en internasjonal mangel på råvarer til aluminiumsbokser, kan føre til at norske bryggerier går tomme for enkelte varer i sommer. (Illustrasjonsfoto)

Høy etterspørsel etter drikke på boks samtidig som at det er en internasjonal mangel på råvarer til aluminiumsbokser, kan føre til at norske bryggerier går tomme for enkelte varer i sommer. (Illustrasjonsfoto)

Tri D. Nguyen

Både Coca-Cola Norge, Ringnes og Hansa Borg merker mangelen, ifølge E24.

Energidrikken Monster fra Coca-Cola har vært utsolgt i noen butikker på grunn av boksmangelen. De merker høy etterspørsel etter flere produkter. Boksmangelen er blant grunnene til lengre leveransetid på enkelte produkter, opplyser Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge.

– Vi jobber fortløpende med å løse disse utfordringene, sier Hynne.

Ringnes merker også boksmangelen i sommer. Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard frykter ikke at hele butikker skal stå tomme, men tror det kan bli tomt for noen bokser.

– Enkelte varelinjer kan bli utsolgt, og vi må nok påregne å gjøre noen prioriteringer i perioder, sier han.

Mye delt: Svindlere rekrutterer norsk ungdom til sommerjobber via sosiale medier

Kun tre selskaper leverer aluminiumsbokser i Europa, og de fleste produsenter og bryggerier kjøper fra akkurat disse.

Hansa Borg klarer seg, men mangelen krever at de må planlegge godt gjennom sommeren.

– Slik vi ser det, er det ingen grunn til panikk, sier leder for kommunikasjon og bærekraft i Hansa Borg bryggerier, Stina Kildedal-Johannessen.

Annonse

Flere saker

Annonse