JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busskonkurs – Over 80 mister jobben

Busselskapet NOW AS skulle vise veien med kvartersavganger mellom Notodden og Gardemoen. Etter to og en halv måned er selskapet konkurs. Ingen av de over 80 ansatte har fått lønn den siste måneden.
De ansatte fikk en siste reis hjem. Denne bussen tok noen av de ansatte, som møtte opp på det hasteinnkalte informasjonsmøte, hjem til Drammen.

De ansatte fikk en siste reis hjem. Denne bussen tok noen av de ansatte, som møtte opp på det hasteinnkalte informasjonsmøte, hjem til Drammen.

Audun Hasvik

ahasvik@gmail.com

Det var lørdag klokka 08 at sjåførene som var på jobb i Now AS, fikk beskjed om å stoppe all kjøring, sette av passasjerene og be de finne andre alternativer.

– Vi er veldig lei oss, sier investor Gjermund Jamtveit og direktør Terje Bulling.

Det bør de være. Over 80 ansatte har mista jobben og har heller ikke fått utbetalt lønna for siste måned.

Trodde på konseptet

Mange av de ansatte trodde på løftene og så gjennom fingrene med mer enn en ting da de i sommer tok jobben i det som skulle revolusjonere busstransporten, med avganger hvert kvarter.

Sjåfører fra hele Skandinavia trodde på konseptet og tok jobb som bussjåfører. De flyttet til Kongsberg-regionen og etablerte seg, noen med familie, for å bli med på eksperimentet. Nå står de der, uten lønn og uten arbeid, men med forpliktelser til banker og huseiere.

Tariffavtale

Jan Lebesby var en av de som lot seg fascinere av det nye konseptet til Gjermund Jamtveit, bussgründeren som i sin tid starta Timeekspressen. Han så imidlertid fort at det var mye surr og kaos i bedriften, og satte i gang med å organisere kollegene i Norsk Transportarbeiderforbund. Over 20 sjåfører har til nå organisert seg. Mandag skulle de ha informasjonsmøte og orientere kollegene om at de ville kreve tariffavtale.

– Det blir avlyst, sier Lebesby ironisk.

– Nå blir jobben å hjelpe kollegene med å få lønna så fort som mulig fra lønnsgarantifondet, sier han.

Det kan ta måneder.

– Jeg er ikke det minste overraska over at det gikk som det gikk. Det har fra første stund vært kaos. Informasjon til sjåførene blei sendt via Facebook, ansatte fikk beskjed om at de ikke hadde jobb etter endt skift, fordi de ikke gjorde akkurat som ledelsen sa. Ganske så håpløst, sier Jan Lebesby.

«Ingen» overtidstillegg

Fram til nå har alle ansatte hatt det ledelsen kaller «flat lønn». Det vil si verken kvelds-, natt- eller helgetillegg. Ikke fikk de overtidsbetaling heller.

– Vi har lønna alle høyere enn det som er tarifflønn. For å gjøre det enkelt har de fått fått fra 180 til 210 kroner timen, forklarer direktør Bulling til Transportarbeideren.

Han sier at han ikke visste at det er ulovlig å ikke betale overtidstillegg.

– Da veit du noe jeg ikke veit, er Bullings svar på det spørsmålet.

Fakta

• Den 28. juli startet selskapet Norwegian on Wheels AS (NOW) opp bussrute mellom Notodden til Gardermoen via Kongsberg, Drammen og Oslo.

• Ruta hadde avgang hvert kvarter og ble betjent av store minibusser.

• Selskapet ansatte over 80 sjåfører.

• Lørdag 11. oktober varslet selskapet at de ville gå til skifteretten for å begjære selskapet konkurs.

• Sjåførene fikk beskjed om å stoppe kjøringen umiddelbart, mens passasjerene fikk beskjed om å finne seg annen transport.

• De ansatte har ikke fått lønn den siste måneden.

Les mer:

En lengre sak om Now AS kommer i neste nummer av Transportarbeideren.

Det har fra første stund vært kaos.

Jan Lebesby, NTF-organisert NOW-sjåfør

Annonse

Flere saker

Annonse

Fakta

• Den 28. juli startet selskapet Norwegian on Wheels AS (NOW) opp bussrute mellom Notodden til Gardermoen via Kongsberg, Drammen og Oslo.

• Ruta hadde avgang hvert kvarter og ble betjent av store minibusser.

• Selskapet ansatte over 80 sjåfører.

• Lørdag 11. oktober varslet selskapet at de ville gå til skifteretten for å begjære selskapet konkurs.

• Sjåførene fikk beskjed om å stoppe kjøringen umiddelbart, mens passasjerene fikk beskjed om å finne seg annen transport.

• De ansatte har ikke fått lønn den siste måneden.

Les mer:

En lengre sak om Now AS kommer i neste nummer av Transportarbeideren.