STREIKEN I 1998: Flere hundre arge streikende transportarbeidere demonstrerte utenfor Sjølystsenteret i Oslo hvor Transportbedriftenes Landsforening holdt sin generalforsamling. Per Østvold (bildet) i Norsk Transportarbeiderforbund holdt en flammende appell til de streikende. Her knytter han neven, og er klar til kamp for saken.
NTB/Bjørn Halfdansen
Busstreiken i 1998:
Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant
Den gangen krevde bussjåførene minst ti kroner mer i timen og vant. Siden har det vært 22 år med brutte løfter fra arbeidsgivernes side, mener tidligere leder for Norsk Transportarbeiderforbund Per Østvold.
aurora@lomedia.no
3.800 bussjåfører gikk søndag ut i streik, organisert i LO-forbundene Fellesforbundet, Fagforbundet, Jernbaneforbundet og YS-forbundet Yrkestrafikkforbundet. Lørdag kan ytterligere 4.500 sjåfører legge ned arbeidet.
Siste: Busstreiken er over. Her er resultatet
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
I 2007 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønna skulle nærme seg industriarbeiderlønn. Det motsatte har skjedd. Bare i løpet av de siste tre årene har avstanden i årslønn mellom bussjåfører og industrien økt med 16.000 kroner.
Streikende bussjåfører kaller det et ensidig avtalebrudd, og viser til at lønna må øke med 20 kroner i timen for at den skal komme opp på det nivået som er avtalt.
Sist gang bussjåførene gikk ut i streik viste kalenderen 14. mai 1998. Som i dag, var misnøyen med lønna stor – og streikeviljen tilsvarende stor. Kravet var minst 10 kroner mer i timen, noe som tilsvarer nesten 16 kroner i dag.
• LO-toppar besøkte streikande bussjåførar: Ein rettferdig streik
– Streiken i 1998 er parallell til dagens streikesituasjon. Også den gang hadde bussjåførenes lønn sakket akterut i flere år. Bussjåførene fikk litt av og til, men det monnet aldri, og lønna lå langt under en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, forteller Per Østvold, som den gang var leder for Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), til FriFagbevegelse.
Samtidig var de bussjåførene som var organisert i LO-tilsluttede NTF, ikke på talefot med dem som var organisert i YS, Norsk rutebilarbeiderforbund, som i dag heter Yrkestrafikkforbundet (YTF). Slik hadde det vært siden NRAF brøt ut av NTF i 1955 etter uenighet om hvordan fagforeningsarbeidet skulle drives.
– De satt i hvert sitt rom og forhandlet på tilnærmet identiske tariffavtaler.
– Det var ille, for hvis våre bussjåfører streiket, gjorde ikke deres bussjåfører det – og omvendt. På den måten motarbeidet vi hverandre, sier Østvold.
Kommentar: «Derfor bør du elske streik»
Møtte opp sammen – til arbeidsgivers store skrekk
Men i forkant av oppgjøret i 1998, begynte representanter fra de to forbundene å snakke med hverandre om et mulig samarbeid, og grunnen ble beredt for det.
– Deretter snakket lederen for NRAF og jeg sammen, og ble enige om at vi ikke kunne fortsetter som vi hadde gjort.
I opptrappingen til lønnsoppgjøret i 1998 fikk de til et samarbeid.
«For første gang samarbeider de to bussjåfør-forbundene under tariffoppgjøret. Etter 43 års iskulde mellom LO-tilsluttede Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og YS-tilsluttede Norsk Rutebilarbeiderforbund (NRAF) er de to konkurrentene gode busser», oppsummerte NTB 14. mai 1998.
– Til arbeidsgivers store skrekk møtte vi opp med hver vår forhandlingsdelegasjon som skulle forhandle i samme rom, og vi fremførte felles, identiske krav. Det var helt nytt for arbeidsgiver, og kravet var å komme opp på nivå med en industriarbeiderlønn.
Det endte med konflikt som varte i fire uker, med flere opptrapping underveis, slik at streiken rammet stadig større deler av landet. Fra begynnelsen av juni var den landsomfattende.
• Bussjåførane har mindre å rutte med enn for fem år sidan
Vant opinionen og streiken
– Jeg husker veldig klart at jeg oppsummerte situasjonen for forbundets ledelse da streiken startet. Jeg sa at denne streiken ikke ville bli avsluttet fordi en av partene tapte for mye penger. Busselskapene fikk åpne tilskudd, de slapp å betale lønn til streikende sjåfører og de fikk solide streikebidrag fra NHO. Også vi hadde en solid streikekasse, og vi visste at det var hjelp å få fra andre forbund og LO sentralt, sier Østvold.
Dermed handlet det om å få opinionen på sin side. Og i 1998 var det bussjåførene som lyktes med dette og vant fram, forteller den tidligere forbundslederen.
– Vi gikk ut og sa at vi ville ha et tosifret lønnstillegg, altså minst ti kroner. Det var mye penger for 22 år siden. Resultatet ble 10,50 kroner i gjennomsnitt. Det ble oppfattet som en stor seier, minnes Østvold.
– Vi vant den streiken. Vi kom ikke helt opp i industriarbeiderlønn, men ganske nært i gjennomsnitt.
• Støtte til streikende bussjåfører: Applaus er ikke nok
– 22 år med brutte løfter
I årene som fulgte, begynte det Østvold kaller en sabotering fra arbeidsgivers side.
– De begynte å holde igjen, og holde igjen og holde igjen. Dermed kom en ny kamp om å få samlet tariffavtalene i en bransjeavtale.
I tariffoppgjørene i 2004 og 2006 ble partene enige om å opprette en tariffavtale som skulle gjelde alle bussjåførene. I 2007 ble avtalen – bussbransjeavtalen – opprettet. I den står det at sjåførene skal ha en lønn som er på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Før årets oppgjør var de langt unna.
– Arbeidsgiverne har fortsatt saboteringen sin, slik har de holdt på i 22 år. De har ikke vist evne til å holde løftene sine. Dermed har misnøyen blant bussjåførene blitt større og større. At det eksploderer nå overrasker meg ikke. Det har vært 22 år med brutte løfter.
– Jeg håper virkelig at bussjåførene vinner fram. Det forutsetter at regjeringen holder fingrene fra fatet og ikke bruker tvungen lønnsnemnd. Hvis de taper, vil det være fordi regjeringen hjelper arbeidsgiverne ved å bruke tvungen lønnsnemnd.
Østvold tror bussjåførene har opinionen på sin side, som for 22 år siden.
– De fleste i dette landet synes bussjåførene som har ansvar for å bringe folk til og fra jobb og skole, og har ansvar for liv og helse til 40–50 passasjerer om gangen, gjør en viktig jobb i samfunnet. Og det er ingen grunn til at bussjåfører skal være underbetalt.
Fire streiker som forandret Norge. Hør siste episode av Rørsla
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Kathrine Geard