JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Dårlig idé å legge ned Rygge

– Det er rart at vi ikke skal ha en militær flyplass i Sør-Norge, mener NTL'erne på Rygge flystasjon.
Brannkonstabler og brannmestere på Rygge flystasjon. Fra venstre Morten Nilsen, Bjørn Erik Bratli, Pål Helge Dahlberg, Preben Lunde og Kenneth Larsen.

Brannkonstabler og brannmestere på Rygge flystasjon. Fra venstre Morten Nilsen, Bjørn Erik Bratli, Pål Helge Dahlberg, Preben Lunde og Kenneth Larsen.

May Berg

may.berg@lomedia.no

Forsvarets planlagte nedleggelse av Rygge flystasjon er nå et faktum. 350 av 500 årsverk forsvinner fra Rygge som en del av Luftforsvarets omstilling. I framtida skal Luftforsvaret satse på Ørlandet flystasjon i Trøndelag. Rygge blir redusert til helikoterbase for Bell-helikoptrene.

Les også: 350 årsverk blir fjernet

Men selv om Luftforsvaret forsvinner fra Rygge, skal flyplassen leve videre som sivil lufthavn. For NTL'erne på Rygge betyr det at arbeidsplassene deres opprettholdes. De sivilt ansatte skal overføres til Rygge Sivile Lufthavn (RSL) gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse. Tidspunkt for overføringen er satt til 1. november.

Behov for beredskap

Men selv om deres jobber ikke forsvinner, er NTL-medlemmene i brann-, rednings- og plasstjenesten dypt uenige i Luftforsvarets beslutning. De mener at Norge trenger en militær flyplass på tett befolkede Østlandet, nær hovedstaden og grensa til Sverige.

– Den økte terrorberedskapen for 14 dager siden viste at Norge trenger Rygge flystasjon, med den geografiske plasseringen den har. Uten Rygge, må utrykning skje fra Ørlandet, sier Morten Nilsen, brannmester og plasstillitsvalgt for brann-, rednings- og plasstjenesten.

De mener at beslutningen om å legge ned Rygge var forhastet, begrunnet i behovet for å spare penger fordi Luftforsvarets nye kampfly har blitt en så kostbar investering. De har ikke gitt helt slipp på håpet om at vedtaket kan bli omgjort.

– Dette har ikke politikerne overveid godt nok. Vi skulle ønske at de ville komme hit og hatt en samtale med oss, og hørt på våre argumenter, sier Nilsen.

Bekymret for framtida

Nilsen og brannmester-kollega Bjørn Erik Bratli er bekymret for framtida for et famtitalls brannmenn og lufthavnbetjenter med Rygge Sivile Lufthavn som arbeidsgiver. Knappe tre måneder før ansettelsesforholdet skal overføres, er det ikke satt igang forhandlinger mellom NTL og RSL om virksomhetsoverdragelsen. Tilknytningen til Statens Pensjonskasse, lønn, bemanning og turnus er spørsmål de venter på å få avklart.

– I dag har vi en turnus vi er svært fornøyd med, som passer for familiefolk, sier Bratli og Nilsen.

Forsvarsbygg og RSL har ennå ikke blitt enige om kjøpesummen, og RSL har gjort det klart at den taksten de har bllitt presentert for har de ikke råd til å betale. Det bidrar til ytterligere usikkerhet blant de ansatte.

Mindre enn tre måneder før de får ny arbeidsgiver, vet de ingenting om framtidige lønns- og arbeidsvilkår. NTL og RSL skal gå i drøftinger om virksomhetsoverdragelsen, men det er uvisst når.

– Å skylde seg langsomt er et uttrykk vi bruker når vi rykker ut ved brann. Det skulle vi ønske forsvarsledelsen og Forsvarsdepartementet forsøkte å leve opp til. Vi skulle ønske at man hadde holdt fast på den opprinnelige planen om å opprettholde Rygge fram til 2016. Så rakk man å gjennomføre en forsvarlig prosess, sier Nilsen.

Annonse

Flere saker

Annonse