JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Deregulering av luftfarten: – Ikke gjør de samme feilene som oss, advarer sjøfolka

Luftfart og sjøfart har likheter. De har opplevd og opplever dereguleringer.
Yngve Carlsen (i midten) sammen med Hans-Christian Gabrielsen og Johnny Hansen.

Yngve Carlsen (i midten) sammen med Hans-Christian Gabrielsen og Johnny Hansen.

Tri Nguyen Dinh

helge@lomedia.no

– Vi opplevde det på 80-tallet. Nå er luftfarten i ferd med å oppleve det samme. Dere må ikke gjøre de feilene som vi gjorde, advarte forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund sin kollega i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen.

Lederen i Sjømannsforbundet, Flygerforbundet og LO møttes mandag til diskusjon rundt spørsmålet om vi vil ha et «arbeidsliv der norske lønns- og arbeidsvilkår skal ligge til grunn i hele, ikke bare deler av Norge».

Deregulering

Akkurat som sjøfarten kom ut av kontroll, er luftfarten i ferd med å oppleve det samme, mente paneldeltakerne. Den deregulerte luftfarten er en trussel mot et organisert arbeidsliv, faste ansettelser og pensjon.

– Det som har vært en selvfølge faller ut når styrerommene fylles, mener Hansen.

Flygerforbundets leder, Yngve Carlsen, har likevel tro på at det er mulig å beholde norske arbeids- og lønnsvilkår.

– Men du må få på plass reguleringen på europeisk nivå om hvordan du ansetter folk, mener han.

Betydning for mange

Også LO-leder Hans-Christian Gabrielsen mener det som har skjedd i sjøfarten og som skjer i luftfarten, har betydning for mange andre bransjer.

– Det sjøfarten erfarte på 70- og 80-tallet må man forsøke å lappe igjen skadene på i dag. Vi må få på plass noen felles standarder, som at du er ansatt, ikke selvstendig næringsdrivende. At det er en tariffavtale som gjelder, og at selskapet betaler skatt, sa Gabrielsen.

– Vi må begynne å få noe felles på plass. Men vi klarer ikke det alene, vi er avhengig av å få med oss myndigheter og arbeidsgivere på laget for å klare og opprettholde standarden, påpekte han.

Annonse
Annonse