Bussjåførene i Norge streiker for første gang på 22 år. Vidar Martinsen (f.v.), Sobia Rafiq og Yakup Øzsatici ved Norgesbuss’ anlegg på Ulven i Oslo.
Håvard Sæbø
Busstreiken:
Derfor streiker bussjåførene
Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker.
aurora@lomedia.no
Den første busstreiken i Norge på 22 år, var et faktum søndag 20. september. Da la 3800 bussjåfører ned arbeidet i Oslo og Viken fordi meklingen mellom NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden, og Fellesforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet og Yrkestrafikkforbundet som representerer sjåførene, ikke hadde ført fram.
Etter at busstreiken ble trappet opp, med ytterligere 4500 bussjåfører i sju fylker, berører den store deler av kollektivtransporten i Norge.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Hva er bussjåførenes krav?
1. Høyere lønn
Bussjåførene krever høyere lønn.
I tariffoppgjørene i 2004 og 2006 ble partene enige om å opprette en tariffavtale som skulle gjelde alle bussjåførene, og bussbransjeavtalen kom i 2007. I protokollen etter meklingen i 2006 heter det: «I bussbransjen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn». Dette bekreftes i senere protokoller mellom partene, og sist i 2012. Før årets oppgjør var de langt unna.
Bare i løpet av de siste tre årene har avstanden i årslønn mellom bussjåfører og industrien økt med 16.000 kroner.
Les mer: Bussjåførene har mindre å rutte med
– Det er ensidig avtalebrudd. Vi må ha 20 kroner mer i timen for å komme opp på det nivået avtalen sier at vi skal ligge på, sa streikende klubbleder Marit Sauge til Fagbladet forrige uke.
Hele saken: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do
Samtidig har Fellesforbundets leder Jørn Eggum vært tydelig på at selv om de tjener 20 kroner mindre i timen enn industriarbeidere, har ikke bussjåførene krevd en lønnsøkning på 20 kroner per time i årets oppgjør.
– I dette oppgjøret må vi begynne arbeidet med å tette gapet mellom bussjåførene og industrien, sa han i en pressemelding forrige uke.
Snittlønna i bransjen er 455.000 kroner, inkludert alle tillegg. Begynnerlønna ligger på 374.000 kroner, ifølge Fellesforbundet. En gjennomsnittlig industriarbeiderlønn var på 496.200 kroner per årsverk i 2019.
Det er også et krav om å løfte turbilsjåførenes lønn, gjennom økt minstelønn og fagbrevtillegg for turbilsjåfører.
Slik gikk det da bussjåførene streiket sist: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant
2. Overtid fra første minutt
Bussjåførene krever også at det skal regnes overtid fra første minutt, når bussen er forsinket på slutten av en vakt.
I dagens avtale får ikke bussjåførene betalt for forsinkelser på inntil ti minutter.
– De må være over ti minutter forsinket for at det skal regnes som overtid. Det fører til at vi bussjåfører jobber gratis, sa klubbleder Marit Sauge til Fagbladet.
Bussjåførene hevder at selskapene spekulerer i et trangt tidsskjema.
3. Arbeidstid
Bussjåførene krever også bedre arbeidstidsordninger.
Det som kalles delte skift, der bussjåførene arbeidsdagen deles i to med en lang ubetalt pause midt på dagen, er utbredt i dag.
Dermed kan bussjåfør fort være opptatt på jobb i opp mot 70 timer per uke, men kanskje få betalt for halvparten. Denne arbeidstiden gjør jobben vanskelig å kombinere med familieliv.
– Sjåførene blir veldig slitne av å jobbe på denne måten. Vi vil ha en arbeidsdag som gjør det mulig å leve et vanlig liv og som ivaretar sikkerheten på norske veier, skrev forbundsleder Jørn Eggum i denne kommentaren.
4. Sikkerhet
Bussjåførene har også et krav om det skal inn i tariffen at sjåførene skal få nok tid å gå over bussen i sikkerhetssjekken.
– Sjåføren er lovpålagt å foreta sikkerhetssjekk av bussen, men dette er det ofte ikke satt av nok tid til. Vi finner oss ikke i at sjåførene skal fortsette å gjøre dette på fritiden, har forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes tidligere uttalt.
Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd
5. Kompetanse
Det er også et krav om avtaler som sikrer økt kompetanse hos bussjåfører.
– Om samfunnets kollektivsatsing skal lykkes må vi ha en fremtidsrettet utvikling av tariffavtalene. Fellesforbundet vil ha avtaler som utvikler kompetansen hos bussjåførene. Unge søker seg ikke til en bransje der man ikke satser på folk. Uten rekruttering svikter kvaliteten. Det kan vi rett og slett ikke godta. Vi vil ha en bransje som satser på de ansatte, skrev Eggum i kommentaren.
Les også: Full støtte til bussjåførene fra Sykepleierforbundet
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo