JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Derfor streiker de jernbaneansatte 15. juni

Her er fem av grunnene de jernbaneansatte oppgir for hvorfor de vil streike mot jernbanereformen.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Mandag 15. juni kl. 10-13 går ansatte i NSB, Flytoget og Jernbaneverket ut i politisk streik.

De stanser togene i protest mot jernbanereformen.

Her er noen av grunnene:

1. Jernbanen splittes opp

Ansatte i NSB, Flytoget og Jernbaneverket mener regjeringens forslag splitter opp sektoren. De tror konsekvensene blir privatisering, mer byråkrati, økte kostnader og usikkerhet for personalet.

Forbundslederne Rolf Jørgensen i Lokomotivmannsforbundet, og Kjell Atle Brunborg i Jernbaneforbundet mener oppsplittingen vil gi et dårligere tilbud for kundene.

– Konkurranse om sporet løser ikke de problemene jernbanen og publikum står overfor. Infrastrukturen er den samme, sa Jørgensen i høringen.

I dag ligger ansvaret i hovedsak to steder, i Jernbaneverket og NSB, begge hører inn under Samferdselsdepartementet.

– Nå skal det lages et direktorat, et statsforetak, et verkstedselskap og persontrafikken skal legges ut på anbud i seks-åtte pakker. Det kan ende med 12-15 virksomheter. Dette er oppsplitting, ikke samordning, sa Brunborg.

2. Vil heller ha økte investeringer

De ansatte mener økte investeringer er svaret, ikke konkurranse.

– Meldingen tar ikke tak i etterslepet på infrastrukturen. Det må satses i årene framover, ikke minst for å få et alternativ til personbilen i de store byene. Dette er en oppskrift på privatisering, selv om ordet som brukes er konkurranse, sa Gabrielsen.

Han viste til at landene som lykkes har valgt å ha integrerte selskaper med ansvar for både infrastruktur og trafikk.

3. Frykter dårligere pensjon

Foretaket med ansvaret for infrastruktur skal splittes opp i mindre produksjonsselskaper som kan delta i konkurransen om oppdrag innen drift og vedlikehold.

– Regjeringen vil at infrastrukturforetaket gradvis skal konkurranseutsette alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver, står det i meldingen.

For de som nå er statsansatte, betyr det at de fortsetter med ordningen i Statens pensjonskasse (SPK).

– Det legges opp til en «lukket ordning». For medarbeidere som ansettes etter at foretaket er opprettet, vil det bli etablert en egen ordning utenfor SPK, står det om pensjoner.

Jernbaneforbundet reagerer både på begrensningene og at de kommer lenge før selskap og styre er på plass.

4. Lønns- og arbeidsvilkår kan bli presset nedover

Anbudskonkurranser kan føre til at NSB taper passasjertrafikk. Meldingen viser til arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse.

– Her kan det bli press på arbeidstider, ansettelsesforhold og kjøre- og hviletidsbestemmelsene, sa Rolf Jørgensen i komitehøringen.

5. Saken behandles ikke grundig

LO og de berørte forbundene reagerer på tempoet i behandlingen av det regjeringen selv kaller den største jernbanereformen på 100 år.

– Hastigheten man nå legger opp til er uforsvarlig. Det er underlig at en stortingsmelding legges fram uten risikoanalyse. Nå framstår den som en blankofullmakt til å eksperimentere med jernbanen i framtida, sa LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen, nestleder i LO under høringen i Stortingets Transportkomité.

Meldingen kom til Stortinget 12. mai, Transportkomiteen skal avgi sin innstilling 11. juni og behandlingen i plenum kommer mandag 15. juni, samme dag som det er varslet politisk streik mellom 10 og 13.

Les også: Hele jernbane-Norge står stille 15. juni (10.06.15)

Les også: Slik blir den blåblå jernbanen (12.05.15)

Les også: Her er landene som lykkes med jernbane (12.05.15)

Les også: Høyre: – NSB er godt rustet til å møte konkurransen (12.05.15)

Les også: Slik presenterer de borgerlige partiene reformen (11.05.15)

Aktiviteter

Mandag 15. juni: Politisk streik kl. 10-13.

Oppmøte på Jernbanetorget, demonstrasjonstog til Stortinget.

Appeller, overlevering av uttalelser

2. juni: Utdeling av løpesedler etc. fra kl. 6 til 17.

3. juni: Utdeling av løpesedler i morgenrushet kl. 6 til 10.

Jernbanereformen

Presentert 11. mai.

Stortingsmeldingen offentlig 12. mai.

Innstilling fra Transportkomiteen 11. juni.

Stortingsbehandling 15. juni.

Hastigheten man nå legger opp til er uforsvarlig.

Hans-Christian Gabrielsen, nestleder i LO

Annonse
Annonse

Aktiviteter

Mandag 15. juni: Politisk streik kl. 10-13.

Oppmøte på Jernbanetorget, demonstrasjonstog til Stortinget.

Appeller, overlevering av uttalelser

2. juni: Utdeling av løpesedler etc. fra kl. 6 til 17.

3. juni: Utdeling av løpesedler i morgenrushet kl. 6 til 10.

Jernbanereformen

Presentert 11. mai.

Stortingsmeldingen offentlig 12. mai.

Innstilling fra Transportkomiteen 11. juni.

Stortingsbehandling 15. juni.