JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Pilotene og flystreik

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Medlemmene i Norske SAS-flygeres Forening har godkjent meklingsavtalen i uravstemningen. Styret og Norsk Flygerforbund tar resultatet til etterretning. 
SAS

SAS

Tormod Ytrehus

helge@lomedia.no

Endelig resultat for hele SAS Pilot Group vil sannsynligvis foreligge på tirsdag. Det skal være flertall blant både norske, svenske og danske piloter for å takke ja til avtalen.

SAS er under konkursbeskyttelse og avtalen må etter alt å dømme også godkjennes av den amerikanske domstolen som forvalter kreditorenes verdier. 

Alle selskapene

Avtalen har en løpetid på fem år fra 1. oktober 2022 og innebærer vilkårsendringer på over 25 prosent, herunder lønnsreduksjon, sesongfleksibilitet og opptil 60 timers arbeidsuke.

Til gjengjeld er det slått fast at avtalen gjelder i SAS, inkludert nyopprettede selskaper.

Alle de 560 oppsagte pilotene vil få tilbud om å komme tilbake til SAS, hvorav 110 allerede er gjenansatt.

Norske SAS-flygeres Forening er spesielt fornøyd med at den norske arbeidslivsmodellen ikke lenger utfordres av SAS-ledelsen.

Lettet pilotleder

Fungerende leder i Norske SAS-flygeres forening, Ole Knutsen, ville ikke forskuttere noe resultat overfor FriFagbevegelse før fristen for avstemningen gikk ut. Etter at resultatet er klart, sier han:

– De norske SAS-pilotene og hele pilot-kollektivet har vist stor ansvarlighet overfor selskapet. Dette gir selskapet mulighet til å få forutsigbarhet og rammevilkår som er billigere enn konkurrentene, sier han til FriFagbevegelse.

– Samtidig er det nå mulig å bygge tillit og samarbeid over fem år. Den høye prisen vi må betale gir litt blandede følelser. Men jeg er lettet over at vi nå er der vi er. At vi slipper en ny mekling, og slipper en eventuelt ny streik, sier Ole Knutsen.

Han er spesielt fornøyd – og stolt – over at pilotene sto opp for den norske modellen.

– Vi har vist ansvarlighet for selskapet og solidaritet med det som har blitt stående utenfor og som nå får tilbud om å komme tilbake til SAS, legger han til.

– Nå er det lagt et rammeverk for at selskapet kan komme videre samtidig som det krever respekt for de avtaler vi nå inngår, sier Ole Knutsen.

I en pressemelding påpeker Norske SAS-flygeres Forening at mange medlemmer har stemt ja i solidaritet med de yngre, og samtidig vist stor ansvarlighet for selskapet i en vanskelig situasjon.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik påpeker at pilotene nok en gang viser ansvarlighet i en vanskelig tid for SAS.

– Jeg er glad for at medlemmene har anerkjent den innsatsen som de tillitsvalgte har lagt ned. De har med dette gitt et avgjørende bidrag til at SAS har muligheten til å videreutvikle seg som selskap. Nå må videre omstilling skje i samarbeid med de ansatte. Jeg forventer at ledelsen legger til rette for et tillitsfullt samarbeid om SAS sin fremtid, sier Peggy Hessen Følsvik i en kommentar til FriFagbevegelse.

Klart flertall

15 dager med streik ga 3800 kansellerte flyavganger og 1,5 til 2 milliarder tapte SAS-kroner. Etter flere dager med ny mekling aksepterte pilotene en avtale som gir store lønnskutt, mer fleksibel bruk av ansatte i høy- og lavsesong, inntil 60 timers arbeidsuke, og frys av streikeretten i fem år.

To norske pilotforeninger, LO-tilknyttede Norske SAS-flygeres forening (LO) og Parat-tilknyttede SAS Norge Flygerforening (YS), og pilotforeningene i Sverige og Danmark hadde frist til midnatt med å stemme over forhandlingsresultatet som altså ga et klart ja-flertall.

Annonse
Annonse