Illustrasjonsfoto: Erlend Dalhaug Daae
Godstog til Gøteborg:
Det går ikke et eneste godstog mellom Oslo og Gøteborg. Årsaken er enkel, mener NHO
Det går ikke et eneste godstog mellom Oslo og Gøteborg, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport. Årsaken skal være den dårlige infrastrukturen.
– Det går ingen godstog mellom Oslo og Göteborg, og det er det ingen som trenger å undre seg over. Det tar nemlig dobbelt så lang tid å frakte gods med jernbane som med lastebil på denne strekningen, opplyser Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport.
Med lastebil tar ferden om lag tre og en halv time, med godstog tar det om lag sju timer, sier Kjensli, som hevder årsaken er for dårlig kapasitet på Østfoldbanen.
p
Kjensli er overbevist om at det kunne ha gått to-tre godstog daglig fra Oslo til Göteborg og videre til Malmø, om infrastrukturen hadde vært bedre.
– Ett godstog tilsvarer 30 semitrailere, så potensialet for mer gods på jernbane er stort.
40 km i timen
Infrastrukturen som mangler kunne ha vært på plass forlengst, hvis Norge hadde fulgt opp avtalen som ble inngått med FNs økonomiske kommisjon for Europa (UNECE) i 1991. Som Dagsavisen nylig skrev, innebærer avtalen en ambisjon om en minimumshastighet på alle internasjonale hovedtransportstrekninger - inkludert Østfoldbanen - på 120 kilometer i timen innen år 2000.
Snart 20 år etter at den fristen utløp, er hastigheten på deler av Østfoldbanen fortsatt helt nede på rundt 40 kilometer i timen, ifølge Bane NOR.
Snarlig bedring ligger det heller ikke an til, etter som regjeringen ikke lenger vil gjennomføre den planlagte intercityutbyggingen med dobbeltspor til Sarpsborg.
Det som likevel står fast er regjeringens ambisjon om å overføre 30 prosent av alt gods som fraktes mer enn 300 kilometer i Norge, fra vei til sjø og bane.
– Kunne gått konkurs
Den ambisjonen var forresten nylig nær ved å grunnstøte fullstendig, skal vi tro Kjensli.
p
– Det var helt avgjørende at regjeringen innførte en støtteordning for gods på jernbane. Uten den kunne godsselskaper ha gått konkurs, sier han.
Den midlertidige støtteordningen er på 60 millioner kroner i år og deretter på 90 millioner kroner for hver av de to påfølgende årene.
Are Kjensli, administrerende direktør NHO Logistikk og Transport.
Arkivfoto: Roy Ervin Solstad
– Den skal kompensere for økte kostnader for bransjen inntil vi får en positiv effekt av nye krysningsspor og terminaler, forteller Kjensli.
– Nå er det viktig at denne støtteordningen ikke blir et hvileskjær. Poenget må være at vi har kommet lenger enn i dag, etter de tre årene.
– Hva må til?
– I dag er lønnsomheten dårligst på Dovrebanen og Sørlandsbanen, og her må Bane NOR ha en plan for bygging av nye og lengre krysningsspor. Vi må dessuten få mer effektive godsterminaler i Trondheim og Bergen, svarer Kjensli.
– Vi vet også at hvis gods kommer på jernbane fra utlandet og inn til Norge, er det større sjanse for at godset fraktes videre med tog enn med bil. Kapasiteten på Østfoldbanen må derfor økes. Det må gjøres noe med skinnegangen, og så får det være opp til ekspertene hvordan det skal gjøres, på den viktigste veien til kontinentet.
– Trengs mer trøkk
På papiret kan det se ut til at Kjensli kan bli bønnhørt. I Nasjonal transportplan for 2018-2029 er det vedtatt en godspakke på hele 18 milliarder kroner.
p
– Dette er i hovedsak investeringer i godsterminaler og jernbanelinjer for å kunne kjøre flere, lengre og raskere godstog, opplyser Kjell Erik Onsrud, leder av organisasjonen For Jernbane.
– Jevnt fordelt ville godspakka tilsvart investeringer for 1,5 milliarder kroner hvert år. I praksis er det under en tredel som bevilges årlig. Det er selvfølgelig bra det som gjøres, men det trengs mer trøkk for å få gods på bane raskt på offensiven, fortsetter han.
Onsrud viser også til forslaget for statsbudsjett for neste år.
– Der står det at vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet er forventet å øke med mer enn én milliard kroner neste år. For riksveier forventer regjeringen å hente inn etterslep med 700 millioner kroner neste år. Det er bra, men forskjellsbehandlingen er uforståelig, mener Onsrud.
– Utskifting av gamle og slitte komponenter er grunnleggende for at jernbanesystemet skal henge sammen og togene kunne holde ruta.
– Kan ikke sende tømmerstokker med fly
– Selvsagt burde det ha vært egne godstog mellom Oslo og Göteborg. Du kan ikke sende tømmerstokker med fly, sier SVs Arne Nævra.
p
Han har lenge «hamret løs på» de dårlige togforbindelse mellom Norge og utlandet, bare for å bli møtt med manglende interesse eller direkte avslag. Ett eksempel på dette er stortingsflertallets nei til å gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU) om å vurdere nye og raskere jernbanestrekninger mellom Oslo og Göteborg og Oslo og Stockholm. Forslaget, som ble fremmet av SV sammen med Ap og Sp, ble nedstemt i mai i fjor.
Han mener det er trist at Norge ikke har klart å oppfylle UNECE-avtalen, selv om den ikke er bindende for Norge.
– Hvor stor den reelle viljen er til å satse på dette, blir avslørt i de årlige statsbudsjettene og i Nasjonal transportplan, fortsetter Nævra.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin