JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever kompensasjonsordning:

Det haster med å redde Widerøe, SAS og Norwegian, sier Myrli (Ap): – Alternativet er useriøse lavprisselskap

Norsk luftfart har ikke tjent penger på 10 måneder. De fire opposisjonspartiene vil forbedre regjeringens krisepakke.
KRISE FOR HELE LUFTFARTEN: Det er ikke bare Norwegian som sliter. Nå tvinger det seg fram en kompensasjonspakke for hele luftfarten.

KRISE FOR HELE LUFTFARTEN: Det er ikke bare Norwegian som sliter. Nå tvinger det seg fram en kompensasjonspakke for hele luftfarten.

Asle Rønning

helge@lomedia.no

Etter det FriFagbevegelse erfarer, er en generell kompensasjonsordning for luftfarten en del av forhandlingene mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og Fremskrittspartiet i Stortinget.

Den akutte situasjonen i Norwegian tvinger fram dette. Men også Widerøe og SAS er hardt preget etter 10 måneder uten inntekter.

Innenlands billigfly: Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet

Staten må bidra

Samferdselspolitiker for Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, vil ikke kommentere dette, men er samtidig klar på at hvis Norwegian skal overleve må Staten bidra på en eller annen måte.

Han tror samtidig det sitter langt inne at dagens regjering vil gå inn på eiersiden i Norwegian. Tidligere har regjeringen avvist det samme i forhold til SAS, nettopp med begrunnelse av en likebehandling av de tre norske flyselskapene.

Mens hele det politiske miljøet er opptatt av Norwegians kamp om å overleve, mener Myrli man heller ikke må glemme SAS og Widerøe.

– Det er helt sentralt for norsk luftfart at vi etter at denne krisen er over har tre norske flyselskap som kan utfylle seg hverandre slik Widerøe, SAS og Norwegian gjør i dag. Alternativet er at vi får inn useriøse utenlandske lavprisselskap med utenlandske lønns- og arbeidsforhold, sier Sverre Myrli til FriFagbevgelse.

Saken fortsetter under bildet.

HASTER: Samferdselspolitiker for Arbeiderpartiet, Sverre Myrli mener det haster å redde norsk luftfart.

HASTER: Samferdselspolitiker for Arbeiderpartiet, Sverre Myrli mener det haster å redde norsk luftfart.

Helge Rønning Birkelund

For å klare dette er det viktig å få en kompensasjonsordning på plass. Og det haster. Det må skje i løpet av dager, ikke uker.

Statlig anbud: Her er kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter

Strategisk betydning

– Våre tre flyselskap har en viktig strategisk betydning. Derfor må de sikres på en eller annen måte. Samtidig må Staten stille krav. Vi kan ikke bare sende sjekker til flyselskapene.Det er ikke slik at selskapene skal ha blankofullmakt til å bruke pengene akkurat som de vil, mener Myrli.

Han mener at selvsagte krav må være baser i Norge og ansatte med norske lønns- og arbeidsforhold.

At Norwegian nå har bestemt seg for å kutte langrutene, synes Myrli må telle i positiv retning.

– For Norge er det ikke strategisk viktig å redde flyselskap som flyr mellom London og Sør-Amerika. Men det er strategisk viktig å redde selskap som flyr i Norge, og selskap med et nettverkssystem for folk som skal via Gardermoen til andre europeiske eller nordiske land med korresponderende ruter, mener Myrli.

Tirsdag i forrige uke var det høring om fire forslag om norsk luftfart i Stortinget. Både LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik og opposisjonen var klare på at regjeringen må føre en politikk som støtter opp om flyselskap med norske lønns- og arbeidsforhold i en stadig tøffere konkurranse med lavprisselskap.

Annonse
Annonse