HISTORISK MULIGHET: Nesten alle rutebussjåfører lever med anbud. Nå er det en mulighet for at trenden snur, konstaterer Marit Sauge, leder i bussklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening.
Simen Aker Grimsrud
Bussjåfør-lønna:
Dette kan avgjøre framtida til bussjåførene: – En historisk mulighet
Trikkeførere tjener nesten 70.000 kroner mer enn en bussjåfør. Nå kan mye endre seg.
ola.tommeras@fagbladet.no
Både Oslo og Innlandet fylke står foran et veiskille som kan avgjøre framtida til landets bussjåfører. Det avhenger av politiske vedtak de nærmeste ukene.
Budsjettforhandlingene i Oslo kommune er i gang. Rødt krever at rutebusser i egenregi blir en del av neste års budsjett i forhandlingene med byrådspartiene Ap, MDG og SV.
• Rødt med tøft budsjettkrav: Vil ansette alle bussjåførene i kommunen igjen
Samtidig i fylket Innlandet, tidligere Oppland og Hedmark, ligger det nå på bordet en utredning om rutebusskjøring på anbud.
I desember avgjør trolig fylket om de skal ta de første rutene tilbake i egenregi eller ikke.
• Samleside: Bussjåfør
– Historisk mulighet
I Oslo er kommende anbudsrunder satt på vent ett år på grunn koronasituasjonen. Dermed er det tid til å forberede egenregi på bussrutene i avtaler som går ut i 2022.
– Vi har en historisk mulighet nå, sier leder av bussklubben i Fagforbundet Oslo sporveiers arbeiderforening, Marit Sauge. Av flere grunner:
• Vi har et styringsflertall som er skeptisk til anbud
• En busstreik med økt bevissthet om sjåførenes arbeidssituasjon etter 20 år med konkurranse og anbud.
• Flere anbudskontrakter som går ut i nær framtid. Det gjelder Oslo øst, indre by og Oslo vest.
• Fagforeninger som står samlet om at rutebussene bør drives i offentlig regi.
• Ny skatt kan spise opp hele lønnstillegget bussjåførene streiket for å få
– Skjønner ikke hva som har skjedd
– Oslo er i en unik situasjon. Kommunen har allerede et eget selskap, Unibuss, og kan ganske enkelt omorganisere framfor å sette bussrutene ut på nye anbud, mener Marit Sauge.
Hun tror ikke politikerne har skjønt hvordan hverdagen til bussjåførene har utviklet seg i et anbudsregime med overvåking, kontroller og effektivitetskrav.
Selv har hun kjørt buss i Oslo i 33 år og kjenner både drift i kommunal regi og å kjøre konkurranseutsatte ruter.
Det opplever også leder for Fagforbundet Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Innlandet fylke, Anders Kollmar-Dæhlin. Det siste året har han brukt mye tid på å snakke med politikere i alle partier. Det har munnet ut i utredning om bussruter på anbud. Der konkluderes det med vanskeligere arbeidsforhold for sjåførene i sentrale strøk.
Blir ilagt gebyrer
– Politikere begriper ikke hva sjåførene utsettes for, sier Marit Sauge og beskriver:
– Vi måles i minutter på avgangstider. Ruter ilegger gebyrer ved avvik. Blir jeg forsinket ved utkjøring, ved for eksempel at parkeringsbremsen ikke slipper, blir videre kjøring bestemt etter hva som gir minst gebyrer – ikke etter hva som er mest gunstig for tjeneste og passasjerer. Det er stressende og spesielt vanskelig for ferske sjåfører når de får arbeidsinstrukser som oppleves som meningsløse, sier hun.
Sauge viser til beinharde vakter og legger fram et eksempel fra vaktoversikten:
– Denne her er fra klokka 03.55 til 10.00 og denne fra 13.00 til 21.00. Det er verken rent nattskift eller dagskift. Du kan bare glemme døgnrytme. Dataprogrammer fordeler timetallet uten hensyn til dag og natt. De som ikke greier skiftarbeidet, må finne seg i delte vakter med en pause midt på dagen som ikke regnes som arbeidstid. Det blir ikke mye tid igjen til familien, sier Sauge.
• Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne
Forverres for hvert anbud
Da Sauge begynte å kjøre buss i 1987, sørget kommunen for rutebussene selv gjennom Oslo Sporveier. På 2000-tallet begynte de første anbudene, bussrutene ble satt ut på konkurranse til selskapene som kan levere lavest mulig pris.
Fylke etter fylke fulgte etter, og i løpet av de siste 20 årene har så godt som alt av bussruter i Norge endt på anbud.
– For hvert eneste anbud blir hverdagen til sjåførene vanskeligere. Når ett selskap får en idé til hvordan å drive mer effektivt og billigere, går ryktet videre til andre selskap. Sjåførene ender opp med at det ikke er tid igjen til å reise seg fra førerplassen i løpet av dagen, sikkerhetssjekk av busser som må gjøres på fritid og idiotvakter utregnet av datamaskiner, sier Sauge.
Sauge legger til at i Oslo er det kommunalt eide selskapet Unibuss det som konkurrerer minst på bekostning av sjåførenes arbeidssituasjon.
– Unibuss vinner anbud likevel, nettopp fordi selskapet ikke tar utbytte. Det viser hva som er mulig å spare om bare kommunen tar kjøringen tilbake i egenregi. I tillegg går det millioner til kontrollregime og til å utarbeide anbud, og materiellet blir dårligere. Bussene lages med de billigste girkassene, de dårligste styresystemene og uten sikring av sjåførene. Bussene må jo være billige, siden de bare skal vare anbudsperioden. Deretter blir det produsert nye busser. Det er ikke spesielt miljøvennlig heller, påpeker hun.
Må starte i 2022
– Jeg har trua på at dette skal gå igjennom, at politikerne vil ta rutebusskjøring tilbake i egenregi, sier leder av yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Innlandet, Anders Kollmar-Dæhlin. En utredning med evaluering av rutebuss på anbud i Innlandet ble levert i forrige uke. Den konkluderer med god konkurranse og lite utbytte, men også med forverrede arbeidsforhold for sjåførene på ruter i sentrale områder.
En tilsvarende utredning ble gjort i Trøndelag, uten at det nådde helt fram politisk. I mellomtiden har det vært busstreik, der alle har fått høre om sjåførenes hverdag. Kollmar-Dæhlin tror nettopp det kan bevege politikere.
– Politikere ønsker akseptable lønns- og arbeidsforhold for de som utfører offentlige tjenester, sier han.
Den første kontrakten som utløper, er bussrutene i Valdres, i 2024. «Arbeidet med en ny kontraktsrunde må starte i 2022, og et vedtak om å endre anbudspraksis bør derfor gjøres i 2021», skrev fylkesrådmannen i saksframlegget tidligere i år.
– Behandler ikke folk slik
Nestleder i Samferdselsutvalget i Innlandet fylke, Sjur Arnfinn Strand (Ap), er positiv til å ta busskjøring tilbake i egenregi.
– Det er en dårlig måte å behandle folk på – slik bussjåførene blir behandlet i dag, sier han.
– Bussbransjen har mange utfordringer, både faglige og sosiale, sier leder av samferdselsutvalget i Innlandet, Stein Tronsmoen (Sp).
Han vil ikke forskuttere en avgjørelse, men tror en den blir tatt i desember.
Tror på ny retning i Oslo
I Oslo er det rødgrønt flertall. Sauge har et sterkt håp om at det kan bli staket ut en ny retning nå. Tre store anbudskontrakter er på vei til å gå ut, men er korona-utsatt et år. Det gir tid til å forberede egenregi.
Leder av finansutvalget i Oslo, Frode Jacobsen (Ap), har ansvaret for budsjettforhandlingene. Han vil ikke kommentere enkeltsaker foran budsjettforhandlingene, sier han til Dagsavisen.
– Vi skal møte Rødt og starte diskusjoner om budsjettet. Min målsetting også denne gangen er å bli enige om et budsjett for neste år, sier han til Dagsavisen.
Tjener 70.000 mindre
I høst skrev Klassekampen om lønnsforskjellen som har oppstått mellom førere av trikk og bane, som fortsatt er kommunalt ansatt, og bussjåførene som er satt på anbud. Trikkeførere ligger nesten 70.000 kroner over i årsinntekt.
– Ansatte på trikk og bane hadde aldri i verden funnet seg i lønns- og arbeidsforhold som bussjåførene opplever. Ikke en eneste dag, sier leder av Oslo sporveiarbeideres forening, Rune Aasen til Fagbladet.
Sporgående kollektivtrafikk i Oslo drives i kommunal regi. Det kommunale Sporveien er flere ganger kåret til et av verdens mest effektive kollektivselskap.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Kathrine Geard