JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FULLE BUSSER: Der er skoleungdom uten fri skyss, eldre som kanskje ikke reiste til byen like ofte som før, og ikke minst bilister som har parkert bilen og pendler med bussen.

FULLE BUSSER: Der er skoleungdom uten fri skyss, eldre som kanskje ikke reiste til byen like ofte som før, og ikke minst bilister som har parkert bilen og pendler med bussen.

Werner Juvik

Her går de på tvers av rådene fra forskerne:

Dette skjedde da norske byer testet gratis buss

Trafikkforskere er kritiske til gratis tilbud og mener billettprisen ikke er viktig, men aldri har bussjåførene i Fredrikstad hatt så mange passasjerer. Nå har bystyret vedtatt å halvere prisen på månedsbillett .


03.02.2020
13:42
04.02.2020 09:37

ola.tommeras@fagbladet.no

– Det har vært travle uker.

Det forteller bussjåfør og hovedtillitsvalgt i Vy buss, Svein Jacobsen.

Vi har akkurat parkert på innfartsparkeringen og ruslet opp til holdeplassen. Der svinger kollega Tom Sjøberg inn med en av bybussene.

Det er snart tre måneder siden han sist sjekket billetten til de reisende. Fra november til starten av februar har det vært gratis å kjøre buss i Fredrikstad.

p

– Ruter der vi hadde halvfulle busser før, fylles nå opp med både sittende og stående passasjerer. Prosjektet er flott. Det gagner både bussnæringa og miljøet, men jammen har det vært mye stress også. Det skjer noe med huet til folk når noe blir gratis. De presser seg på og nekter å gå med på at det er fullt når det er fullt, sier Jacobsen.

EN BUSSJÅFØR, EN BUSSJÅFØR: Han selger ikke lenger en eneste billett. For det er gratis.

EN BUSSJÅFØR, EN BUSSJÅFØR: Han selger ikke lenger en eneste billett. For det er gratis.

Werner Juvik

Mange av de nye passasjerene er skoleelever som ellers kanskje ville gått eller syklet, men sjåførene ser også at bilistene inntar bussetene mer enn før.

– Det er fortsatt glissent på innfartsparkeringene. Det tar tid å forandre folks vaner, men en del har funnet veien til bussen, sier Jacobsen.

En kvart million passasjerer

Gratis kollektivtransport har preget de to østfoldbyene Moss og Fredrikstad det siste halvåret. Da sommerferien var over og de fleste var tilbake på jobb, smalt Moss og Rygge til med nye priser på absolutt alle bussruter i by og omegn. I tre måneder fikk alle reise gratis.

p

I vinter har altså Fredrikstad fulgt opp. Bussen var gratis fra november til februar – nye innfartsparkeringer ble etablert, og byfergetilbudet utvidet – som allerede har vært gratis i noen år.

Da prosjektet i Moss gikk mot slutten, var konklusjonen at det hadde gått over all forventning. Antall reisende ble mer enn doblet. Over en kvart million ganger steg passasjerer av og på en av byens busser i Moss fra slutten av august til november. Fra sjåførene ble det meldt om færre biler og bedre trafikk i bygatene.

Fikk gratis innfartsparkering

Fredrikstad kommune vedtok allerede i juni 2018 å gjennomføre et tre måneders prosjekt med gratis buss, men koordinerte prosjektet med etablering av bomring med avgift for å kjøre bil på alle innfartsveier. Den åpnet i vinter.

– Dermed fikk bilistene et gratis alternativ til å kjøre bil inn til sentrum, sier ordfører Jon-Ivar Nygård, som tror fri buss og innfartsparkeringer kan ha dempet kritikken mot byens nye bomring.

– Ingen liker nye avgifter, og da er det greit å kunne tilby et alternativ, sier han.

Når Fagbladet møter ordføreren i Fredrikstad, er det få dager igjen av gratisperioden. Men bystyret har bestemt at prisen på månedsbillett skal halveres i framtiden. Da vil den koste bare tre hundre kroner.

– Vi håper dette samlet gjør at så mange som mulig parkerer bilen og velger buss, sier Nygård og kan konstatere at statistikken fra Østfold kollektivtrafikk og Vegvesenet forteller om et godt steg mot å nå nullvekstmålet i biltrafikken.

Trafikktellingene viser 12 til 14 prosent nedgang i antall biler. Antall passasjerer har steget med opptil 92 prosent i rushtiden.

Koster millioner

Tre måneder med fri buss i Fredrikstad kostet ti millioner kroner. Er det verdt det?

– Ja, mener ordfører Nygård.

– I hvert fall hvis det fører til en varig endring, sier han.

Forskere er kritiske

Trafikkforskere er kritisk til gratis tilbud og mener pris ikke er viktig. Til det sier Nygård:

– Det dreier om å være framoverlent i samfunnsutviklingen. Vi må teste og se hva som fungerer.

– Gratisbuss gjør terskelen for å reise miljøvennlig lavere, mener også markedssjef Solfrid Rød Olsen i Østfold kollektivtrafikk, som hadde ett ord da resultatet fra tellingene tikket inn: Formidabelt.

Mossingene ble på bussen

De siste tellingene fra Moss viser at pengene kan være vel anvendt. Mange har funnet veien til bussete for godt. Hver eneste uke etter at passasjerene måtte betale igjen, har det vært flere reisende enn samme uke året før.

Siste uke med gratisbuss i november var det omtrent dobbelt så mange reisende som samme uke året før. I ukene deretter har gjennomsnittlig 34 prosent flere gått på bussen enn i samme periode i fjor.

Forsker i tvil

Forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk institutt tror ikke gratis kollektivtransport er verdt pengene – i hvert fall ikke vurdert ut ifra tilgjengelige forskningsresultater.

– Det er ikke prisen som teller for bilistene, sier han.

– Bilister velger bilen fordi det er fleksibelt, raskt og enkelt.

– Det koster enormt å gjøre kollektivtrafikk gratis, og klimaeffekten av å få en håndfull bilister over på buss er liten, mener Fearnley.

– Vår erfaring er at pris ikke er uvesentlig, parerer ordfører Nygård. Han kan vise til byfergene, der trafikken er økt fra 360.000 til 1,5 millioner reisende etter at den ble gratis.

– Men frekvens er også viktig, og vi skal oppgradere tilbudet. For å nå et mål om nullvekst, så må alt prøves for å få de som kan parkere til å gjøre det.

Her er resultatene fra Moss og Fredrikstad så langt

• I begge byer steg antall på- og avstigninger til rundt det dobbelte i gratisperioden.

• Moss avsluttet sin gratisperiode i november. Antallet reisende har deretter ligget mellom 23 og 37 prosent høyere enn tilsvarende uke året før.

• Fredrikstad åpnet bomring med avgift etter at bussene ble gratis. Samtidig tilbød byen også gratis innfartsparkering.

Dette koster forsøkene med gratis buss

• I Norge har det vært gjort få forsøk på gratis buss, og ingen der hele byer med omegn er gjort gratis.

• I Moss kostet prosjektet tre millioner kroner, som betales i et spleiselag av Moss, Rygge og Østfold fylkeskommune.

• Fredrikstad kommune betaler ti millioner kroner for å kjøre innbyggerne gratis i tre måneder.

03.02.2020
13:42
04.02.2020 09:37

Her er resultatene fra Moss og Fredrikstad så langt

• I begge byer steg antall på- og avstigninger til rundt det dobbelte i gratisperioden.

• Moss avsluttet sin gratisperiode i november. Antallet reisende har deretter ligget mellom 23 og 37 prosent høyere enn tilsvarende uke året før.

• Fredrikstad åpnet bomring med avgift etter at bussene ble gratis. Samtidig tilbød byen også gratis innfartsparkering.

Dette koster forsøkene med gratis buss

• I Norge har det vært gjort få forsøk på gratis buss, og ingen der hele byer med omegn er gjort gratis.

• I Moss kostet prosjektet tre millioner kroner, som betales i et spleiselag av Moss, Rygge og Østfold fylkeskommune.

• Fredrikstad kommune betaler ti millioner kroner for å kjøre innbyggerne gratis i tre måneder.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker